صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۱ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
حق‌جو مطرح کرد؛

جهش در مهارت‌آموزی با شرکای اجتماعی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان یزد تأکید کرد که جهش در مهارت‌آموزی به شرکای اجتماعی نیاز دارد.
کد خبر : 801757

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از یزد، نشست مشترک مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی و فنی و حرفه‌ای استان یزد در تشریح طرح مهارت‌یار به میزبانی دانشکده مهارت و کارآفرینی این دانشگاه برگزار شد.

مجید حق‌جو مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای  یزد در نشست هم‌اندیشی و تعامل با مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی یزد که به منظور اجرای طرح مهارت یار و با حضور نمایندگان آموزشگاه‌های آزاد و فنی و حرفه‌ای استان یزد در سالن شهید سلیمانی دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی منشأ خیر بوده و مجموعه‌ای ماندگار در استان یزد است، امید که بتوانیم با تعامل و هم اندیشی بخش دولت و خصوصی در حوزه توسعه و ترویج مهارت‌آموزی در سطح استان اقدامات خوبی را انجام دهیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان یزد با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد دانشگاه پیشرو در حوزه مهارت آموزی است گفت: جهش در امر مهارت آموزی در استان یزد به تنهایی امکان پذیر نبوده و برای اجرای آن به شرکای اجتماعی مختلف از جمله آموزشگاه فنی و حرفه‌ای، صنوف و مجموعه حلقه‌های مفقوده بین دولت، دانشگاه و صنعت نیاز است.

وی بیان کرد: قطعا برگزاری نشست‌های هم اندیشی اثرات خوبی در جامعه خواهد داشت، مدیران در هر دولتی گا‌هی تولید مدل، بخش نامه و طرح‌هایی دارند و برای اجرا آن را ابلاغ می‌کنند؛ اما افرادی که در جایگاه اجرا قرار دارند آگاهی کامل در خصوص اجرای درست طرح را ندارند؛ بنابراین برگزاری چنین نشست‌هایی ضمن ارائه کار و مطرح کردن مدل آموزشی به نوعی طرح مورد نظر مورد چکش کاری قرار می‌گیرد و در نهایت قابلیت اجرایی و اثرگذاری بهتری در مقام اجرا خواهد داشت.

این مسئول عنوان کرد: کار‌هایی که با فکر و اندیشه باشد، قطعاً نتیجه خوبی خواهد داشت و اکنون که نیت مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی یزد مهارت آموزی در سطح استان است قطع خروجی خوبی از آن حاصل خواهد شد.

حق‌جو با اشاره به اینکه امروزه افرادی که تحصیلات علمی و آکادمی در دانشگاه‌های مختلف دارند به دلیل فاقد مهارت بودن در ایجاد شغل و شاغل شدن با مشکل مواجه هستند، گفت: این چالش بزرگ علامت سوالی برای مدیران صنعت و دانشگاه پیش آورده است که لازم است هر چه سریع‌تر باید برای آن تفکری اندیشیده شود.

وی بیان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان یزد در نظر دارد در گام دوم اقدام در مسیر خدمت رسانی به مردم با شعار نهضت مهارت آموزی و جهش مهارت آموزی در استان یزد اقدامات خوبی در این حوزه داشته باشد که احصای این هدف به تنهایی امکان پذیر نبوده و به شرکای اجتماعی مختلف از جمله اموزشگاه فنی و حرفه‌ای، صنوف و مجموعه حلقه‌های مفقوده بین دولت، دانشگاه و صنعت نیاز است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان یزد یبا قدردانی از مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی یزد به واسطه پیشرو بودن در امر مهارت آموزی گفت: با درایت خوبی که در سطح استان و با محور شخص استاندار یزد آغاز شده و دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دانشگاه‌هایی است که در حوزه مهارت آموزی پیشرو بوده است.

حق‌جو ادامه داد: امروز حاکمیت بر این مبنا قرار گرفته است که می‌توان در کنار بخش خصوصی و سرمایه گذاری این بخش در حوزه مهارت آموزی اقدام کرد و در نهایت با احرای طرح‌های تشریح شده می‌توان اجرای این موضوع با اثرگذاری خوب اجرا شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان یزد مطرح کرد: مهارت آموزی هنر تغییر علم نافع به عمل صالح است و ما باید آن را سرلوحه کار خود قرار دهیم؛ چراکه امروزه اهمیت ویژه‌ای در حوزه مهارت آموزی وجود دارد.

وی با اشاره به اندیشه‌های مقام معظم رهبری هم در حوزه علمی و تأکید ایشان بر علم و علم آموزی و مهارت اموزی گفت: کشور به پنجره مهارتی نیاز دارد، آینده کشور در گرو تلاش و کوشش مدیران و مسئولان در حوزه مهارت آموزی قرار دارد و قطعاً نقش پررنگی در خصوص مهارت آموزی نوجوانان و جوانانی که تربیت می‌شوند و در حوزه‌های مختلف پرورش می‌یابند و آموزش می‌ببینند دارند.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان یزد بیان کرد: طرح مهارت آموزی در استان یزد به صورت پایلوت در سطح کشور اجرا می‌شود که در این خصوص سازمان فنی و حرفه‌ای نیز در کنار مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی یزد خواهد بود، اکنون این طرح تشریح شده و لازم است بزرگان این عرصه نظرات خود را در خصوص آن بیان کنند تا طرح مهارت آموزی به خوبی اجرایی شود.

حق‌جو افزود: البته سازمان فنی و حرفه‌ای طرح‌هایی مختلفی جهت مهارت آموزی دارد که این طرح‌ها اعم از طرح نخلستان ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با همکاری وزارت علوم، طرح جهاد و ایمنی ویژه دانشجویان، تبدیل واحد‌های علمی مجموعه دانشگاهی به مهارتی به صورت ترکیبی در یک محیط کار واقعی در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه واحد‌های فنی و حرفه‌ای آزاد در رشته‌های مختلف آمادگی خوبی دارند، ادامه داد: می‌توان از تمام طرفیت‌های استان چه در مناطق توسعه یافته و کمتر توسعه یافته در اجرا طرح مهارت آموزی استفاده کرد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان یزد آمادگی خود را در خصوص هم اندیشی، تفکر و راهکار در خصوص طرح مهارت آموزی اعلام کرد و گفت: این آمادگی وجود دارد که پس از اجرای طرح در یزد در مناطق کمتر توسعه یافته نظیر نیر و مروست در اجرای این طرح با دانشگاه آزاد همکاری داشته باشد و با ایجاد آموزشگاه‌هایی در مهارت آموزی و نیاز‌هایی که مبحث آن برای توسعه مطرح می‌شود به فعالیت‌هایب پرداخته شود؛ چراکه برخی شهر‌ها دارای طرح‌های توسعه هستند که ما می‌توانیم از این فرآیند استفاده ببریم.

حق‌جو ابراز امیدواری کرد که با همکاری مجموعه دانشگاه آزاد بتوانیم تحولی در حوزه مهارت آموزی داشته باشیم.

نشست هم‌اندیشی و تعاملی در مجموعه علم آموزی دانشگاه آزاد اسلامی یزد با حضور محمددضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد، رئیس دانشکده مهارت دانشگاه آزاد و اساتید دانشگاه و مسئولان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد.

انتهای پیام/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر