صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۸ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
مدیر پایگاه میراث جهانی شیخ صفی:

مجموعه جهانی شیخ‌صفی اردبیل توجه جدی میراث‌بانان را می‌طلبد

چشم‌انداز برنامه‌های مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی برای سال 95 در جلسه هیأت راهبردی پایگاه میراث جهانی شیخ‌صفی تبیین شد.
کد خبر : 80144

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، جلسه هیئت راهبردی پایگاه میراث جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی با حضور کریم حاجی زاده مدیرکل میراث فرهنگی، وهاب زاده مدیر پایگاه، ابراهیم شکری مسئول دفتر فنی و جمعی از کارشناسان این اداره کل برگزار شد.


مدیر پایگاه میراث جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی، برنامه های پیشنهادی سال 95 این مجموعه را در هشت فصل پژوهشی، مستندسازی، حفاظت و مرمت، فرهنگی و ارتباطات، گردشگری، تجهیزات، صنایع دستی و تملک عنوان کرد و گفت: برخی از این برنامه‌ها، ادامه همان برنامه‌های سال‌های گذشته است که متاسفانه به دلیل نبود اعتبار کافی معوق مانده است.


عبدالرحمن وهاب زاده با بیان اینکه ساماندهی کاشی‌کاری های معرق جداره جنت سرا و صحن اصلی که به طور موقت تثبیت شده اند، در دستور کار قرار دارد، افزود: برای جلوگیری از آسیب های ناشی از نفوذ رطوبت به مجموعه نیز مقرر شده، اقدامات ضروری براساس نمونه های مشابه بناهای تاریخی جهان صورت گیرد که در صورت تخصیص نیافتن اعتبار کافی و به موقع، ریزش آن ضایعه جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.


وی به انجام مطالعات تاریخی و معماری مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی به ویژه در دوره قاجار، پهلوی اول و پهلوی دوم در بخش پژوهش تأکید و بیان کرد: بخش مستندسازی مجموعه نیز ادامه برنامه های سال 93 و 94 است و تنها برنامه اضافه شده به این بخش درمورد معماری است.


این مقام مسئول اضافه کرد: در بخش حفاظت و مرمت سال جاری مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی برنامه هایی از جمله مرمت گنبد حرمخانه، تثبیت و استحکام بخشی کاشی کاری های حیاط بزرگ، مرمت های اضطراری، استحکام بخشی و تثبیت نقاشی ها و گچبری های چینی خانه، تکمیل آزمایشگاه مرمت اشیاء، گنبد شاه اسماعیل، مرمت و تعویض کاشی کاری های گنبد، تعمیرات پشت بام و غیره دیده شده است.


وی کمک به برگزاری تورهای فرهنگی و نمایشگاه کتاب و عکس در مجموعه جهانی شیخ صفی را از جمله برنامه های پیشنهادی در بخش گردشگری سال جاری بیان کرد و افزود: کمک به تشکیل بازارچه تابستانی فروش صنایع دستی و نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی و احیای سفال سنتی با تشکیل کلاس های آموزشی نیز از جمله برنامه های پیشنهادی بخش صنایع دستی در این مجموعه است.


انتهای پیام/

برچسب ها: اردبیل
ارسال نظر