مهلت ۳ هفتهای مخبر به وزارت راه برای جذب سرمایهگذار
به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، محمد مخبر در اين جلسه توسعه بخش حمل و نقل كشور را از رويكردهای اصلي دولت سيزدهم برشمرد و گفت: بايد به نحوی برنامهريزی شود كه توسعه خطوط ريلی و شبكه جادهای شامل بزرگراهها و آزادراهها با سرعت هر چه بيشتر انجام شود؛ چرا که شبکه حمل و نقل به مثابه ستون فقرات برای توسعه کشور است.
معاون اول رئيسجمهور توسعه خطوط ريلي و جاده ای كشور را پيش نياز توسعه ترانزيت كشور دانست و افزود: اگر ترانزيت رونق پيدا كند و اهداف تعيين شده در اين بخش محقق گردد، در مدت زماني كوتاه شاهد بازگشت سرمايه گذاري هاي صورت گرفته براي توسعه حمل و نقل ريلي و جاده اي كشور خواهيم بود.
مخبر بر اهميت توسعه حمل و نقل ريلي كشور تاكيد و خاطرنشان كرد: توسعه شبكه راه آهن نقش گسترده اي در رشد اقتصادي و نيز رفاه اجتماعي و اشتغال زايي دارد و با توجه به اينكه ايران با ۱۵ كشور همسايه است، با توسعه خطوط ريلي كشور گامي مهم در جهت بهره برداري از ظرفيتهای ترانزيت برداشته خواهد شد و از تلفات انساني و مالي در ترددهاي جاده اي نیز كاسته میشود.
معاون اول رئيسجمهور در ادامه با يادآوری اينكه منابع دولت براي توسعه حمل و نقل ريلي و جادهای به نسبت محدود است، بر ضرورت ايجاد تنوع در تأمين منابع مالی مورد نياز تأكيد كرد و گفت: جذب سرمايههای مردمی، مشاركت بخش خصوصی و استفاده از روش تأمين مالي خارجي مي تواند كمك هاي شاياني براي سرعت بخشيدن به روند توسعه حمل و نقل كشور داشته باشد وگرنه صرفا با منابع دولتی نمی توان در مدت زمان مطلوب به اهداف تعیین شده رسید.
مخبر وزارت راه و شهرسازي را مكلف كرد براي هر يك از پروژه ها، كريدورها و خطوط ريلي و جاده اي در دست احداث، بسته پيشنهادي براي جذب سرمايه گذاري و روش هاي متنوع تامين مالي تدوين و براي تصويب نهايي ارايه دهد.
معاون اول رئيسجمهور افزود: دولت حمايتها، پشتوانهها و مجوزهای لازم را جهت استفاده از سرمايههای مردمی و منابع مالي بخش خصوصی و خارجی برای وزارت راه و شهرسازی فراهم خواهد كرد و لازم است اين وزارتخانه نيز برنامهريزیها را به نحوي انجام دهد كه مردم و بخش خصوصی نسبت به سرمايه گذاری در پروژه های حمل و نقل ريلی و جاده ای ترغيب شوند.
وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با اشاره به رشد دو و نیم برابری حمل بار در ترانزیت ریلی در سال گذشته بر هدفگذاری این وزارتخانه برای تحقق کامل شبکه حمل و نقل جاده ای و ریلی در کمترین زمان ممکن تاکید کرد و افزود: در صورت تامین اعتبار لازم امکان راه اندازی ۲۹۳ کیلومتر آزادراه تا یک سال آینده و ۸۵۸ کیلومتر آزادراه و هزار کیلومتر راه آهن در برنامه توسعه کوتاه مدت وجود دارد.
در اين جلسه معاونين وزارت راه و شهرسازي گزارش هايي از آخرين وضعيت پروژه هاي حمل و نقل كشور شامل راه آهن و خطوط ريلي و همچنين شبكه جاده اي و بزرگراهي كشور ارايه كردند و ضمن تشريح آخرين وضعيت موجود، به بيان گزارشي از اعتبارات مورد نياز جهت نگهداري شبكه حمل و نقل جاده اي و ريلي و همچنين ايجاد و تكميل پروژه هاي مرتبط با توسعه حمل و نقل ريلي و جاده اي پرداختند.
در اين جلسه مقرر شد وزارت راه و شهرسازي ظرف مدت ۳ هفته بستهها2 پيشنهاد2 و روشهای تامين مالي براي اجرای پروژههای اولويتدار در دست اقدام و همچنين نگهداری شبكه حمل و نقل جادهای و ريیي كشور تدوين و ارايه كند.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/