صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
برگزیده یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر در گفت‌وگو با آنا:

از نمادهای به کار‌ رفته در دیواره‌های تخت‌جمشید بهره می‌برم/ انعکاس «سماع» عرفانی در زیورآلات ایرانی

برگزیده یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر معتقد است که با تعبیه عنصر حرکت در تولیداتش با حفظ اصول هنر ایرانی، حالتی مدرن و جوان‌پسند را در جواهرات ایجاد می‌کند.
کد خبر : 800488

به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، زیورآلات از دیرباز تاکنون دارای ابعاد زیبایی شناختی بوده، حکم زینت داشته و هم به عنوان سرمایه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. ضمن این که دارای مفاهیم نمادین نیز بوده‌اند. صنعت جواهرسازی هنوز هم با  همین سه کارکرد به حیات خود ادامه می‌دهد. مهدیه مهدی‌زاده در بخش زیورآلات یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر موفق به کسب مقام اول شده است. هنرمند جوانی که در تولید آثارش علاوه بر آن‌که به حفظ اصالت ایرانی پایبند بوده به جوان پسند بودن آن‌ها نیز اهمیت می‌دهد.

استفاده از نمادهای تخت‌جمشید و طرح‌های اسلیمی

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به این که از ۱۶سالگی در رشته طلا و جواهرسازی وارد هنرستان شده و فارغ‌التحصیل این رشته است، اظهار کرد: در این هفت سال بیرون از هنرستان نیز طراحی را یاد گرفتم. در دانشگاه هم رشته قلم‌زنی خواندم. در کنار تحصیل در هنرستان، در کارگاه‌های طلاسازی هم مشغول شدم ضمن این که  دوره‌های آموزشی تکمیلی هم استفاده می کردم. اساتید بسیار خوبی داشتم که جا دارد از آن‌ها تشکر کنم؛ فکر می‌کنم اگر در کارم موفق هستم بخشی از آن به  خاطر آموزش‌های درستی است که دیده‌ام. همیشه تلاش مستمر داشته‌ام و وقت زیادی را برای طراحی گذاشتم.

مهدی‌زاده در ادامه افزود: یکی از آثاری که در جشنواره مد و لباس فجر ارائه دادم، «اصالت ایران» نام داشت و در آن از طرح لوتوس تخت‌جمشید به عنوان نماد صلح و آرامش، الهام گرفته‌ام. اساسا در کارهایم از نمادهای به کار‌رفته در دیواره‌های تخت‌جمشید و نیز طرح‌های اسلیمی زیاد استفاده می‌کنم. در کار دیگرم، از رقص سماع مولوی به عنوان مفهومی عرفانی الهام گرفتم. فیروزه‌ای را در کار تعبیه کردم که با تکان دادن آن،  این حرکت به اجرا درمی‌آید. 

این هنرمند جوان عنوان کرد: من همیشه دوست دارم کارم متفاوت از سایر کارها باشد و به همین خاطر عنصر حرکت را به آن اضافه کردم. هم حفظ ایرانی بودن کارها برایم مهم است و هم اینکه اثرم حالتی مدرن و به روز و جوان پسندانه داشته باشد. دوست ندارم کارهایم صرفاً نمایشی باشند و به فروش نروند. در کارهای جدیدم تلاش می‌کنم یک عنصر متحرک و یا بخش جداشدنی را تعبیه کنم. راستش،  وجود عنصر حرکت را امضای کارهایم می‌دانم. سعی می‌کنم کارهایم در حالی که مهندسی شده‌اند، از ظرافت خاصی نیز برخوردار باشند.

کنار گذاشتن طرح‌های بازاری و تولید کارهای به‌روزتر

وی درباره وضعیت هنر جواهرسازی در کشورهای صاحب این صنعت نیز گفت: آن‌ها  ابزارها و تکنیک‌های بهتری در صنعت مد دارند و از سوی دیگر، آثارشان هنری‌تر ساخته می‌شود. معمولا کارهایشان کپی نیست و کمتر به تولیدات بازاری می‌پردازند. البته در ایران نیز می‌شود طرح‌های کپی و بازاری را کنار گذاشت و کارهای به‌روزتری تولید کرد. مهم این است که طراح و تولید کننده قدرت ریسک داشته باشند  و کارشان را با خلاقیت پیش ببرند. هر کارگاه تولیدی نیاز به یک طراح خلاق دارد تا از بند طرح‌های کپی و بازاری و مطلق رها شود و ما شاهد خلاقیت‌های بیشتری باشیم. بسیاری از کارگاه‌ها طراح را حذف کردند و تولیدات کپی شده را روانه بازار می‌کنند.

این هنرمند جوان در پاسخ به این پرسش که چه خواسته‌ای از مدیران فرهنگی دارد، خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری و برنامه کاری‌ خودم را به نحوی چیده‌ام که توقعی از مسئولان نداشته باشم اما در مجموع فکر می‌کنم بهتر است در این باره صحبت نکنم! من همیشه سعی کرده‌ام که در طراحی و تولید آثارم بیشتر با طلا کار می‌کنم و گاهی نیز از نقره و میناکاری و فلزات دیگر نیز بهره می‌برم. برای کاهش هزینه‌ها از تلفیق استفاده می‌کنم. این کار را هم به منظور زیباتر شدن انجام می‌دهم و هم به این خاطر که همه مردم در هر سطحی از درآمد خرید کنند.

در جشنواره مد و لباس به بخش طلا و جواهر توجه نمی‌شود

 وی درباره رویکرد این دوره از جشنواره مد و لباس فجر  نسبت به بخش زیورآلات، بیان کرد: متاسفانه بخش زیورآلات در جشنواره مد و لباس فجر کمتر مورد توجه قرار گرفت. حتی در مراسم اختتامیه، تقدیر از برگزیدگان این بخش پوشش تلویزیونی نداشت. این در حالی است که زیورآلات نسبت به سایر بخش‌های مدل لباس از جمله کیف و کفش و لباس پول‌سازتر است و از سوی دیگر آسیب کمتری به محیط زیست می‌زند. کارهای ما پسماند و زباله ندارد. اما این بخش متاسفانه هر سال در جشنواره کم‌رنگ‌تر می‌شود. از سوی دیگر زیورآلات، هم در دسته مید در پایدار قرار می‌گیرند و هم بسیار بیشتری نسبت به لباس و کفش عمر می‌کنند. ما هزینه‌های زیادی را بابت خرید لباس پرداخت می‌کنیم اما بعد از مدتی به ناچار آن‌ها را دور می‌اندازیم، اما در مورد زیورآلات این‌گونه نیست. با این حال، در جشنواره مد و لباس توجه چندانی به بخش طلا و جواهر نمی‌شود.

انتهای پیام/110/

انتهای پیام/

ارسال نظر