محدودسازی شبکههای اجتماعی چه تأثیری بر فعالیت کسبوکارهای اینترنتی دارد؟ / نقش پررنگ شبکههای اجتماعی در شبکهسازی اقتصادی
به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، روز گذشته خبری مبنی بر «رفع فیلتر تلگرام ازسوی مرکز ملی فضای مجازی» منتشر و سپس در مدت کوتاهی از سوی همین نهاد تکذیب شد. اما پرسش اصلی این است که چه کسی متولی رفع فیلتر است و فیلترینگ شبکههای اجتماعی و به ویژه تلگرام چه آسیبهایی را به کسب و کارهای خرد وارد کرده که همه چشم انتظار بازگشایی آن هستند؟
مشکلات ناشی از فعالیت شبکههای اجتماعی خارجی با روش کنونی حل نمیشود
عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا میگوید «دغدغههایی در مورد فعالیت شبکههای اجتماعی به دلیل انتشار اخبار دروغ یا فیک نیوز نه فقط در ایران که در همه جای دنیا وجود دارد. نکته دوم بحث سوءاستفاده از ابزار شبکههای اجتماعی است؛ ولی آیا به خاطر سوءاستفادههای محدود که باید به شکلهای دیگری رفع شود، کل شبکههای اجتماعی میبایست فیلتر شود؟»
این کارشناس کسب و کارهای اینترنتی ادامه میدهد «اگر خبر دروغ یا احیاناً محتوای نامناسبی در شبکههای اجتماعی پخش شود میبایست با تعامل آن را حل کنیم؛ اما مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که در فاز تقابلیم و مسیر درست برای اعمال حاکمیت سایبری انتخاب نمیکنیم.»
راه حل مقابله با فیک نیوزها
به گفته طالبی، «آلمان، ترکیه و بسیاری از کشورهای جهان توانستند وارد تعامل با شبکههای اجتماعی همچون تلگرام، اینستاگرام و فیسبوک شوند و مشکل فیک نیوزها را حل کنند. به این صورت که اگر یک قاضی در آلمان دستوری دهد و طبق یک سری فرایندهای قانونی محتوای نامناسبی تشخیص و در فرایند قانونی به این شبکهها اطلاع داده شود، این شبکهها در تعامل با این کشورها ملزم به حذف محتوای نامناسب است.»
دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی میگوید «مدر ایران به دلایلی مختلف به جای تعامل با شبکههای اجتماعی، راه آخر یعنی فیلترینگ را برگزیده و با این کار دسترسی مردم به تعدادی از شبکههای اجتماعی و پیامرسان مانند تلگرام را قطع میشود. این کار در وهله نخست تضییع حقوق فردی و سپس ریزش مشتریان و ضربه زدن به کسب و کارهاست.»
اهمیت جلوگیری از تضییع حقوق کاربران
این فعال فضای مجازی معتقد است «همین شبکههای اجتماعی تاکنون چند میلیون شغل ایجاد کردهاند و این درحالی است که لازم نبوده دولت کار خاصی بکند. به نظر بنده کافی است دولت فقط اجازه دهد مردم از این ابزارها استفاده کنند. ناگفته نماند که دغدغهها بهجاست، اما به جای فیلترینگ، میبایست وارد تعامل با این شبکهها شویم و از آنها بخواهیم دفتر یا هاستهایی مشخص کنند که آرای دادگاه ویژه جرائم رایانهای به دست آنها برسد. این همان راهکاری است که کشورهای دیگر در پیش گرفته اند.»
به گفته طالبی، «سال ۲۰۲۱ تعداد شکایتهای ترکیه از اینستاگرام منتشر و ۷۵ درصد آن از طرف این پلتفرم قبول و محتوای نامناسب حذف شد. این فرایند دقیقاً در تضاد با شیوه برخورد ایران با تلگرام است و در این میان، کسب و کارها متضرر اصلی هستند، زیرا از طریق این شبکههای اجتماعی به مخاطبان و مشتریانشان دسترسی دارند.»
دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی میگوید «در کشور ایران با دستور رئیس جمهور یا یک مسئول میتوان مشکلات را حل کرد. کما اینکه یک نفر دستور داد و یک قاضی حکم فیلتر تلگرام را صادر کرد؛ بنابراین رفع فیلتر تلگرام از نظر قانونی نیازمند دستور مستقیم است تا فضا برای فعالیت تعداد زیادی از کسب و کارها فراهم شوند.»
طالبی اضافه کرد «اگرچه بازار هر کشور برای شبکههای اجتماعی مهم است ولی نباید تصور کرد پلتفرمهای شناخته شده تنها با فعالیت در یک کشور مشخص به اهداف مالی خود دست پیدا کردند به عنوان مثال تلگرام زمانی که ۷۰۰ میلیونی شد به سوددهی و درآمدزایی رسید. از سویی در کشوری مثل آلمان که منابع مالی و زیرساخت فنی برای ساخت پلتفرم جایگزین شبکههای اجتماعی مطرح وجود دارد اما ترجیح میدهند کاربران از همان اپلیکیشنها ولی در شرایطی که قوانین کنترل کننده وجود دارد استفاده کنند.»
ترندهای روز در لابهلای شبکههای اجتماعی خارجی
امیرحسین رضایی، بنیانگذار کسب و کار اینترنتی فعال در زمینه فروش و ارسال برنج نیز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا میگوید «ما به عنوان یک کسب و کار خرد به سراغ شبکههای اجتماعی خارجی در کنار داخلیها رفتیم، زیرا شبکههای اجتماعی خارجی در بین مردم و کاربران فراگیرند؛ اما شبکههای اجتماعی به اندازه خارجیها فراگیر نیستند؛ در این شرایط طبیعتاً کسب و کارها به سراغ شبکههای اجتماعی میروند تا نرخ تبدیل مردم به مشتری را بیشتر کنند.»
به گفته رضایی، «نکته دوم این است که در شبکههای اجتماعی خارجی، ترندهای روز هم قابل مشاهدهاند و کسب و کارها میتوانند براساس آنها به تولید محتوایی بپردازند که برای مشتریان جذاباند.»
شبکهسازی کسب و کارها از مسیر شبکههای اجتماعی پرمخاطب
این صاحب کسب و کار آنلاین معتقد است «به عنوان مثال یک آهنگ در اینستاگرام ترند میشود و شما آن را در استوری استفاده میکنید یا چالشی ترند میشود که مردم آن را میپسندند. این همان قابلیت یا ویژگی است که به شبکهسازی برای کسب و کارها کمک میکند.»
رضایی ادامه میدهد «نکته مهم دیگر ارتباط گرفتن با دنیای خارج است. کسب و کارهایی که صادراتی محور هستند یا نیاز به واردات دارند با شبکههای اجتماعی خارجی راحتتر میتوانند با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنند. در این شرایط اگر با شبکههای اجتماعی ایرانی کار کنید کسب و کار خودتان را محدود به داخل کردهاید.»
اتنهای پیام/4144
انتهای پیام/