صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۲۶ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵

قالیباف: در 15 ماه 100 کیلومتر به خطوط متروی تهران اضافه می‌کنیم/ معافیت بازدیدکنندگان نمایشگاه شهر آفتاب از پرداخت عوارض راه

شهردار تهران با بیان اینکه طی 15 ماه آینده 100 کیلومتر به مجموعه خطوط متروی شهر تهران اضافه خواهیم کرد، از افتتاح نمایشگاه شهر آفتاب طی روزهای آینده خبر داد و گفت: بازدیدکنندگان نمایشگاه شهر آفتاب عوارض راه پرداخت نمی‌کنند.
کد خبر : 78451

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در مراسم افتتاح خط و ایستگاه متروی شهر آفتاب در مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب با بیان اینکه وجود نمایشگاه‌های بین‌المللی بزرگ در شهر تهران بزرگترین معضل مردم پایتخت از لحاظ به وجود آمدن ترافیک و آلودگی هوا محسوب می‌شد، اظهار کرد: مردم توقع داشتند تا برای این موضوع فکری شود و به منظور کاهش معضلات یاد شده تصمیم گرفتیم نمایشگاه‌های بزرگی را که جمعیتی بیش از 200 هزار نفر به آن مراجعه می‌کنند، از شهر تهران خارج کنیم و امروز متروی نمایشگاه شهر آفتاب در حالی افتتاح می‌شود که طی روزهای آینده نیز همزمان با افتتاح نمایشگاه کتاب، نمایشگاه شهر آفتاب را نیز افتتاح خواهیم کرد.


وی با اشاره به اینکه متروی شهر آفتاب بزرگترین متروی پایتخت و شاید خاورمیانه است، توضیح داد: افتتاح متروی پروژه شهر آفتاب یکی از مهم‌ترین پروژه‌‌های متروی پایتخت به حساب می‌آید، زیرا این خط در کمتر از سه ماه به مساحت 6 کیلومتر ساخته شد، البته شاید به نظر دوستان، در این حوزه که در عرض چند ماه 30 کیلومتر خط مترو می‌سازند، ساختن 6 کیلومتر مترو کار کوچکی به حساب می‌آید، اما در دو هفته بالغ بر 700 متر مربع زمین حفاری شد و انصاف این است که بگوییم یک ایستگاه 25 هزار متری افتتاح شده است.


شهردار تهران با بیان اینکه نمایشگاه شهر آفتاب امروز دارای یک حمل‌ونقل پاک و آسان است، عنوان کرد: مهم‌ترین ویژگی نمایشگاه شهر آفتاب این است که ترافیک و آلودگی هوا در شهر تهران کاهش پیدا خواهد کرد و در واقع می‌توان گفت با افتتاح این خط کمک قابل‌توجهی به دو دانشگاه و یک حوزه علمیه می‌شود.


قالیباف با اشاره به اینکه سه دهه از عمر ساخت مترو در شهر تهران می‌گذرد، اضافه کرد: در دو دهه اول تا سال 84 مجموعا 80 کیلومتر خط مترو در سطح شهر تهران ساخته شد و از سال 84 تا سال 94 در یک دهه 100 کیلومتر دیگر به مجموعه خطوط شهر تهران اضافه شد و در واقع می‌توان ادعا کنیم در این مدت افزایش صددرصدی خطوط مترو را داشته‌ایم.


وی با بیان اینکه احداث خط مترویی همانند خط متروی شهر آفتاب حدود 4/5 ماه زمان می‌برد، افزود: اما ما این کار را در کمتر از 20 روز به پایان رساندیم و تلاش می‌کنیم تا پایان دوره چهارم شورای شهر تهران و در این دوره از مدیریت شهری مجموعه خطوط مترو را در هر 6 خط به پایان برسانیم.


شهردار تهران ادامه داد:خطوط 6 و 7 مترو که جنوب‌شرق و شرق را به سمت شمال غرب و غرب تهران متصل می‌کند، از مهم‌ترین خطوط متروی تهران به حساب می‌آید زیرا از مرکز شهر عبور کرده و خطوط 1، 2، 3 و 4 را قطع می‌کند و می‌توان گفت خط 6 و 7 مترو 70 کیلومتر از 100 کیلومتری را که باید ساخته شود،پوشش می‌دهد. پس از آن فاصله 32 کیلومتری از شهر آفتاب تا فرودگاه حضرت امام‌خمینی‌(ره) بخش دیگری است که باید برای آن مترو ساخته شود و برای اینکه بتوانیم این خط را به پرند متصل کنیم باید 17/7 کیلومتر دیگر خط مترو ساخته شود.


دولت هزینه ساخت خطوط مترو تا پرند را تامین می‌کند


وی با بیان اینکه دولت باید با توجه به اینکه خط مترو تا پرند خارج از محدوده شهر تهران محسوب می‌شود، هزینه ساخت آن را تامین می‌کند، تصریح کرد: اگر که این خطوط کامل شوند خطوط متروی شهر تهران به 300 کیلومتر می‌رسد و این بزرگترین کارهای عمرانی کشور محسوب می‌شود که در فشرده‌ترین زمان ممکن و بدترین شرایط اقتصادی و تامین مسائل مالی انجام شده است.


قول دولت برای تامین واگن


وی با بیان اینکه دولت قول داده است تا واگن‌های بیشتری در اختیار متروی تهران قرار دهد، گفت: از این باب شرمنده مردم تهران هستیم. با وجود اینکه هزینه سنگینی برای زیرساخت‌ها انجام می‌شود، اما جای واگن‌ها خالیست و در برخی از ایستگاه‌ها در فاصله رسیدن قطارها 5 الی 6 دقیقه و در برخی ایستگاه‌های دیگر 20 دقیقه است.


شهردار تهران با بیان اینکه طی 15 ماه پیش‌رو ظرفیت تردد در متروی شهر تهران را به دو برابر افزایش می‌دهیم، افزود: امروز قریب 3/7 میلیون نفر توسط متروی تهران جابه‌جا می‌شوند که با توجه به افزایش خطوط در پایان این دوره مدیریت شهری می‌توانیم میزان تردد را به روزانه 8 میلیون نفر افزایش دهیم.


به گفته قالیباف، اگر امکانات کافی در اختیار مترو قرار گیرد، از لحاظ فنی این امکان وجود دارد که در فاصله رسیدن قطار به ایستگاه را در هر ایستگاه به 2/5 دقیقه برساند.


شهردار تهران با بیان اینکه در ابتدای مدیریت شهری سهم سفرهای شهری به وسیله مترو کمتر از 5 درصد بوده است، عنوان کرد: امروز بالغ بر 50‌درصد سفرهای شهری توسط مترو انجام می‌شود که در واقع عاملی برای کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در برق و کاهش ترافیک است.


امکانات رفاهی کامل در اختیار بازدیدکنندگان نمایشگاه شهر آفتاب


شهردار تهران با اشاره به فضای 120 هزار مترمربعی نمایشگاه شهر آفتاب توضیح داد: تمام امکانات رفاهی برای بازدیدکنندگان این نمایشگاه در نظر گرفته شده و سرویس خدمات حمل و نقل، مترو و اتوبوس برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه پیش‌بینی شده است. نمایشگاه کتاب، اولین نمایشگاهی است که در مجموعه نمایشگاه‌های شهر آفتاب افتتاح می‌شود.


انتقال عوارضی تهران- قم به بعد از فرودگاه امام‌خمینی‌(ره)


شهردار پایتخت با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته میان شهرداری و وزارت راه و شهرسازی، از انتقال عوارضی اتوبان تهران- قم به بعد از فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) خبر داد و افزود: همچنین برای آسایش بازدیدکنندگان نمایشگاه شهر آفتاب مسیری در نظر گرفته شده تا قبل از رسیدن به فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) بدون اینکه در ترافیک بمانند وارد نمایشگاه شهرآفتاب شوند.


به گفته قالیباف، از بازدیدکنندگان نمایشگاه شهر آفتاب عوارض دریافت نمی‌شود و عوارض اصلی در شهر مقصد یعنی قم دریافت خواهد شد.


تکمیل بزرگراه یادگار امام


شهردار تهران با اشاره به دیگر پروژه‌های عمرانی بزرگ که در سطح شهر تهران در حال عملیاتی شدن است، عنوان کرد: ساخت ادامه اتوبان حکیم و تکمیل اتوبان یادگار امام تا پایان امسال از جمله اقدامات در دست اجرا است، زیرا اتوبان آزادگان به سمت میدان بسیج دارای بار ترافیکی است و این معضلاتی را برای مردم پایتخت به وجود آورده است.


به گفته شهردار تهران، افتتاح پانورامای دفاع مقدس به مناسبت فتح خرمشهر و بهره‌برداری از پروژه‌های فرهنگ تئاتر خاوران و مرکز صبا از جمله اقدامات فرهنگی است که توسط شهرداری تهران پیگیری می‌شود.


بهسازی روددره کن ادامه دارد


قالیباف با بیان اینکه بهسازی روددره کن بعد از سیلی که در سال گذشته به وقوع پیوست همچنان ادامه دارد، اضافه کرد: تکمیل مجموعه فرحزاد و بهسازی ادامه کن بعد از سیل به سمت جنوب از جمله اولویت‌های عمرانی شهر تهران است.


به گزارش آنا، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، هاشمی تشکری، حجت‌الاسلام والمسلمین امرودی، مجتبی عبداللهی، امانی و جاوید از معاونان شهردار تهران و همچنین ابوالفضل قناعتی، اقبال شاکری و حجت‌الاسلام ناصحی از اعضای شورای شهر در این مراسم حضور داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر