نرخ حق توقف پارکینگهای عمومی شهر تهران ۳۰ درصد گران شد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا به نقل از شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و پنجاه و یکمین جلسه شورا لایحه «تعیین نرخ حق توقف پارکینگهای عمومی در شهر تهران» در شرایطی مورد بررسی قرار گرفت که از سال 93 تاکنون افزایش نرخی در این بخش به تصویب نرسیده بود.
احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در توضیح این لایحه گفت: حق توقف پارکینگای عمومی شهر تهران دو سال است ثابت بوده و هیچ افزایشی نداشته است. از آن جا که مشکل پارکینگ یکی از موضوعات مهم در ترافیک تهران است بنابراین باید انگیزش لازم برای ایجاد کنندگان پارکینگ نیز لحاظ شود.
دنیا مالی افزود: در این راستا ما پارکینگها را در 3 محدوده قیمتگذاری کردیم که شامل محدوده داخل طرح ترافیک، محدوده زوج و فرد و خارج از محدوده زوج و فرد است. در این دسته بندی نرخ توقف در محدوده طرح گران تر و خارج از محدوده زوج و فرد ارزان تر دیده شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل اضافه کرد: پارکینگها همچنین از نظر مسقف بودن و غیر مسقف بودن نیز دسته بندی میشوند که پارکینگهای مسقف نرخ بالاتری خواهد داشت.
محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل شورا نیز گفت: ما به واسطه اینکه شهروندان ترغیب شوند که از وسایل حمل و نقل شخصی در محدوده طرح ترافیک استفاده نکنند نرخ این محدوده را از بقیه محدودهها گران تر کردیم چرا که در این محدوده وسایل حمل و نقل عمومی به اندازه کافی وجود دارد ولی برای خارج از محدوده زوج و فرد کمترین میزان افزایش نرخ را در نظر گرفتیم که در حدود 7 درصد سالانه است.
رئیس کمیته حمل و نقل تصریح کرد: مشکل جای پارک امروزه یکی از مشکلات اساسی شهر تهران است و باید با تدابیر ویژه این مشکل را حل کرد و که یکی از آنها ترغیب شهروندان به استفاده از فضای پارک در خارج از محدودههای طرح ترافیک و زوج و فرد است.
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: موضوعی که در این باره مطرح است این است که ساخت پارکینگها یک موضوع دو طرفه است یعنی اگر نرخ حق توقفها را افزایش دهیم برای سازنده پارکینگها توجیه اقتصادی دارد ولی مردم استقبال نمیکنند و اگر هم نرخها را افزایش ندهیم گرچه مردم استقبال میکنند ولی برای سازندگان توجیه اقتصادی ندارد.
اقبال شاکری رئیس کمیته عمران نیز گفت: در این لایحه باید پارکینگهای مجتمع های تجاری شهر تهران نیز دیده شود ،چراکه آنها نیز فضای پارک عمومی ایجاد کردهاند. بنابراین نرخ پیش بینی شده باید برای آنها نیز لحاظ شود.
چمران در ادامه این سخنان افزود: اگر این پارکینگها خدمات عمومی ارائه میدهند باید از نرخ مصوب شورا تبعیت کنند.
در ادامه جلسه سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در حال حاضر هزینه ایجاد یک فضای پارکینگ در جنوب شهر بالغ بر 50 تا 60 میلیون تومان است در حالی که در شمال شهر این رقم به 90 میلیون تومان هم میرسد.
وی ادامه داد: این در حالی است که یکی از مشکلات اساسی در ایجاد ترافیک گردش بی مورد خودروها برای پیدا کردن جای پارک است که بعضا یک لاین خیابان را نیز اشغال میکنند. در این شرایط چه اشکالی دارد که سازندگان پارکینگها در برابر خدماتی که ارائه میکنند بهایی را دریافت کنند.
معاون شهردار تهران تصریح کرد: این در شرایطی است که با اقتصادی شدن این امر ما میتوانیم از ظرفیتهایی نظیر استفاده از معابر زیر سطحی و نیز مشارکت بخش خصوصی بهره گیریم.
در ادامه جلسه مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد کرد: پیشنهادهای کمیسیون عمران و کمیسیون برنامه و بودجه نزدیک به هم بود از اینرو با تلفیق این دو پیشنهاد و نیز در نظر گرفتن نرخ تورم سالیانه که بالغ بر 15 درصد بوده و در دوسال بالغ بر 30 درصد می شود بنابراین میتوان گفت نرخ حق توقف در پارکینگها عمومی شهر تهران به طور میانگین 30 درصد افزایش یابد.
چمران خاطر نشان کرد: ما با اینکه داخل محدوده طرح ترافیک حق توقف ها گران تر باشد موافقیم، چرا که در این محدوده اولویت با حمل و نقل عمومی است، بنابراین افزایش 30 درصدی به طور میانگین خواهد بود.
در پایان این پیشنهاد به رأی گذاشته شد و اعضای شورا به اتفاق با آن موافقت کرده و این لایحه به تصویب رسید.
انتهای پیام/