صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اختلاف نظر 120 میلیون یورویی میان کارشناسان هنری بر سر یک تابلوی نقاشی

کشف یک اثر هنری منتسب به کاراواجو، استاد نقاشی رنسانس باعث بروز اختلاف میان کارشناسان هنری و مجموعه‌داران شده و وزارت فرهنگ فرانسه را به صدور بیانیه و اعلام ممنوع‌الخروج بودن اثر واداشته است.
کد خبر : 77693

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، خبر کشف یک نقاشی که گفته می‌شود اثری گم‌شده از کاراواجو، نقاش قرن شانزدهم است، در اتاقی زیر شیروانی در فرانسه که از دو سال پیش مخفیانه مورد بررسی قرار داشت، باعث بروز اختلاف نظری در جهان هنرشده و در حال حاضر دولت فرانسه دستور داده است از خروج آن از کشور جلوگیری شود. ممنوعیت خروج اثر دست‌کم تا 30 ماه دیگر اعتبار دارد.


این نقاشی به‌صورت تصادفی پیدا شده است و بسیاری عقیده دارند اثر استاد نقاشی رنسانس، کاراواجو (1610- 1571) است و ارزش آن را تا 120 میلیون یورو تخمین زده‌اند.


به گزارش رویترز، این تابلوی نقاشی «جودیت هولوفرن‌ها را سر می‌برد» (Judith Beheading Holofernes) نام دارد و زمانی که صاحب خانه‌ای در نزدیکی تولوز مشغول رفع نشت سقف بود، آن را در اتاق زیرشیروانی پیدا کرده است. اثر پیدا شده که ابعاد بزرگی دارد (175 در 144 سانتیمتر) و ظاهراً در شرایط مناسبی نگه‌داری شده، ممکن است یک شاهکار رنسانس ایتالیا به قدمت 400 سال از یکی از بزرگترین نقاشان تاریخ باشد. عده‌ای از کارشناسان تخمین زده‌اند که این تابلوی نقاشی را نقاش متولد میلان در فاصله سال‌های 1600 تا 1610 روی بوم برده است.


دولت فرانسه به‌منظور جلوگیری از خروج این اثر از کشور دستور ممنوعیت خروج آن را تا پایان تحقیقات صادر کرده است. به گزارش گاردین، اریک تورکین کارشناس نقاشی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته است که این اثر ممکن است 120 میلیون یورو ارزش داشته باشد و گفته است با توجه به «نور و انرژی نمونه‌وار آثار کاراواجو، بدون اشتباه و با دستی مطمئن ترسیم شده است و سبک تصویری باعث می‌شود آن را معتبر بدانیم.» نیکولا اسپینوزا، مدیر سابق موزه ناپل و کارشناس خبره آثار کاراواجو نیز نظر او را تأیید کرده است.


مالک خانه پس از پیدا کردن اثر با یکی از گردانندگان حراج‌های هنری به نام مارک لابارد که دوست اریک تورکین بوده، تماس گرفته‌اند و تورکین از دو سال پیش نقاشی را دور از چشم مردم نگه‌داشته و پس از پاک کردن با پنبه و آب، با روش‌های مختلف از جمله رفلکتوگرافی فروسرخ و پرتو ایکس آن را به دقت مورد آزمایش و بررسی قرار داده است.


در همین حال عده‌ای از کارشناسان نظر داده‌اند که این اثر جعلی است. روزنامه فرانسوی لو کوتیدین دو لارت به نقل از یک کارشناس هنری دیگر، مینا گرگوری، نوشته که این اثر اصل نیست، گرچه اذعان کرده که «اثری با کیفیت غیر قابل انکار است».


وزارت فرهنگ فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که نقاشی باید در خاک فرانسه «به عنوان یک نشانه بسیار مهم از سبک کاراواجو، که تاریخ و اسناد آن همچنان در دست بررسی است»، باقی بماند.


تحقیقات در مورد این نقاشی از سه هفته پیش در موزه لوور در جریان بوده است.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر