صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۴ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵

دادستان کل کشور: حجم شکایات وارده به دیوان عدالت زیبنده کشور نیست

رئیس سابق دیوان عدالت اداری و دادستان فعلی کل کشور گفت: از آقای بهرامی ریاست جدید دیوان عدالت اداری می خواهم در بحث پیشگیری برنامه‌ریزی کند چرا که این همه شکایت به دیوان عدالت اداری زیبنده نظام نیست.
کد خبر : 77492

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری در مراسم تودیع خود از سمت ریاست دیوان عدالت اداری اظهار کرد: هر اتفاقی که در این سالها در دیوان عدالت اداری رخ داده، حاصل تلاش و مجاهدت همکارانم بوده است. روزی که به دیوان عدالت اداری آمدم آمار سالانه ورودی پرونده‌ها کمتر از 80 هزار پرونده و تعداد قضات دیوان نیز 109 نفر بود اما اکنون که از دیوان عدالت اداری می‌روم تعداد قضات کاهش پیدا کرده و به 95 تن رسیده است.


رئیس سابق دیوان عدالت اداری که سمت دادستانی کل کشور را عهده‌دار شده است، اضافه کرد: 120 هزار پرونده در سال 94 وارد دیوان عدالت اداری شد که البته خروجی ها و مختومه‌ها نسبت به پرونده‌های وارده افزایش داشت.


منتظری ادامه داد: دیوان عدالت اداری در اوایل تشکیل دارای نواقص زیادی بود که با یک قانون نسبتاً جامع، مشکلات برطرف شد. همچنین در مرحله بعد با قانون جامعی که یک بخش از آن در مجمع تشخیص مصلحت، بررسی و به تصویب رسید در سال 92 ابلاغ و اجرا شد. البته در آخرین نامه‌ای که به رئیس دستگاه قضا داشتم گزارشی از اجرای قانون به آیت آلله آملی ارسال و اعلام کردم قانون دیوان عدالت اداری نیازمند برخی اصلاحات است.


وی از دیگر اقدامات خود در طول ریاست دیوان عدالت اداری را تاسیس و راه‌اندازی دفاتر استانی خواند و اضافه کرد: متاسفانه پیش از راه اندازی دفاتر استانی مردم مجبور بودند از سراسر کشور به ساختمان مرکزی دیوان عدالت اداری مراجعه کنند و به همین خاطر زحمت‌های زیادی را متحمل می‌شدند.


منتظری از دیگر اقدامات خود را سالم سازی محیط کار دانست و افزود: پیش از این در سالها و راه های دیوان عدالت اداری دلالی صورت می گرفت اما اکنون کسی جرأت دلالی را ندارد.


رئیس سابق دیوان عدالت اداری هم‌چنین به تعامل مناسب با دستگاه های اجرایی اشاره کرد و گفت:‌ البته این به معنای معامله با دستگاه های اجرایی نیست بلکه سعی کرده‌ایم بیشتر مشکلات مردم را از طریق تعامل با دستگاه های اجرایی حل کنیم.


وی هم‌چنین به استنکاف دستگاه‌های دولتی و مقامات اجرایی از برخی آرای دیوان عدالت اداری اشاره کرد و افزود: گاهی اوقات کار به جایی می‌رسید که مجبور می‌شدیم از ابزار قانونی یعنی انفصال مسئولان از خدمات دولتی به دلیل استنکاف از حکم دیوان عدالت اداری استفاده کنیم. البته استفاده از انفصال از خدمت به پنج مورد نرسید چرا که تا می خواستیم از ابزار انفصال استفاده کنیم مدیران تسلیم سازوکار اجرای قانون می‌شدند.


منتظری تاکید کرد: مدیران اجرایی کشور باید بدانند آرای دیوان عدالت اداری در حکم قانون و لازم الاجرا است و طبیعتا عدم اجرای آرا باعث انفصال آن‌ها از خدمت می شویم. برخی مدیران برای استنکاف از اجرای قانون بهانه‌هایی همچون عدم قابلیت اجرایی قانون را می آوردند که در قانون جدید دیوان برای این مشکل راهکاری پیش‌بینی کرده‌ایم بنابراین مقامات اجرایی کشور هیچ بهانه‌ای برای اجرای آرای دیوان عدالت اداری ندارند.


وی ادامه داد: در سال جاری برای دیوان عدالت اداری برنامه‌هایی را پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کرده بودند که انجام آن‌ها محقق نشد. لذا از آقای بهرامی ریاست جدید دیوان عدالت اداری می خواهم در بحث پیشگیری برنامه‌ریزی کند چرا که این همه شکایت به دیوان عدالت اداری زیبنده نظام نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر