صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵

استقلال‌طلبی تولیدکنندگان خارجی دخانیات در ایران

سال گذشته زمزمه‌های ورود رسمی تولیدکنندگان سیگار به ایران و تاسیس کارخانه‌هایی برای تولید این محصول به میان آمده بود که در هاله‌ای از ابهام باقی ماند.
کد خبر : 77285

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، هر چند در آن زمان منابع رسمی عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی تولیدکننده سیگار را نفی می‌کردند، افتتاح شرکت چند ملیتی بریتیش امریکن توباکو برای تولید دخانیات در 19 فروردین امسال در ایران نشان داد که خبرهای منتشرشده در این زمینه اشتباه نبوده و حتی ممکن است خبر ارائه مجوز ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور واردات سیگار نیز به واقعیت تبدیل شود.


سرمایه‌گذاری یک شرکت خارجی در ایران مصداق اقتصاد مقاومتی نیست


در این راستا مدیرعامل شرکت دخانیات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره حضور این شرکت خارجی در ایران عنوان کرد: تکیه اقتصاد مقاومتی بر اقتصاد داخل است به این معنی که قصد دارد، بخش‌های اقتصادی به‌ویژه بخش تولید کشور فعال شود. در واقع ظرفیت‌های اساسی اقتصاد مقاومتی به تکمیل ظرفیت‌های موجود در ایران باز می‌گردد.


محمدحسین برخوردار ادامه داد: در صورتی که ظرفیت تولید در داخل وجود نداشته باشد باید از سرمایه‌گذاران خارجی درخواست می‌کردیم تا در رشته‌ای خاص فعالیت خود را آغاز کنند و باز هم بهترین روش این بود که سرمایه‌گذاری مشترک با ایرانی‌ها صورت گیرد.


وی اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد، اینکه یک شرکت خارجی به تنهایی در داخل ایران سرمایه‌گذاری کند و بازار مصرف ایران را به دست آورد، مصداق اقتصاد مقاومتی باشد.


برخوردار به تاریخچه تاسیس شرکت دخانیات اشاره کرد و گفت: در زمان ارائه مجوز به این شرکت‌ها در ایران برای شروع تولید مرکز سرمایه‌گذاری وزارت دارایی در آن دوره تاکید کرده بود که تولید دخانیات تنها در شرکت دخانیات باید صورت گیرد اما پس از خصوصی‌سازی دخانیات ایران و استقلالش از ابزار دولتی، شروع به ارائه مجوز کردند و این شرکت‌ها قصد دارند به صورت مستقل به تولید بپردازند.


وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکید سیاست‌ها بر کاهش مصرف دخانیات با حضور این کارخانه در تناقض نیست؟ گفت: مصرف دخانیات تنها با تولید آنها محدود نمی‌شود؛ به هر حال یک میزان مصرفی در ایران وجود دارد و این یک واقعیت است اما با ابزارهای فرهنگی می‌توان به کاهش مصرف دست یافت.


مدیرعامل شرکت دخانیات با اشاره به اینکه این شرکت‌ها در داخل شرکت دخانیات به فعالیت می‌پرداختند، تصریح کرد: این شرکت‌ها اکنون می‌خواهند، مستقل شوند و چیز جدیدی وجود ندارد.


به گفته وی، این شرکت‌ها در گذشته در داخل شرکت دخانیات به صورت مشترک تولید خود را با نام خود انجام می‌دادند اما اکنون قصد جدا شدن دارند، هر چند که هنوز در داخل شرکت دخانیات به صورت مشترک در حال تولید هستند و از امکانات شرکت دخانیات ایران استفاده می‌کنند.


این مقام مسئول با بیان اینکه نمی‌توان گفت که کارخانه جدیدی در حال تاسیس است، افزود: این برندها قصد دارند امکاناتشان را کم کم از شرکت دخانیات جدا و به صورت مستقل فعالیت کنند و این مصداق اقتصاد مقاومتی نیست.


برخوردار درباره تاثیر حضور این شرکت‌ها در اشتغال‌زایی اظهار کرد: اشتغال‌زایی در این شرکت‌ها کارمندان شرکت دخانیات را با مشکل مواجه خواهد کرد اما تمام برنامه‌های ما این است که سهم خود را روز به روز ارتقا دهیم و نگذاریم، آثار آن روی شرکت دخانیات منفی باشد.


وی خاطر نشان کرد: هر فرد و شرکتی با متدها و روش‌های خود وارد بازار می‌شود و می‌خواهد بازار مصرف را به دست آورد و ما نیز تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت تا بازار خود را از دست ندهیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصاد مقاومتی
ارسال نظر