نمونه اولیه هواپیمای بدون سرنشین مرصاد 1 طراحی و ساخته شد/ پرواز موفقیتآمیز در فضای دانشگاه
به گزارش خبرنگار آنا، پرنده مدرن و پیشرفته مرصاد 1 که حاصل تجربیات چندین ساله این تیم و حسب نیازهای کشور به هواپیمایی با کارایی سریع، مطمئن و امن طراحی شده است و اکنون در مرحله تحقیقاتی بوده و نمونه اولیه آن در مقیاس یک چهارم نمونه واقعی و با استفاده از چوب بالسا، فوم سخت ساخته شده که در فضای این دانشگاه با موفقیت تست و پرواز کرد.
دکتر علیرضا نظام آبادی استاد راهنمای تیم طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در این باره اظهار کرد:« واحد اراک با حمایت های بی دریغ دکتر جاسبی رئیس پیشین دانشگاه، دکتر میرزاده رئیس فعلی دانشگاه و دکتر واشقانی معاون پژوهشی دانشگاه به عنوان اولین واحد دانشگاهی در دانشگاه های آزاد اسلامی سراسر کشور در زمینه طراحی و ساخت پرنده های بدون سرنشین از 9 سال پیش فعالیت های خود را آغاز کرده و تاکنون بیش از 4 فروند هواپیما با کاربردهای مختلف طراحی و به طور موفقیت آمیز تست کرده است. این تیم در دو دوره مسابقات ملی پرنده های بدون سرنشین که در کشور برگزار شده جزء تیم های برتر در بین تمامی دانشگاه های کشور بوده است.»
دبیر هیأت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی افزود: «این دانشگاه در نظر دارد حسب نگاه پژوهش محورانه و حمایت های ویژه دکتر میر زاده و دکتر واشقانی و همه مسئولان دانشگاه اولین دوره مسابقات ملی پرنده های بدون سرنشین را در سال آتی برگزار کند که ثبت نام این دوره از مسابقات از فروردین ماه سال 95 آغاز شده است.
نظام آبادی با تشکر از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ایجاد اولین شرکت دانش بنیان هوانوردی در زمینه تولید و انبوه سازی پرند ه های بدون سرنشین و سامانه های کاربردی در استان مرکزی از برنامه های این دانشگاه است.
دبیر هیأت امنای استان مرکزی افزود: پرنده مدرن و پیشرفته مرصاد 1 که حاصل تجربیات چندین ساله این تیم و حسب نیازهای کشور به هواپیمایی با کارایی سریع، مطمئن و امن طراحی شده است و اکنون در مرحله تحقیقاتی بوده و نمونه اولیه آن در مقیاس یک چهارم نمونه واقعی و با استفاده از چوب بالسا ، فوم سخت ساخته شده که در فضای این دانشگاه با موفقیت تست و به پرواز درآمد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی گفت: از ویژگی های این پرنده میتوان به قابلیت چند تکه شدن سریع بدنه و باز شدن تمامی قطعات و نصب مجدد آن در کمتر از 4 دقیقه ،قابلیت جانمایی پرنده در کوله پشتی، قابلیت حمل وزن زیاد، قابلیت ضد آب بودن و فرود در آب، قابلیت نصب سیستم های دفاعی و اعلام خبر در محیط های نظامی از جمله نارنجک های دودزا ، سلاح های سبک،2 عدد دوربین پیشرفته وسیستم های ارسال تصویر و کنترل از راه دور با برد بلند و امنیت بالا اشاره کرد.
در ادامه همایون عرب مسئول تیم طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین این دانشگاه به آنا گفت:«جنس نمونه اصلی این هواپیما از الیاف کربن، کولار و فایبر گلاس بوده و از قابلیت های جدید این پرنده که آن را با نمونه های دیگر متمایز میکند و آن را به پرنده ای کاربردی و قابل پرواز و فرود در انواع محیط های جغرافیایی بدون نیاز به باند پروازی تبدیل می کند.»
وی از زحمات مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی که فضای مطلوب و امکانات مورد نیاز را برای پژوهشگران فراهم کرده و از استاد راهنمای تیم که علاوه بر حمایت های همه جانبه از اعضای تیم با تجربیات علمی خود نیز در خصوص ایجاد ایده های نو علمی و کاربردی در زمینه طراحی بدنه های هواپیماهای بدون سرنشین این تیم را پشتیبانی کرده و همچنین تمامی اعضای تیم از جمله خلبان ماهر تیم آقای محمود پرواز که تجربه هدایت هواپیماهای بدون سرنشین در محیط های پروازی با شرایط دشوار را دارد، تشکر کرد.
انتهای پیام/