صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۹ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵

رئیس اتاق بازرگانی ایران: در زمینه‌های نفتی می‌توان همکاری خوبی با استونی داشت

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ایران و استونی در زمینه‌های مختلفی می‌توانند همکاری داشته باشند، افزود: کشور استونی واردکننده نفت است و این موضوع می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای همکاری دو کشور باشد.
کد خبر : 76737

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محسن جلال‌پور در دیدار با وزیر امور خارجه استونی که در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، از سفر خود در یک ماه آینده به فنلاند و استونی خبر داد و گفت: در این سفر هیاتی 10 تا 15 نفره از فعالان اقتصادی ایران که در دو کشور فنلاند و استونی فعالیت می‌کنند، حضور خواهند داشت.


وی ادامه داد: همچنین ایران و استونی می‌توانند در زمینه محصولات و مصنوعات چوبی، شیلات و نساجی با یکدیگر همکاری خوبی داشته باشند.


جلال‌پور درباره وضعیت علمی و نیروی انسانی کشور نیز عنوان کرد: ایران در تولید علم و به‌ویژه نیروی انسانی متخصص و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رتبه اول در منطقه و رتبه 20 را در دنیا دارد.


رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در این مدت نتوانسته‌ایم شرایط مساعد کاری برای این نیروی انسانی فراهم کنیم، تصریح کرد: اگر سری به استارتاپ‌های (یک سازمان موقت با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر بوجود آمده است) ایران بزنید، متوجه خواهید شد که چقدر توانایی در ایران وجود دارد و می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد.


وی تاکید کرد: از آنجا که استونی به فعالیت‌های دانش بنیان علاقه‌مند است و این نوع فعالیت‌ها در برنامه‌های کشور استونی قرار دارد، به نظر می‌رسد که در این زمینه به خوبی می‌توانیم فعالیت‌های مشترکمان را دنبال کنیم.


جلال‌پور خاطر نشان کرد: همچنین در زمینه تبادل گردشگر نیز می‌توانیم تبادلاتی داشته باشیم.


دلایلی تاریخی و سیاسی اولین پیمان مودت ایران و استونی را بر هم زد


همچنین در این نشست وزیر امور خارجه استونی گفت: این اولین بار است که یک وزیر از کشور استونی به ایران سفر می‌کند و من بسیار خرسندم از اینکه به ایران سفر کردم و دیدارهایی با مقامات ایران داشتم.


ماریانا کارل یورالد با بیان اینکه در دهه 1930 برای اولین بار پیمان مودتی میان دو کشور به امضا رسیده بود، افزود: متاسفانه بنا بر برخی دلایلی سیاسی و تاریخی از انجام این پیمان باز ماندیم.


وی ادامه داد: امروز خرسندیم از اینکه رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه ایران اراده واقعی و تصمیمی مصمم برای برقراری ارتباطی منسجم در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، تحقیقی و توسعه‌ای دارند.


کارل یورالد به تفاهم‌نامه اخیر ایران و استونی پیش از این سفر اشاره کرد و گفت: امضا این تفاهم‌نامه باعث شد تا ارتباط بهتری با ایران برقرار کنیم.


وی ضمن دعوت از رئیس اتاق بازرگانی ایران برای سفر به این کشور اظهار کرد: اعتقاد دارم که پیش‌زمینه‌های لازم برای همکاری موثر میان دو کشور وجود دارد.


وزیر امور خارجه استونی با بیان اینکه این کشور از جمله کشورهایی اولیه است که به تجارت جهانی پیوسته است، تصریح کرد: در استونی بورکرواسی اداری زیادی وجود ندارد و بیشتر کارهای مربوط به تجارت از طریق اینترنت و ICT انجام می‌شود.


وی با بیان اینکه کشور استونی اتکا زیادی به ICT دارد، خاطر نشان کرد: دولت الکترونیک در استونی به روز است و جز اولین کشورهایی هستیم که انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار کرده‌ایم و خدمات الکترونیکی زیادی به مردم و کشورهای همسایه خود ارائه می‌کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر