صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۹ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان: اقتصاد مقاومتی، ریاضتی نیست/ ایران را برای سرمایه‌گذاری خارجی آماده کنیم/ برای پیشرفت نمی‌توان تفکر جزیره‌ای داشت

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران تاکید کرد اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست.
کد خبر : 76646

علی صدری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با توجه به اینکه سال اقتصاد مقاومتی نام‌گذاری شده است، افزود: این واژه نباید صرف برگزاری یک همایش و تشکیل یک کمیته و کارگروه در سازمان‌های دولتی و خصوصی باشد.


وی ادامه داد: واژه اقتصاد مقاومتی پر از معناست و شرایط موجود را به تصویر می‌کشد.


به گفته نایب رئیس خانه اقتصاد ایران اقتصاد مقاومتی باید در فرهنگ عامه مردم از اقتصاد ریاضتی خارج شود و نباید با ریاضت کشیدن به اقتصاد مقاومتی دست پیدا کرد.


وی اظهار کرد: مفهوم اقتصاد مقاومتی این است که باید به سمتی حرکت کنیم که اقتصاد ما ضربه‌پذیر نباشد و بتوانیم در مقابل اقتصادهای دنیا رقابت‌پذیر باشیم.


صدری عنوان کرد: معنی رقابت‌پذیری این است که فضای اقتصادی، تولیدی و بازار مصرف خود را به راحتی دست کالاهای خارجی ندهیم.


وی ادامه داد: از طرف دیگر برای رسیدن به رقابت‌پذیری باید مسئولیت‌پذیری اجتماعی بنگاه‌های تولیدی برای تولید کالای با کیفیت و در خور شأن مردم ایران و همچنین کالاهای صادراتی که بتواند جایگاه نام و برند ایرانی را در بازارهای جهانی تعیین کند، پذیرفته شود.


رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با بیان اینکه در صورت تولید کالای بی‌کیفیت نمی‌توان انتظار داشت که بازار حفظ شود، تصریح کرد: برای توسعه اقتصادی و ایجاد یک فضای کسب و کار مساعد برای تولیدکننده داخلی و ایجاد اشتغال مولد باید برای مردم و به ویژه نسل جوان فرهنگ‌سازی شود تا از تولید ملی حمایت کنند. همچنین اگر کالایی بی‌کیفیت است و از نظر قیمت مشکلی دارد باید در درون خود این مشکل را برطرف کنیم.


وی با اشاره به دو واژه اقدام و عمل در نامگذاری سال 95، تصریح کرد: واژه‌های یادشده به این معنی است که دستگاه‌های مربوطه در راستای مسائل اقتصادی کشور مسیر را برای عمل‌کننده که همان فعالان بخش اقتصادی در فضای کب و کار هستند، هموار کنند و بپذیرند که باید از اقتصاد نفتی و دولتی فاصله گرفت.


این فعال اقتصادی به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با برخی از مدیران درباره حمایت از افرادی که برای اقتصاد مقاومتی و معیشت مردم تلاش می‌کنند، اشاره کرد و گفت: در این راستا چه بخش خصوصی و چه دستگاه‌های حاکمیتی باید همت کنند تا از وضع رکود خارج شویم.


وی اظهار کرد: در سال‌های 92 تا 94 که دولت تدبیر و امید روی کار آمد، تولیدکنندگان در چند سال فشار تحریم‌ها به نوعی ایستادگی و مدیریت جهادی کردند و با هر شرایطی که در داخل بود، چه تحریم‌های بین‌المللی و چه تحریم‌های داخلی از جمله تحریم بانک‌ها علیه تولید ایستادگی کرده و به تولید خود ادامه داده‌اند؛ پس باید به تولیدکننده داخلی دست مریزاد بگوییم.


نایب رئیس خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه در فضای پسابرجام دولت و مجلس باید شرایط را به گونه‌ای هدایت کنند تا بازار بکر مصرف داخلی را دو دستی تقدیم تولیدکنندگان کشورهای خارجی نکنیم، افزود: باید شرایط به صورتی پیش رود تا واحدهای نیمه‌جان که مقاومت کرده و به تولید خود ادامه داده‌اند، تعطیل نشوند.


وی ادامه داد: ما مخالف حضور تولیدکنندگان خارجی نیستیم بلکه ما موافق همکاری مشترک میان تولیدکنندگان داخلی و خارجی هستیم تا تبادل و انتقال تکنولوژی صورت گیرد و کالایی در خور ملت ما تولید کنند که باکیفیت مناسب و ارزنده باشد.


ما در مقابل اینکه تولیدکنندگان خارجی بازار ما را فقط به چشم بازار مصرف ببینند، ایستادگی می‌کنیم

صدری تصریح کرد: ما در مقابل اینکه تولیدکنندگان خارجی بازار ما را فقط به چشم بازار مصرف ببینند، ایستادگی می‌کنیم.


وی تاکید کرد: کشور ما کشوری نیست که هر کس از راه برسد به بهانه اینکه تحریم‌ها برداشته شده است از این بازار بهره ببرد.


رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران درباره شرایط ایجادشده در مدت زمان کوتاه اجرایی شدن پسابرجام گفت: دولت در سال 95 برنامه‌هایی برای ایجاد شرایط مساعد تولید دارد و همچنین در فضای پسابرجام قوانینی از جمله بهبود فضای کسب و کار در مجلس به تصویب رسید که نشان می‌دهد مسئولان قصد دارند، شرایط را برای حرکت در مسیر تولید هموار کنند.


وی ادامه داد: در واقع برجام 2 فضایی است که مزیت نسبی برای اقتصاد کشور به‌وجود خواهد آورد و ما باید از این مزیت بهره‌‌مند شویم و این یک فرصت است.


صدری ضمن تاکید بر اینکه برای رسیدن به پیشرفت نمی‌توان تفکر جزیره‌ای داشت، افزود: نمی‌توان به بهانه تحریم به صورت جزیره‌ای تولید کنیم و بگوییم از آنجا که در این شرایط کسی نمی‌تواند وارد بازار ما شود پس ما می‌توانیم هر چه خواستیم تولید و وارد بازار کنیم بلکه باید از تفکر بخشی‌نگری خارج شده و تفکر فرابخشی داشته باشیم.


وی با بیان اینکه اکنون باید کالای رقابتی تولید کنیم، تصریح کرد: ما انتظار داریم که برخی از مردان سیاست که در منافع سیاسی خود گاهی به نعل می‌زنند و گاهی به میخ و بحث برجام را تحریف می‌کنند، بگذارند این فضا به آرامش برسد و ما نمایی را از اقتصاد داخلی کشور به خارجی‌ها نشان دهیم که فضای امن و مساعدی بر اقتصاد ایران حاکم است.


این فعال اقتصادی با بیان اینکه با ایجاد فضای امن می‌توان برای سرمایه‌گذار انگیزه ایجاد کرد، افزود: تا زمانی که بخواهیم فضا را متشنج نشان دهیم و برخی موافق و برخی مخالف باشد، سرمایه‌گذاران در این فضا سرمایه‌گذاری نخواهند کرد.


وی خاطر نشان کرد: اکنون با نگاهی به فضای کشورهای همسایه می‌توان دریافت که بهترین کشور در منطقه که از منابع زیر زمینی گرفته تا امنیت داخلی وضع مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارد، ایران است.


صدری تاکید کرد: باید از این فرصت استفاده کنیم و ایران را به عنوان فضای سرمایه‌گذاری مناسب برای خارجی‌ها معرفی کنیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصاد مقاومتی
ارسال نظر