صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۳ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مطرح کرد

فرصت‌های صادراتی بازار روسیه، راهکار نجات صنایع کوچک از رکود

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تاکید بر اهمیت بازار بزرگ کشور روسیه، عنوان کرد: صنایع کوچک ایران پیش از این بر تامین نیازهای داخلی متمرکز بوده‌اند اما برای توسعه بخش تولید و صنعت باید به تولید صادرات‌محور و فرصت‌های موجود در بازارهای صادراتی کشورهای اطراف ایران توجه بیشتری کنیم.
کد خبر : 76252

علی یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا گفت: روسیه بازار بزرگی برای انواع تولیدات ما محسوب می‌شود که تاکنون نسبت به آن غفلت کرده‌ایم. واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک ایرانی تاکنون کمتر امکان حضور در نمایشگاه‌های بازرگانی خارجی و نشان دادن توانمندی‌های تولیدی خود را داشته‌اند اما با توجه به شرایط جدیدی که در آن هستیم، بخش دولتی آمادگی دارد، حمایت‌های لازم را از صاحبان صنایع کوچک در راستای حضور فعالانه در نمایشگاه‌های خارجی داشته باشد و امسال بودجه مناسبی هم به همین منظور در قالب یارانه صادراتی درنظر گرفته شده است.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه یکی از دلایل رکود صنایع کوچک اشباع بودن بازار داخلی و افزون بودن ظرفیت تولید بر نیاز داخلی است، تصریح کرد: در این شرایط که بازار داخل در بسیاری از عرصه‌ها اشباع شده، واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک باید نسبت به فرصت‌های موجود در بازارهای صادراتی به‌ویژه کشورهایی همچون روسیه توجه ویژه داشته باشند و برای نجات خود از رکود، از این فرصت‌ها بهره‌برداری کنند.


علی یزدانی به ویژگی‌های صنایع کوچک ایران اشاره کرد و افزود: در بررسی‌هایی که برای عارضه‌یابی جهت رونق‌بخشی به صنایع کوچک کشور داشتیم، مشخص شد که از 80 هزار واحد تولیدی و صنعتی کوچک کشور بیش از نیمی از آنها یعنی حدود 40 هزار واحد، تولیدی‌هایی با تعداد شاغلان زیر 10 نفر هستند و در واقع واحدهای تولیدی بسیار کوچک محسوب می‌شوند که توان تولیدی بسیار پایینی دارند.


وی ادامه داد: توان صادراتی این واحدهای بسیار کوچک نیز بسیار محدود است و پیش از این آنها عموماً بر تامین نیازهای بازار داخلی کشور متمرکز بوده‌اند اما در دنیای امروز تولیدی که صادرات‌محور نباشد، نمی‌تواند خود را در عرصه رقابت حفظ کند و درنتیجه سازمان صنایع کوچک برنامه‌هایی برای صادرات‌محور کردن این واحدها اجرا خواهد کرد.


مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در تشریح این برنامه‌ها اظهار کرد: امسال به دنبال توسعه خوشه‌های کسب‌وکار در صنایع کوچک کشور هستیم و یکی از برنامه‌های ما در این مسیر تاسیس کنسرسیوم‌های صادراتی است.


وی تاسیس کنسرسیوم‌های صادراتی را راهکار مناسبی برای تحرک‌بخشی به صنایع کوچک برشمرد و افزود: این کنسرسیوم‌ها نقش منسجم‌کننده صنایع کوچک و هدایت آنها به تولید صادرات‌محور و حمایت از حضور فعالانه آنها در بازارهای صادراتی را به عهده خواهند داشت.


یزدانی برنامه دیگر سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در راستای صادرات‌محور کردن تولیدات صنایع کوچک را تاسیس شرکت‌های مدیریت صادرات اعلام و خاطر نشان کرد: در سال 95 برنامه تاسیس 5 شرکت مدیریت صادرات را در دستور کار داریم تا این شرکت‌ها تسهیل‌کننده مسیر واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک به بازارهای صادراتی باشند، همچنین بنا داریم در قالب برنامه‌های آموزشی، 100 هزار نفر از فعالان عرصه تولید در صنایع کوچک را برای تولید بهینه و صادرات‌محور آموزش دهیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر