صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

زنده یاد جواد لشگری به سوی آرامگاه ابدی بدرقه شد/ نوربخش: لشگری از پرکارترین هنرمندان دهه‌های گذشته بود

پیکر زنده‌یاد جواد لشگری صبح امروز 19 فروردین ماه با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان و هنرمندان حوزه موسیقی تشییع شد.
کد خبر : 76118

به گزارش خبرگزاری آنا، پیکر زنده‌یاد جواد لشگری صبح امروز 19 فروردین ماه از مقابل تالار وحدت تهران به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.


حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی به عنوان اولین سخنران این مراسم گفت: «تقدیر این بود که یک بار دیگر جامعه موسیقی فراغ هنرمند دیگری را تجربه کند. امروز در مراسم تشییع هنرمندی شرکت کرده‌ایم که از سال‌های تاسیس رادیو در کنار هنرمندان موسیقی مشغول فعالیت بوده است. »


وی یادآور شد: «لشگری از شخصیت‌های بزرگ موسیقی اصیل ایرانی است که حضورش برای حوزه فرهنگ و هنر برکت و ضرورتی انکارناپذیر بود. وی یکی از پرکارترین هنرمندان موسیقی در طول دهه‌های گذشته بود.»


نوربخش در ادامه به تلاش این هنرمند برای ساخت و تدوین ماندگارترین آثار موسیقی اشاره کرد و طراوت و تازگی همیشگی آثار هنرمندانی چون لشگری را به عنوان ویژگی ماندگاری فعالیت‌های فعالان این حوزه معرفی کرد.


وی همچنین خاطرنشان کرد: «جواد لشگری از جمله افرادی بود که منش، شخصیت و اخلاق ارزشمندش از او هنرمندی متواضع ساخته بود. با این‌که فرد بزرگی بود هیچگاه ادعایی نداشت و در هر جا احساس مسئولیت می‌کرد. با وجود کهولت سنی که داشت هر زمان که حضورش می‌توانست ثمربخش باشد، حاضر می‌شد و با تواضع و فروتنی‌اش به ما درس‌های زیادی داد.»


مدیرعامل خانه موسیقی در سخنانش صداقت گفتاری لشگری را موضوعی نهادینه شده در منش وی معرفی کرد و این امر را نیاز امروز جامعه موسیقی داست. وی همچنین خطاب به جوانان حاضر در این مراسم اعلام کرد: «جوهره همه ادیان اخلاق است و همین اخلاق انسان را به رستگاری می‌رساند. بی‌اخلاقی‌های امروزی نیاز ما به امثال جواد لشگری‌ها را تشدید می‌کند.»


وی تاکید کرد: «ما باید از این بزرگان بیاموزیم که صادق باشیم و بدانیم هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند. ما باید از این عزیزان بیاموزیم که انتقاد با اخلاق همراه باشد، مساله‌ای که خیلی‌ها در این روزها از آن عدول می‌کنند.»


نوربخش در مراسم تشییع لشگری عنوان کرد: «وقتی به خانه موسیقی که با همت بزرگانی از جمله جواد لشگری تا به امروز به حیات خود ادامه داده، به راحتی حمله می‌شود و با بی‌اخلاقی مورد انتقاد قرار می‌گیرد، ماجرا به امری ناراحت‌کننده تبدیل می‌شود.»


مدیرعامل خانه موسیقی ادامه داد: «خانه موسیقی خانه موسیقی‌ای است که با این بزرگان شناخته می‌شود و لازم است ما حرمت بزرگان را پاس بداریم و بدانیم که کسوت همواره برای ما اهمیت دارد.»


در ادامه این مراسم بزرگ لشگری به عنوان یکی از بستگان زنده یاد جواد لشگری به فعالیت‌های این هنرمند اشاره کرد و افزود: «با وجود بیماری که در این سال‌ها داشتم اما از نزدیک می‌دیدم که وی چه نگاه دلسوزانه و پشتکاری نسبت به فضای موسیقی دارد.»


محمد سریر رئیس هیات مدیره خانه موسیقی نیز تصریح کرد: «امروز با هنرمندی وداع می‌کنیم که بخش بزرگی از خاطرات چند نسل را برای ما خلق کرده و نغمه‌های ماندگاری را به مخاطبان ایرانی تقدیم کرده است. جواد لشگری هم در اجرا و هم در خلق آثار، هنرمند ارزشمندی بود که حضور خود را کمتر می‌دید، اما دوست داشت به دیگران کمک کند.»


سالار عقیلی خواننده موسیقی ایرانی نیز که یکی از هنرمندان حاضر در این مراسم بود با اجرای یکی از قطعات ساخته شده توسط مرحوم جواد لشگری گفت: «متاسفانه اساتید برگزیده هنر موسیقی ایرانی تک تک از شاخه فرو می‌ریزند و ما شاهد از دست دادن آنها هستیم. این بار هم جواد لشگری را در روزهای آغازین سال ۹۵ را از دست دادیم. من از سال‌های گذشته با وی و خانواده‌اش آشنایی داشتم و این افتخار من بود که چند کار از وی را به رهبری فرهاد فخرالدینی در ارکستر موسیقی ملی خواندم.»


علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی ترابی رئیس انجمن موسیقی ایران، داوود گنجه‌ای عضو هیات مدیره خانه موسیقی، علی رهبری رهبر ارکستر سمفونیک تهران، فرزین پیروزپی مشاور معاون هنری وزیر ارشاد، ناصر وحدتی، فرهاد فخرالدینی، عبدالحسین مختاباد، سیدعباس سجادی، حریر شریعت‌زاده، باربد بیات، حسین علی‌شاپور، کامران همت‌پور، مرتضی باقرنژاد، شهرام صارمی از جمله افرادی بودند که در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد جواد لشگری حضور داشتند.


مراسم ختم جواد لشگری روز شنبه ۲۱ فروردین‌ماه ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب تهران برگزار می‌شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر