صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۱ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۵

مراسم دهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای با حضور روحانی آغاز شد

مراسم دهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای با حضور رئیس‌جمهوری کشورمان در سالن اجلاس سران آغاز شد.
کد خبر : 76091

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در این مراسم حمید چیت چیان، وزیر نیرو، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، سید عباس عراقچی، سید حسین هاشمی استاندار تهران، فریدون همتی، استاندار قزوین، حسینعلی امیری، قائم مقام وزارت کشور، مرتضی بانک سرپرست نهاد ریاست جمهوری، معاونان سازمان انرژی اتمی، جمعی از مسئولان نظامی و انتظامی و جمعی از خانواده شهدای هسته‌ای حضور دارند.



الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، حجت الاسلام محمود علوی، وزیر اطلاعات، سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، حمید بعیدی‌‌نژاد، مدیر کل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه و تعدادی از سفرای دیگر کشورها نیز از جمله میهمانان این مراسم هستند.


از دیگر شرکت‌کنندگان این مراسم می توان به سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان، سورنا ستاری، معاون علمی رئیس‌جمهوری، محمد نهاوندیان، رئیس‌دفتر رییس‌جمهوری و حسین فریدون نیز اشاره کرد.


قرار است در این مراسم از آخرین دستاوردهای هسته ای رونمایی شود.


به گفته علی اصغر زارعان معاون سازمان انرژی اتمی، دو نوع از این دستاوردها مربوط به حوزه سلامت و یک نوع آن مربوط به مجتمع های سوخت غیرمخرب رآکتورهای هسته ای است.


وی همچنین پیش از این اعلام کرده بود: «در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای برای نخستین بار در کشور اعلام خواهیم کرد جمهوری اسلامی ایران نیز به حوزه عناصر نادر خاکی که عمر آن در جهان حدود 50 سال است وارد شده و از سرریز دانش هسته‌ای در این حوزه موفقیت‌هایی کسب کرده است.»


زارعان کاربرد پیشرفت‌ها در این حوزه را به ویژه در عرصه الکترومغناطیس و الکترونیک بسیار مهم دانست و آن را از شاخص‌های راهبردی پیشرفت دانش در کشورها برشمرد.


معاون سازمان انرژی اتمی همچنین از رونمایی دو نوع جدید و پیشرفته دستگاه‌های سانتریفیوژ به نام زونار و الترا در روز فناوری هسته‌ای خبر داد و گفت: «انحصار ساخت این دستگاه‌ها در جهان در اختیار آمریکا و ژاپن بود که با موفقیت سازمان انرژی اتمی در تولید این دستگاه‌ها توانستیم این انحصار را شکسته و به سومین کشور تولیدکننده آن تبدیل شویم.»



انتهای پیام/

ارسال نظر