ایستگاه راهآهن تهران به حومه منتقل میشود؟
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، از پیشنهاد شهرداری برای انتقال ایستگاه مرکزی راهآهن به شمال حرم حضرت امام خمینی (ره) خبر داد. طرحی که اکنون در این ارگان در حال بررسی است و مهمترین هدف آن نیز کاهش میزان آلودگی منطقه میدان راهآهن و کاهش مشکلات تردد قطارها در شهر عنوان میشود.
اما محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راهآهن به این خبر واکنش نشان داد و با انتقال ایستگاه راهآهن به خارج از تهران مخالفت کرد. این در حالی است که پیشتر وی از مکانیابی برای ایجاد دو ایستگاه راهآهن در شرق تهران خبر داده بود.
به اعتقاد پورسیدآقایی، در شهرهای بزرگ و پرجمعیت دنیا مانند پاریس راهآهن نه تنها به خارج از شهر منتقل نشده است حتی در مراکز اصلی و پرجمعیت شهر قرار دارند.
از طرفی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بارها بر اتصال فرودگاههای امام خمینی(ره) و مهرآباد به هم از طریق ریل تاکید کرده بود. در این راستا متروی فرودگاه مهرآباد به عنوان ایستگاه تبادل ماه گذشته مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
همچنین اتصال مترو، راهآهن و فرودگاه از دیگر اولویتها و برنامههای وزارت راه و شهرسازی است که در همین راستا بارها بر ایجاد خط متروی فرودگاه امام خمینی(ره) نیز تاکید شده تا مسافران تهرانی ابتدا با استفاده از مترو و سپس با ایستگاه راهآهن به سمت قم تردد کنند. همچنین با ایجاد ایستگاه تبادل میان خط آهن تهران – قم و متروی فرودگاه امام خمینی (ره) و پرند، مسافران میتوانند برای عزیمت از قم به سمت فرودگاه ابتدا از راهآهن استفاده کرده و سپس در ایستگاه تبادل از طریق متروی پرند به فرودگاه امام خمینی منتقل (ره) شود.
این در حالی است که برای تحقق این برنامه وزارت راه و شهرسازی به دنبال بازگرداندن خط آهن تهران-قم به مرکز شهر است چرا که در دولت گذشته این خط آهن از مرکز به خارج از شهر منتقل شد. اقدامی که بارها از سوی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم به عنوان «کجسلیقگی» یاد شده است. حالا به نظر میرسد راه آهنیها با انتقال راهآهن تهران نیز کنار نیایند و این طرح شهرداری تهران راه به جایی نبرد.
از طرفی تمام برنامهریزیهای وزارت راه مبنی بر ایجاد ایستگاههای راهآهن جدید در تهران و اتصال ایستگاههای راهآهن مختلف با مترو و نه خروج راهآهن به خارج از شهر است.
انتهای پیام/