صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۲ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۵

مالیات بر ارزش افزوده در فاکتور رستوران‌ها چه می‌‌کند؟

از مهر ماه سال 87 که سازمان امور مالیاتی بحث دریافت مالیات بر ارزش افزوده را به میان کشید با اعتراض‌ اصناف مواجه شد و ابلاغ آن به هر گروه از اصناف مخالفی در پی داشت که دلیل آن نیز از دست دادن مشتریان به خاطر کاهش قدرت خرید آنها بود.
کد خبر : 75329

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، با وجود مخالفت و اعتراض اصناف به این مالیات، سازمان امور مالیاتی پس از مدتی مدارا کردن این طرح را عملیاتی کرد.


به مرور زمان این مالیات به بخش‌های کوچکتر نیز رسید به صورتی که رستوران‌ها، فست‌فودها و چلوکبابی‌ها نیز باید این مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کردند.


در این راستا اصناف یاد‌شده تصمیم گرفتند در مقابل پرداخت این مالیات از مشتریان خود با عنوان‌هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده و حق سرویس مبلغی را دریافت کنند.


از این رو، پس از مدتی در اکثر فاکتورهای رستوران‌ها، فست فودها و چلوکبابی‌ها این عناوین ذکر شد اما نه نحوه محاسبه آن برای کسی مشخص است و نه گرفتن این مبلغ از مشتری جایی ذکر شده است.


جالب توجه است که هر از گاهی نیز روسای این صنوف اعلام می‌کنند که مردم نباید بابت حق سرویس و مالیات‌بر ارزش افزوده مبلغی بپردازند و اما هنوز هم در فاکتورها رقم حق سرویس مشاهده می‌شود و این موضوع بخشی لاینفک از فاکتورهای غذایی شده است.


همین دیروز بود که علی‌اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس برای چندمین بار اعلام کرد که به هیچ عنوان رستوران‌ها نباید بابت حق سرویس از مشتریان مبلغی دریافت کنند.


با اینکه بارها این موضوع مطرح شده است،رستوران‌ها، فست فودها و چلوکبابی‌ها نسبت به این صحبت‌ها بی‌توجه‌اند و به کار خود ادامه می‌دهند.


از سوی دیگر مردم نیز نسبت به این عملکرد منفعل شده‌اند. شاید دلیل این انفعال به نتیجه نرسیدن عکس‌العمل‌های گذشته آنها در مقابل احقاق حقوقشان بوده است اما نهایت این بی‌توجهی و بی‌تفاوتی‌ها به کجا خواهد رسید؟


با وجود تکرار این تخلف از سوی اصناف و انعکاس آن در رسانه‌ها همچنان موضوع حل نشده است و این موضوع نشان می‌دهد که عزمی از سوی واحدهای نظارتی صنفی برای برخورد با این تخلفات وجود ندارد و از سوی دیگر تا کنون دولت نیز واکنش خاصی نسبت به این موضوع نشان نداده است.


زمانی که مردم می‌بینند هرچه تلاش و اعتراض نسبت به این قضیه داشته باشند، نتیجه‌ای در بر ندارد و با توجه به اینکه رقم ذکر شده در این فاکتورها نیز رقم بالایی نیست، ترجیح می‌دهند عطای اعتراض را به لقایش ببخشند چراکه احساس می‌کنند در این میان آنچه به نتیجه نمی‌رسد، اعتراض است.


انتهای پیام/

ارسال نظر