صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۴ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

چرا گوگل میلیون ها دلار صرف خرید دامین های اینترنت می‌کند؟

شاید تعجب آور باشد که شرکتی با گستردگی گوگل سرمایه های خود را صرف خرید دامین های اینترنت کند. شغلی که معمولا سیاست گذاران بخش تبلیغات در اینترنت بیش از همه به دنبال آن هستند.
کد خبر : 7510

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از تابناک، اکنون شاهد آن هستیم که شرکت گوگل میلیون ها دلار را صرف خرید دامین های اینترنت می کند که شاید اغلب آنها به کسب و کار گوگل نیز نمی خورند!


شگفت آور نیست که گوگل 25 میلیون دلار را صرف خرید یک دامین gTLD (Generic Top Level Domain) میکند. خرید دامین .app که با بهایی چهار برابر قیمت آخرین رکورد ثبت شده در خرید دامین ها چنانچه سیاست های آتی گوگل در نظر آورده شود چندان تعجب آور هم نیست.


نکته اینجا است که دامین 25 میلیون دلاری .app تنها یکی از gTLD هایی است که جزو 100 دامین برتر دسته بندی شده است. گوگل پیش از این نیز حدود 20 میلیون دلار برای خرید انواع gTLD سرمایه گذاری کرده است. گویا این شرکت در حال گسترش حضور خود در کسب و کار های مربوط به دامین های اینترنتی است و چالشی را با شرکت های مطرح در این حوزه همچون GoDaddy و Network Solutions آغاز کرده است.








زمانی که این حجم از خرید دامین ها یا آدرس های پایه ای اینترنت را در کنار سلطه بی چون و چرای این شرکت در جستجوی اینترنتی و تبلیغات آنلاین قرار دهیم، به خوبی میتوان درک کرد که خرید این دامین ها یکی از مهمترین استراتژی های این شرکت برای کنترل جریان اطلاعاتی در اینترنت است.

این موضوع خبر از استراتژی جدید شرکت گوگل دارد. هرچند بخش مهمی از دامین های خریداری شده از سوی گوگل مربوط به وب سایت ها و خدمات این شرکت است (همانند .google و .nexus) اما زمانی که به فهرست دامین های خریداری شده از سوی این شرکت نگاهی بیندازیم موضوع بسیار جالب تر میشود:


گوگل هیچ توضیحی در خصوص چرایی خرید این دامین ها نداده است، اما برای مثال در درخواستی که برای ثبت دامین .app به شرکت آیکان داده است به خوبی میتوان دید که هدف اصلی از این خرید جمع آوری اطلاعات و کسب در آمد از طریق تبلیغات است. این دامین به تمامی طراحان برنامه امکان میدهد تا که با استفاده از لینک کردن تمامی اپلیکیشین های خود در زیر یک چتر واحد، محتوای آنلاین خود را به شکل کلی متمایز سازند.


البته گوگل اشاره کرده است که دامین .app هیچ ارتباطی با پروژه این شرکت و هدف آن در Paly Store ندارد. همچنین این شرکت اطمینان داده است که اقدام در راستای خرید دامین ها و همچنین دامین .app یک اقدام «خوش خیم» است که تهدیدی را علیه هیچ شرکتی متوجه نمیسازد.



همه این اشارات گوگل البته به هیچ وجه مشخص نمیسازد که هدف نهایی این شرکت از خرید های میلیونی دامین ها به چه منظور و هدفی است، هر چند هدف اولیه آن یعنی کسب در آمد به روش خاص گوگلی کاملا بارز و مشهود است.


اما زمانی که این حجم از خرید دامین ها یا آدرس های پایه ای اینترنت را در کنار سلطه بی چون و چرای این شرکت در جستجوی اینترنتی و تبلیغات آنلاین قرار دهیم، به خوبی میتوان درک کرد که خرید این دامین ها یکی از مهمترین استراتژی های این شرکت برای کنترل جریان اطلاعاتی در اینترنت است.


در اینجا است که مجله «فوربس» با هشیاری پیشنهاد میکند که کاربران اینترنت، سیاست گذاران و نهادهای نظارتی و تنظیمی باید قبل از هر چیز از این موضوع اطمینان حاصل کنند که این استراتژی جدید گوگل «شرورانه» نخواهد بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: گوگل
ارسال نظر