صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۱:۳۴ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۵

ظلمی که بر حضرت زهرا(س) روا می‌کنیم

حجت الاسلام محمود قاسمی استاد حوزه و دانشگاه پیرامون شخصیت حضرت زهرا (س) و ابعاد زندگی اجتماعی ایشان معتقد است که ظلم بزرگی در حق حضرت زهرا صورت گرفته است و آن، نشان دادن چهره‌ای غمگین از این حضرت است . به اعتقاد او حضرت زهرا (س) انسانی بانشاط بودند، سنت‌های غلط جامعه خود را می‌شکستند و با ارج نهادن به اخلاق و نفی ارزش بودن ثروت و قدرت، با حضرت علی (ع) ازدواج کردند.
کد خبر : 74756

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار شفقنا در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان حضرت زهرا را بهتر شناخت و در بستر زمانی امروز تعریف کرد تا از ایشان بهترین بهره را ببریم؟ گفت: ما ادعا می‌کنیم که حضرت زهرا بهترین الگو در زمینه رفتار، اخلاق و زندگی اجتماعی در همه دوران‌ است؛ چرا که ایشان اندیشه‌ای فراتر از زمان و مکان دارند. وقتی بررسی می‌کنیم درمی‌یابیم که اگر چه ایشان صدها سال پیش زندگی می‌کردند اما در دو حوزه مادی و معنوی، می توانند الگویی برای زنان امروز باشند. وقتی فردی در بالاترین جایگاه ممکن در یک عرصه باشد، مثلا در عرصه عدالت، فقر، انفاق و … دوران و تاریخ نتایج برابری در این زمینه‌ها دارد. در طول تاریخ پوسته نیازهای بشر تغییر کرده است اما اصل و اساس آن یکسان است. بشر نیاز به عدالت، انصاف، صداقت، درستکاری و… دارد و این ارزش‌ها در شخصیت حضرت زهرا در بالاترین حالت وجود دارد و این یعنی بهترین الگو بودن برای همه زنان در همه تاریخ.



قاسمی تصریح کرد: از طرف دیگر این مساله که حضرت زهرا با حضور در اجتماع مخالف بوده است کاملا غلط است. ایشان اگر چه در خانه کدبانویی بوده که فرزندان خود را به خوبی تربیت کرده اما در جنگ‌ها نیز در کنار پدر و همسرش حضور داشت و پرستار مجروحان بود. دو خطبه فدکیه و خطبه‌ای که در بستر بیماری ایراد کردند حکایت از قدرت بیان و حضور فعال اجتماعی ایشان دارد.



این استاد دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه تنها غم‌های حضرت زهرا (س) را به جامعه نشان داده‌اند و این عاملی است که برخی را به این باور رسانده است که حضرت زهرا نمی‌تواند الگوی او باشد گفت: حضرت زهرا اگر یک الگوی صبر است به همان میزان نیز الگویی برای فعالیت اجتماعی است. خدمات ایشان نه تنها به مسلمین که به جهان بشری است. سوال مهمی که باید پاسخ داده شود این است که چرا شخصیت ایشان تا کنون در ابعاد مختلف مطرح نشده است؟ حتی شیعیان نیز به خوبی ایشان را نمی شناسند. نقش حضرت زهرا به عنوان یک همسر، یک مادر و یک دختر برجسته است. ایشان در خطبه خود علل شرایع را مطرح می‌کند و چرایی روزه ، نماز و امامت را توضیح می‌دهد و در نقش یک ایدئولوژیست اندیشه‌ حضرت رسول (ص) را تبیین می‌کند. بعد ما از ایشان در اذهان فقط زنی را ساخته‌ایم که دست فرزندانش را می‌گرفت و به بیت‌الاحزان می‌رفت و گریه می‌کرد. این ظلم به ایشان است که نقششان را در این مورد محدود کنیم.


وی اظهار کرد: چند دلیل برای این موضوع وجود دارد. اول نظام آموزشی کشور ما از ابتدا این فرهنگ را نشان نداده؛ یعنی جای معرفی حضرت زهرا در آموزش و پرورش خالیست؛ بنابراین بخش بزرگی از ناشناخته ماندن ایشان ناشی از کم‌کاری آموزش و پرورش است. نکته دیگر نگاه سخنرانان درباره حضرت است که با نگاهی تاریخی تحلیلی درباره موقعیت زمانی گزارش به ما ارائه می‌کنند و این سبب می‌شود تا سایر ابعاد ایشان مطرح نشود.


وی افزود: حضرت زهرا بالاترین هدیه خداوند به پیامبر است و اگر بخواهیم ارزشش را بشناسیم باید ببینیم چه کسی هدیه داده است و آن خداوند قادر و غنی است. در حوزه فاطمه‌شناسی نگاه فقهی، کارشناسی به حضرت زهرا نشده است. حضرت در تمام عرصه‌های جامعه فعالیت داشته‌اند اما تنها در بخشی از مسائل از ایشان سخن به میان آمده است. از طرف دیگر حب و بغض‌های تاریخی سبب شده است تا بخشی از منابع در خصوص حضرت به دست ما نرسد و این مانع از شناخت ایشان می‌شود با این حال بعد توحیدی و اجتماعی زندگی حضرت از روایات موجود قابل شهود است.


قاسمی ادامه داد: بحث عبادت و نگاه حضرت زهرا به خدا بسیار قویست و حکایت از آن دارد که تکیه‌گاه الهی برای همه لازم است و می‌تواند در این وانفسای زندگی بسیار کمک‌کننده باشد. ببنید کسانی که رنگ و بوی عبادت دارند، در زندگی روزمره خود موفق‌ترند و این موضوع را بر اساس تحقیقاتی که انجام داده‌ایم فهمیدیم؛ بنابراین می‌بینیم که حضرت زهرا در بعد عبادی یک الگوی کامل برای موفقیت در دنیاست.



این استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: زمانی که ایشان بیمار شدند حتی دشمنانشان هم در کنار بستر ایشان گریه کردند. از طرف دیگر می‌بینیم که حضرت یک جوان بسیار بانشاط بودند. ایشان در عبادت بسیار بانشاط بوده‌اند و کسی که در عبادت با نشاط باشد در سایر حوزه‌های فعالیت‌هایش نیز نشاط را خواهند داشت. ایشان جاذبه قوی در میان مومنین داشتند و همین خصایل سبب شده تا الگویی برای زمان ما نیز باشند.


حضرت زهرا(س) یک انسان مکتبی است؛ به این معنا که ملاحظه‌ای در حوزه دین نداشتند و از دین در هر شرایطی و در برابر هر کسی دفاع می‌کردند. ایشان از نظر اخلاقی نیز به کلیه اصول اخلاق پایبند بودند. به همین جهت ایشان می‌تواند یک الگو باشد.


او تصریح کرد: حضرت زهرا نگاه سنتی ندارد، بلکه ایشان سنت‌شکن نیز هستند. حضرت زهرا کلیه سنت‌های غلط جامعه خود را کنار گذاشتند و با آنها مقابله کردند. در جامعه ما دختران می‌توانند حضرت را الگوی خود قرار دهند و با سنت‌های غلط جامعه مقابله کنند. ببینید چقدر زندگی‌ها به دلیل مهریه سنگین تشکیل نمی‌شوند و دختران و پسران به هم نرسیده‌اند. این ناشی از سنت‌های غلط است که می‌تواند در جامعه امروز توسط دختران ما با الگو گرفتن از حضرت زهرا شکسته شود. حضرت زهرا در ازدواج خود وقعی به ثروت و قدرت ننهاد و با حضرت علی (ع) ازدواج کرد که اخلاق‌مدار بود. حضرت رازهای ازدواج موفق را به خوبی نشان می‌دهد؛ بنابراین لازم است تا در جامعه ما به این مساله پرداخته شود تا ابعاد شخصیت ایشان دیده شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: حضرت زهرا(س)
ارسال نظر