صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
روزنامه «تایم»؛

تایم: 5 حقیقت درباره روابط آمریکا و اسرائیل/ «نتانیاهو» دیگر در میان اسرائیلی‌ها محبوب نیست

نتانیاهو سخنرانی جنجال‌برانگیز خود در مقابل نمایندگان کنگره آمریکا را ایراد کرد و اکنون منتظر برگزاری انتخابات کنست (پارلمان اسرائیل) است، گرچه وی اکنون از آینده روابط اسرائیل با آمریکا می‌ترسد.
کد خبر : 7429

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از روزنامه «تایم»، پس از مدت‌ها انتظار و جنجال، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا به سخنرانی پرداخت. سخنرانی‌ای که به زعم بسیاری از تحلیلگران دارای مطالبی جدید و دلگرم‌کننده نبود و تنها به تکرار سخنان گذشته خود درباره لزوم پرهیز از هرگونه توفق هسته‌ای با ایران می‌پرداخت.


براساس این گزارش، «تایم» نوشت: در زیر 5 موضوعی که در پس روابط میان آمریکا و اسرائیل قرار دارد و سیاست خارجه آن‌ها را نسبت به یکدیگر تبیین می‌کند، بیان می‌شود:


1. چه کسی به سخنان «نتانیاهو» گوش داد؟


باوجود اینکه بیش از 50 نماینده دموکرات در کنگره آمریکا سخنرانی «نتانیاهو» را تحریم کرده بودند، ولی دفتر «جان بینر» پیش از برگزاری سخنرانی با تقاضایی معادل 10 برابر تعداد صندلی‌های موجود در سالن مواجه شد. در اسرائیل نیز هم‌زمان با آغاز سخنرانی در کنگره، شبکه‌های اسرائیلی (با اختلاف 5 دقیقه‌ای) به پوشش آن پرداختند. علت این امر خودداری از پخش قسمت‌هایی از سخنرانی «نتانیاهو» که ناظر بر تبلیغات انتخاباتی است، عنوان شد.


2. تهدید ایران


کف‌زدن نمایندگان کنگره آمریکا در حمایت از مواضع ضد ایرانی «نتانیاهو»، باعث تعجب افکار عمومی شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر تنها 9 درصد آمریکایی‌ها ایران را بزرگترین دشمن آمریکا می‌دانند. این در حالی‌ است که تا سه سال پیش این میزان در حدود سی درصد بود. همچنین بیش از 60 درصد آمریکایی‌ها خواستار توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا هستند ولی تاکید می‌کنند که میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران باید کاهش یابد، موضوعی که «نتانیاهو» در سخنرانی خود بسیار بر آن تاکید کرد.


از مقایسه میان این دو موضوع به خوبی مشخص می‌شود که تفاوت زیادی میان افکار عمومی آمریکا با اسرائیل بر سر پرونده هسته‌ای ایران وجود دارد. در نظرسنجی سال 2013، 75 درصد اسرائیلی‌ها نظری منفی نسبت به ایران داشتند و این میزان در آمریکا 42 درصد بود. همچنین 85 درصد اسرائیلی‌ها و 54 درصد آمریکایی‌ها معتقد بودند که برنامه هسته‌ای ایران تهدید بزرگی به‌شمار می‌رود.


3. کاهش محبوبیت «نتانیاهو» میان اسرائیلی‌ها


حمایت‌های مردمی از نخست‌وزیر اسرائیل در حالی‌که حزب متبعوش «لیکود» با احزاب مخالف وارد مبارزه انتخاباتی شده است، رو به کاهش گذاشته است و این در حالی است که برخلاف داخل اسرائیل، روند افزایش حامیان «نتانیاهو» در آمریکا رو به افزایش است. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که 45 درصد آمریکایی‌ها در مقابل 25 درصد، از مواضع «نتانیاهو» حمایت می‌کنند. این میزان، بالاترین آمار حمایت از نخست‌وزیر اسرائیل پس از سال 2012 است.


4. سیاست‌ عربی اسرائیل


باوجود اینکه اعراب یک‌پنجم جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند، ولی بسیاری از آن‌ها تمایلی به شرکت در انتخابات آینده ندارند. این در حالی است که در انتخابات سال 2013، 56 درصد اعراب در مقابل 70 درصد یهودیان مشارکت داشتند.


باوجود این، اعراب می‌کوشند سهم بیشتری در سیاست‌های انتخاباتی اسرائیل به خود اختصاص دهند. این موضوع را می‌توان از تشکیل احزاب جدیدی شامل مسلمانان، مسیحیان، دروزی‌ها و کمونیست‌ها در مقابل یهودیان دریافت.


5. مهاجرت یهودیان


در فوریه گذشته «نتانیاهو» خود را «نماینده خانواده (مردم) یهود»‌ خواند و یهودیان را به مهاجرت از اروپا به اسرائیل تحریک کرد. این در حالی است که میزان مهاجرت یهودیان در سال 2014 به بالاترین میزان خود رسیده بود. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که حدود 26500 یهودی در سال گذشته ( یعنی 0.3 درصد از کل یهودیان خارجی) به اسرائیل مهاجت کرده بودند.


همچنین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که 45 درصد از اسرائیلی‌ها معتقدند که یهودیان ساکن آمریکا بیش از آن‌ها در امنیت به سر می‌برند و این در حالی است که 28 دذرصد از اسرائیلی‌ها خلاف این باور را دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر