صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۸ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
دکتر واشقانی فراهانی خبر داد

ساماندهی ثبت اختراع در دانشگاه آزاد اسلامی

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در یادداشتی از مهم‌ترین فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه پژوهش و فناوری نام برد.
کد خبر : 74080

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از فرهیختگان دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی در این یادداشت نوشت: توسعه گسترش تحصیلات تکمیلی مهم‌ترین برنامه دانشگاه آزاد اسلامی در سال 94 با توجه به مدیریت جدید دانشگاه بود.


یکی از ماموریت‌های اصلی دانشگاه‌های کشور بالا بردن سهم دانشگاه در تحصیلات تکمیلی است و طبق استاد بالادستی کشور باید 30 درصد دانشجویان کشور در کشور مشغول به تحصیل باشند که این موضوع از برنامه‌های توسعه کشور است؛ بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی آموزش عالی کشور که تقریبا 40 درصد بار آموزش عالی کشور را برعهده دارد، باید نقش خود را در این زمینه به عهده بگیرد.


دوم اینکه با توجه به تغییر هرم جمعیتی که در داوطلبان پیش آمده و سهم ما در دوره‌های کاردانی و کارشناسی در مقایسه با گذشته پایین آمده است، ما باید سهم خود را در آموزش عالی کشور حفظ کنیم. در چنین شرایطی هیچ چاره‌ای جز ورود به تحصیلات تکمیلی نبوده است که طبیعتا با توجه به پژوهش‌محور بودن دانشگاه جز برنامه‌های اصلی است.


یکی از راهکارهای اصلی برای پیش بردن کارهای پژوهشی اتکا به دانشجویان کارشناسی‌ارشد و به‌ویژه دکتری تخصصی است که دانشگاه آزاد اسلامی نقش مهمی در این زمینه داشته است؛ به نحوی که در حال حاضر 56 درصد تحصیلات تکمیلی تمام کشور در دانشگاه آزاد اسلامی متمرکز است. این دانشگاه مصداق واقعی اصل 44 قانون اساسی است و به خوبی توان بالای بخش غیردولتی در حوزه آموزش عالی را نشان می‌دهد.


در حوزه پژوهشی نیز راه‌اندازی سامانه ساها (همکار آزاد) یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها بوده است که در سال 94 عملیاتی شده است که ان‌شاءالله آثار مثبت آن را می‌بینیم. در کنار گسترش تحصیلات تکمیلی نیز ما باید بتوانیم امکانات پژوهشی خود از جمله آزمایشگاه‌ها و تجهیزات لازم را فراهم کنیم که با یکپارچه کردن تمام امکانات خود در سامانه ساها این امکان را فراهم کردیم که به دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری خدمات لازم را ارائه دهیم.


همچنین فراتر از آن در سطح ملی از این گنجینه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنیم؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر هم وزارت علوم و هم معاونت علمی و فناوری علاقه‌مند هستند به این شکبه وصل شوند که این شبکه به‌عنوان شبکه ملی در اختیار همه پژوهشگران کشور باشد.


مهم‌ترین برنامه امسال (سال 95) برنامه‌ریزی برای این است که بتوانیم بحث درآمدزایی از طریق پروژه‌های برون‌دانشگاهی را فعال کنیم و بحث ثبت اختراع را در دانشگاه‌ها ساماندهی کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر در زمینه تولید مقالات علمی جایگاه بسیار بالایی دارد، اما سهم ما در ثبت اختراعات بین‌المللی بسیار ناچیز است و ما باید جبران این کمبود را انجام داده و سازوکارهای لازم را فراهم کنیم تا در زمینه ثبت اختراع ملی و بین‌المللی بتوانیم حرکت‌های خوبی انجام دهیم.


نکته دیگر اینکه سهم ما از پروژه‌های کلان ملی و برون‌دانشگاهی متناسب با ظرفیت ما نیست و باید تلاش کنیم متناسب با ظرفیتی که در گسترش تحصیلات تکمیلی برای ما ایجاد شده است، از این ظرفیت و توانمندی این دوره‌ها و توانمندی اعضای هیات‌علمی در پاسخگویی به نیازهای جامعه از طریق انجام پژوهش‌های کاربردی و برون‌دانشگاهی استفاده کرده و دانشگاه به‌عنوان یک دانشگاه نسل سومی به وظیفه خود عمل کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر