صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۵۱ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۵

تلویزیونی‏‌ها چقدر تلویزیون می‌بینند؟!

در روزهای پایانی اسفند ماه که شوق رسیدن به بهار بیش از همیشه حس می شود به همراه ۶ سوال نوروزی به سراغ اهالی تلویزیون رفتیم و سعی کردیم از دیدگاه آن ها به ارزیابی کلیت تلویزیون در سال ۹۴ بپردازیم. بررسی عملکرد یک سال گذشته تلویزیون از جهت گستردگی تعداد مخاطب و تاثیر برنامه های تلویزیونی بر فرهنگ، جامعه اهمیت دارد و به همین خاطر با ۲۷ هنرمند در این خصوص به گفت و گو پرداختیم.
کد خبر : 73857

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، سایت بانی فیلم نوشت: نکته قابل اهمیت دیگر اینکه هنرمندان فعال در قاب تلویزیون تا چه حد به تماشای برنامه ها و سریال ها توجه داشته اند و پاسخ های هنرمندان به این سوال و دلایل آن ها نیز خواندنی است. همچنین انتخاب برنامه ها و شبکه های جذاب برای تماشای مداوم از نظر آن ها نتیجه جالبی داشته است.


موضوع دیگری که به آن پرداخته ایم، حضور محمد سرافراز در راس رسانه ملی و عملکرد وی به لحاظ کمی و کیفی است. شرایط سخت تلویزیون در سال ۹۴ برای همه آشکار بوده است و بسیاری از هنرمندان نیز به ضعف آثار تلویزیونی به دلیل شرایط سخت مالی آگاه هستند و محمد سرافراز در چنین روزهایی سمت ریاست تلویزیون را بر عهده گرفته است . حال پاسخ هنرمندان به تاثیر حضور مدیر جدید بر فضا و عملکرد تلویزیون در این مدت کوتاه ، از جمله بخش های خواندنی این گفت و گوهای نوروزی است. در پایان نیز برنامه ای که هنرمندان برای سال آینده مد نظر دارند را جویا شده ایم.


۱- در سال ۱۳۹۴ تا چه حد برنامه های تلویزیونی را دنبال کرده اید؟ ۲-به نظرتان کدام برنامه ها جذاب تر بوده است؟ ۳-جای چه برنامه هایی را در تلویزیون خالی می بینید؟ ۴- اگر قرار باشد برای مدتی تنها یک شبکه تلویزیونی را دنبال کنید ، کدام شبکه را انتخاب می کنید؟
۵- دوران ریاست آقای سرافراز را چطور ارزیابی کرده اید؟ ۶- برنامه تان برای سال آینده به همراه پیام نوروزی تان برای مخاطبان بگویید.


سیروس الوند
یک سال است تلویزیون ندیده ام
سیروس الوند را اغلب با آثار سینمایی اش می شناسیم ، اما او در تلویزیون نیز فعالیت داشته است و سریال «خسته دلان» اثر تلویزیونی اوست. وی همچنین در برای سال آتی در صدد ارائه سریال در تلویزیون است. او در پاسخ به سوالات بانی فیلم گفت:
۱- «من طی یکسال گذشته اصلا تلویزیون ندیده ام ، در نتیجه نمی توانم نظر دقیقی درباره آثار تلویزیونی بدهم ، اما دوست دارم درباره تلویزیون اندکی صحبت کنم. تلویزیون اگر بگذارد بچه ها با کیفیت و ارزشی که دارند ، قطعا نتیجه خوبی می گیرد. اگر هم بخواهد با پول و زمان اندک کار بسازیم ، دیگر نتیجه خوبی حاصل نمی شود. متاسفانه تلویزیون تنها برخی از پروژه های تلویزیونی را حمایت می کند و آن ها اصلا ارزش آن بودجه را نداشته و اتفاقا مخاطبان به برخی از آن ها می خندند. آثار کارگردان هایی همچون سیروس مقدم ، حسن فتحی و اثری مثل زیر تیغ از آقای هنرمند ، مخاطب را مجذوب می کند و به طور حتم چنین آثاری با هزینه کم و زمان کم تهیه نشده است».
۲- …. ۳- …. ۴- …. ۵-….
۶- سال جدید برای ساخت یک سریال قرار داد بسته ام ، اما به دلایل مشکلات مالی کار به طور اجرایی شروع نشده است. من منتظرم و متاسفانه تا زمانیکه درگیر این سریال هستم امکان ساخت فیلم را ندارم ، در واقع فعلا امکان رسیدگی به بخش های دیگر تلویزیون را ندارم. در راستای صحبت های قبل باید بگویم اگر بودجه کافی در اختیارم بگذارند ، سریال برای تلویزیون می سازم ، چرا که می خواهم اثر ماندگاری در تلویزیون ارائه دهم ، تا همانطور که امروز من از آثار فاخر همکارانم در تلویزیون یاد می کنم دیگران هم از سریالی که من می سازم به عنوان نمونه های خوب در بین آثار تلویزیونی یاد کنند.
همچنین در آخر سال نو را به همه تبریک می گویم»


سیروس مقدم
فقط ۹۰ و خندوانه


سیروس مقدم کارگردان سریال های پر مخاطب تلویزیونی از جمله سری مجموعه های «پایتخت» در سال گذشته است. او در پاسخ به سوال های گپ نوروزی بانی فیلم ، گفت:
۱- سال گذشته اولین سالی بود که برای عید نوروز سریالی آماده پخش نداشتم و سفر بودم ، در نتیجه هیچ یک از سریال ها را دنبال نکردم. پس از شروع سال جدید نیز تنها برخی برنامه هایی که به من توصیه می شد ، دنبال کردم. همچنین یک دوره درگیر سریال «پایتخت» برای ماه رمضان بودم. در این بین همیشه مخاطب برنامه ۹۰ بوده ام. بخش هایی از برنامه «خندوانه» را تماشا کردم و واقعا لذت بردم». وی در ادامه می افزاید:« اساسا نسبت به شبکه هایی که با آن ها کار کرده ام تعصب دارم. زمان حضور آقای تخشید و پورمحمدی خیلی در شبکه ۳ همکاری خوبی با این شبکه داشتم و به راحتی برای شبکه کار می ساختم. شبکه یک را هم خیلی دوست دارم و کارهای اخیرم از شبکه یک پخش می شود».
۳- برنامه هایی که برای مخاطب جذاب باشد ، باید در انواع مختلف در تلویزیون ارائه شود. به نظر من مخاطب ما به سریال های طولانی بالای ۱۰۰ قسمت و قصه های مردمی و دور از شعار علاقه دارد تا هر شب در گیر سریال شود. جای برنامه ها و سریال های کمدی با زاویه جدید نیز خالی است. همچنین برنامه هایی مثل «خندوانه» البته نه با تقلید و تکرار آن برنامه ، قطعا جذاب است».
۴- یک مقدار برای ارزیابی عملکرد آقای سرافراز زود است ، فقط می دانم که فرصت بیشتری برای سازماندهی وضعیت تلویزیون احتیاج است.سازمان باید از جهت بودجه حمایت شود ، چرا که یک تنه در مقابل هجوم فرهنگی قرار گرفته است. کارهای نمایشی متنوع باید ساخته شود و مخاطب را با خو همراه کند و این مسئله نیاز به بودجه دارد. پاسخ سوال شما را می توانم سال دیگر همین موقع بدهم».
۵- در حال حاضر کار خاصی مد نظر ندارم. برای دو طرح صحبت کرده ام و اگر توافقات نهایی انجام شود ، سال آینده کارها را آماده می کنیم. امیدوارم سال آینده برای همه سال خوبی باشد. سال جدید را به هموطنان عزیز و همه عزیزان بانی فیلم تبریک می گویم».


بیژن بیرنگ
سرافراز در صدد تغییرات است


کارگردان سریال های تلویزیونی ازجمله «خانه سبز» و «همسران» و برنامه تلویزیونی به یاد ماندنی «بازهم زندگی» در پاسخ به سوالات نوروزی بانی فیلم گفت:
اصلا تلویزیون را تماشا نمی کنم ، چرا که کلیه قصه سریال ها تلخ است. بارها خواستم که سریالی را دنبال کنم ، اما واقعا کشش تحمل این حجم از تلخی را ندارم.
برنامه «ماه عسل» با اجرای احسان علیخانی به نظر من جذاب است و این برنامه را در ماه رمضان دنبال کردم. این برنامه تلخی ها را نشان می دهد ، اما دیدگاه کلی برنامه امید است. تلخی در زندگی همه ما وجود دارد ، اما باید امید و نگاه مثبت به زندگی داشته باشیم. برنامه «ماه عسل» به بیان تلخی ها و مسائل جدی توام با امید می پردازد.
جای برنامه خودم «باز هم زندگی» و به طور کلی چنین برنامه ای در تلویزیون خالی است.اگر سازمان بخواهد دوست دارم این برنامه را شروع کنم.
زمانی هر شبکه ویژگی هایی خاص برای مخاطبانی با سلیقه خاص داشت. مثلا شبکه ۳ شبکه جوان محسوب می شد. امروز دیگر شبکه ها تعیین کننده نوع مخاطبان نیستند ، بلکه برنامه ها تعیین کننده هستند. امروز شبکه ها زیاد شده و اگر برنامه ای مخاطب را راضی نکند ، او شبکه را عوض می کند. نمی توانم بگویم کدام شبکه را دنبال می کنم. مثلا برنامه خندوانه از شبکه نسیم برای همه جذاب بود و من تنها برنامه «خندوانه» از شبکه نسیم را دنبال می کردم و سایر برنامه های شبکه را نمی دیدم.
به نظرم آقای سرافراز در دوران حضورشان در صدد ایجاد تغییراتی بوده است ، اما با نقدینگی محدودی رو به رو است. به طور کلی تغییر نظام همیشگی حاکم بر تلویزیون نیاز به زمان دارد.در ضمن یادمان نرود شرایط امروز تلویزیون متاثر از شرایط کلی مملکت است. زمانی دست و دلبازی های زیادی در ابعاد مختلف مملکت وجود داشت و امروز دیگر چنین امکانی فراهم نیست.
دوست دارم برای سال جدید یک فیلم سینمایی بسازم ، سریالی برای تلویزیون بسازم ، خیلی دلم می خواهد برنامه «باز هم زندگی» را شروع کنم ، همچنین دوست دارم در زمینه هنرهای تجسمی که تازگی وارد آن شده ام حرکتی جدی ترومفیدترانجام دهم.دلم می خواهد از هرطریقی که امکان دارد با مردم در ارتباط باشم. دوست دارم آبمیوه فروشی بزنم،دوست دارم جیگرکی بزنم ، حرف هایم جدی است. دلم لک زده کاری جدید شروع کنم.امیدوارم سال خوب و پر امیدی برای همه مردم باشد. سال های اخیر امید را از مردم گرفته بودیم ، امید نشانه خدا و ناامیدی نشانه شیطان است. آرزو می کنم در سال جدید همه انسان ها به حقوق انسانی خود برسند و هیچ کس با حسرت به خواسته های کوچکش نگاه نکند.


مسعود کرامتی
مستند چهار و فوتبال را می بینم
مسعود کرامتی کارگردان سریال های تلویزیونی «خانه ما» و «پاتال و آرزوهای کوچک» در پاسخ به سوالات بانی‌فیلم گفت:
من امسال فعالیت زیادی داشتم و دو نمایش و دو فیلم سینمایی بازی کردم ، در نتیجه فرصت تماشای تلویزیون نداشتم. گاهی اگر فرصت باشد ، برخی از برنامه های تلویزیونی را می بینم.
۲- مستند های شبکه ۴ برایم جذاب است.
۳- جای همه نوع برنامه با کیفیتی در تلویزیون خالی است.
۴- اگر قرار باشد برای یک دوره ای شبکه ای را دنبال کنم ، شبکه ۳ را به خاطر فوتبال و تنوع بیشتر برنامه ها و شبکه را ۴ به خاطر مستند هایش انتخاب می کنم.
۵- قرار بود با حضور آقای سرافراز شرایط بهبود یابد ، اما نشد. متاسفانه در حال حاضر وضعیت آشفته بازاری بر تلویزیون حاکم شده است و با حضور آقای سرافراز هنوز این وضع از بین نرفته است.
۶- مشغول پیش تولید فیلم سینمایی عروسکی هستم. تهیه کننده این کار خانم طائر پور است. قرار بر این بود که این فیلم قبل از عید کلید بخورد ، اما این اتفاق نیفتاد و شروع فیلمبرداری فیلم به سال جدید موکول شده است. فیلمبرداری این فیلم سینمایی از برنامه های مشخص سال آینده من است. سال نو را به همه تبریک می گویم.


سعید سلطانی
خبر رسانی موفق
در دوران سرافراز
سعید سلطانی کارگردان آثار موفقی همچون «پس از باران» و «ستایش۲» در پاسخ به سوالات نوروزی بانی فیلم گفت:
۱-تلویزیون را تا جاییکه فرصت باشد ، دنبال می کنم. به نظرم حجم تولیدات کم بوده است. بیشتر شبکه مستند ، خبر و شبکه ۴ را پیگیر هستم. برنامه های چرخ در شبکه ۴ به عنوان برنامه علمی و خندوانه از جهت جنس و ارتباط با مخاطب برایم جذاب بوده است. همچنین سریال «کیمیا» از جهت کمیت و کار در حوزه جنگ با توجه به امکانات محدود امروز ما قابل توجه است. همچنین اکثر برنامه های شبکه مستند برایم جذاب است.
۲- جای خالی همه نوع برنامه ای در تلویزیون حس می شود.تلویزیون باید جنبه هایی ایجاد کند که طیف وسیع مخاطبانش را در برگیرد. از جمله برنامه های سرگرم کننده ای مانند «دستپخت» که گرچه دارای چارچوب تازه ای نیست ، اما در اجرا شکل جدیدی ارائه داده است و اخیرا در خانواده خودم اطرافیان شاهد توجه مخاطب به این برنامه بوده ام.
۴-قطعا اگر قرار باشد شبکه ای را برای مدتی به طور پیوسته دنبال کنم ، شبکه مستند است. شبکه افق هم موضوعات جدیدی را نمایش داده است ، اما شبکه مستند جذابیت بیشتری دارد.
۵- دوران ریاست آقای سرافراز آنچه مسلم است ، تغییرات مثبت در جهت خبر رسانی به مخاطب است ، یعنی خبرها بدون واسطه و به نحوی نزدیک تر از گذشته به مخاطب می رسد.ریاست رسانه ملی تابع برنامه ریزی کلان است.
۶- در حال حاضر برای کارهای جدید در حال بررسی و صحبت هستم، امیدوارم در سال جدید کارهایی که در سر دارم به سرانجام برسد. همچنین آرزو می کنم سال جدید برای هموطنانم سال خوبی باشد و برای همه به ویژه جوانان عاقبت به خیری به همراه داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر