صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۷ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۵
برندهای خارجی برای جلوگیری از قاچاق باید از مرکز امور اصناف مجوز دریافت کنند

نحوه فعالیت برندهای خارجی پوشاک در ایران در شرایط پساتحریم در گفت‌وگو با قائم مقام وزیر صنعت

قبل از سفت و سخت‌تر شدن تحریم‌ها، ورود برندهای پوشاک اروپایی به ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شد و مردم از آنها استقبال می‌کردند اما پس از تحریم‌ها ورود این پوشاک به صورت قاچاق شرایط تازه‌ای برای سوءاستفاده گران ایجاد کرد.
کد خبر : 73465

خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره نحوه ورود و همکاری با برندهای خارجی و همچنین نحوه جلوگیری از قاچاق گفت‌وگویی با مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت داشته است که در ادامه می‌خوانید.


صحبت‌هایی شده مبنی بر اینکه برند ایتالیایی قصد ورود به کشور را دارد، اگر اکنون بخواهند وارد ایران شوند، شرایط برایشان فراهم است و در صورت فراهم بودن چطور باید مراحل ورود را طی کنند؟


بخشی از پوشاک ما وارداتی است و به صورت رسمی وارد کشور نشده و بیشتر از راه‌های غیر رسمی و قاچاق صورت می گیرد. برای کنترل این موضوع که آیا این پوشاک از راه رسمی وارد کشور شده است یا از مبادی غیررسمی، راهی اندیشیده شده است زیرا در گذشته کنترلی بر روی آنها وجود نداشت.


اکنون که بحث مبارزه با قاچاق کالا به‌ویژه در بخش پوشاک پیش آمده، واحدها و شرکت‌های صاحب برند باید از مرکز امور اصناف کشور مجوز دریافت کنند. این شرکت‌ها باید اعلام کنند که نماینده آنها در ایران کیست و آن را به ثبت برسانند و پس از به ثبت رساندن نمایندگی خود می توانند کالای موردنظرشان را وارد کنند.


طی چند ماه گذشته نیز به تمامی فروشگاه‌هایی که پوشاک خود را با اسم برندهای معروف ارائه می‌کردند، اعلام شده که هیچ واحد صنفی نمی‌تواند برندی را به فروش برساند که قبلاً در مرکز امور اصناف به ثبت نرسیده است.


دلیل کار ذکر شده نیز این است که بخشی از پوشاکی که به صورت قاچاق و از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شوند، عموماً به شکل برند به بازار عرضه می‌شوند و برای اینکه هم کنترل کیفیت صورت گیرد و هم آمار رسمی واردات پوشاک را داشته باشیم، این کار ضروری است.


بنابراین برندها چه ایتالیایی و چه غیرایتالیایی باید برند خود را در واحد مرکز امور اصناف کشور به ثبت برساند و برای نمایندگی خود مجور دریافت کرده و سپس اقدام به واردات کند.


اکنون از این برندهای خارجی درخواستی برای واردات به شما ارائه شده است؟


بله درخواست‌هایی وجود دارد. حداقل 200 برند در کشور فعالیت داشتند که پوشاک خارجی به مردم ارائه می‌کردند و همه آنها را خواستیم و متذکر شدیم که مجوز ورود پوشاک خود را دریافت کنند و از این تعداد حدود 20 واحد مجوزهای رسمی خود را ارائه کردند. به باقی واحدها که هنوز مجوز رسمی خود را ارائه نکرده‌اند، مهلت داده شد تا سر مهلت خود مجوز لازم را ارائه کنند و در غیر این صورت بدون هیچ ارفاقی اجازه عرضه پوشاک از آنها گرفته خواهد شد.


آیا در این مدت درخواست واردات برندهای جدید را نیز داشته‌اید؟


بله داشته‌ایم و این درخواست‌های جدید نیز در همان قالب دریافت مجوز رسیدگی می‌شوند.


در مذاکرات اخیری که در فرانسه انجام شد نیز شرکت‌های داخلی ما به دنبال شرکای اروپایی بودند تا بتوانند در زمینه‌های طراحی، مد و همچنین ارزیابی بازار، شناخت مصرف‌کننده و سلایق آنها با اروپایی‌ها کار کنند

حضور این برندها در ایران چه میزان در صنعت پوشاک موثر است؟


پوشاک داخلی کشور دچار مشکلاتی است که اکنون در بخش تولید به آنها توجه می‌شود و در نهایت به آن رسیدگی می‌کنیم. همچنین در بخش ماشین‌آلات، طراحی و مواد اولیه نیز باید پا به پای واردات پوشاک برای نظام پوشاک داخلی و در بخش نساجی نیز برنامه‌ریزی کرد.


در این راستا اداره کل نساجی نیز طراح‌هایی داشته و آن‌ها را دنبال می کند اما تا زمانی که بازار نیازمند واردات باشد بهتر این است که از راه ارائه قانونی، از ورود پوشاک به صورت قاچاق جلوگیری شود. این کالاها به صورت رسمی وارد کشور شوند تا مشخص شود که چه نوع پوشاکی وارد کشور می شود و گرایش مردم به چه نوع پوشاکی است که در نهایت تولید داخل نیز بتواند خود را بر اساس آن تنظیم کند.


بر اساس گفته‌ها قرار بر این بود که پس از برجام شرکت‌هایی که وارد ایران می‌شوند با همتایان خود جوین شده و کار مشارکتی انجام دهند. آیا در حوزه پوشاک نیز چنین شرایطی وجود دارد؟


بارها اعلام کرده ایم که در بخش‌های نساجی و پوشاک به ویژه مد، طراحی و رنگ شرکت‌های اروپایی صاحب تجربه هستند. در این راستا خود تولیدکنندگان ما نیز به مراتب گفته‌اند که علاقمند به مشارکت در این زمینه ها با همتایان خارجی خود هستند.


در مذاکرات اخیری که در فرانسه انجام شد نیز شرکت‌های داخلی ما به دنبال شرکای اروپایی بودند تا بتوانند در زمینه‌های طراحی، مد و همچنین ارزیابی بازار، شناخت مصرف‌کننده و سلایق آنها با اروپایی‌ها کار کنند که این موضوع یکی از محورهای بخش نساجی با شرکت‌های اروپایی بود.


ایجاد انیستیتوهای مشترک و مراکز تحقیقاتی در زمینه مد، طراحی و رنگ و همچنین تشخیص نیاز بازار بسیار ضرورت دارد.


آیا اروپایی‌‌ها نیز برای کار مشترک با ایران ابراز علاقمندی کرده‌اند؟


بله، آنها می‌دانند که با ورود به ایران می‌توانند با مشارکت همتاهای خود در رابطه با احداث مراکز و انیستیتوها کارهای تحقیقاتی انجام دهند و همکاری خوبی با ایرانی‌ها داشته باشند.


گفت وگو از نیلوفر جمالی


انتهای پیام/

ارسال نظر