مسئول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت: عراق بازاری بکر برای تولیدات ایران است/ سلیقه مردم عراق با تولیدات ما همسو است
مهدی نژادنیا در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره برنامههای سازمان توسعه تجارت برای افزایش صادرات به کشور عراق عنوان کرد: در گذشته تعامل دو کشور ایران و عراق از سطح بالایی برخوردار بود و به طبع تجارت دو کشور نیز در سطح کلان صورت میگرفت اما امروز به دلیل کاهش قیمت نفت، دولت عراق درخواستهای بزرگی از دولت ایران ندارد و دولتیها نمیتوانند با یکدیگر تجارت کنند.
وی با بیان اینکه کاهش قیمت نفت، حجم کل تجارت ایران با عراق را کاهش داده است، افزود: استراتژی ما برای ورود به بازار عراق این است که از سطح دولتی پایین آمده و در سطح تشکلها، بنگاهها و اتحادیهها فعالیت کنیم و یا حتی شرکتها و بنگاههای ما در عراق یا بر عکس با یکدیگر تعامل کنند.
نژادنیا ادامه داد: برنامهریزی بر این اساس است که بخشهای خصوصی، اتحادیهها و تشکلهای دو کشور با هم تعامل کنند و یا شرکتهای بزرگ و متوسط ایرانی وارد بازار عراق شده و به صورت مستقیم کالای خود را در بازار عراق پخش کرده و به فروش برسانند.
وی بهترین روش را فروش مستقیم به مصرفکننده دانست و گفت: اگر مقدور نباشد به سیستم توزیع خرده فروشی متصل شویم، بهتر خواهد بود و اینگونه سطح فروش ما نیز بیشتر خواهد شد.
مسئول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه عراق با توجه به کاهش قیمت نفت، شریک اول صادراتی ما نخواهد بود، تصریح کرد: اما باید توجه داشت که جمعیت 32 میلیون نفری عراق به کالاهای ایرانی نیازمند هستند زیرا نیاز و سلیقه آنها با تولیدات داخلی ایران همسو است.
به گفته وی، تولیدات ما مورد پسند مردم روپا واقع نمیشود اما مردم عراق دقیقاً آن چیزی که ما تولید میکنیم را میپسندند؛ حالا می خواهد این کالاها لوازم خانگی، مواد غذایی و یا مصالح ساختمانی باشد و میتوان گفت که استانداردهایشان دقیقا با استانداردهای ما برابری میکند و سلیقه مصرفکنندگانشان نیز شباهت زیادی با تولیدات ما دارد.
نژادنیا اظهار کرد: مردم عراق نیازمند این تولیدات هستند و از کشور دیگری نیز نمیتوانند واردات داشته باشند زیرا همه دنیا از ورود به بازار این کشور ترس دارند پس یک بازار عالی دست ماست.
وی تاکید کرد: ما به خاطر اینکه کلان ارتباط تجاری به دلیل قیمت نفت به مشکل خورده است و دولت عراق نمیتواند خرید عمده از ما داشته باشد پس ما باید رو به سوی بخش خصوصی بیاوریم و این بخش خصوصی نه تنها تا لب مرز بلکه باید وارد بازار عراق شده و تولیدات خود را بهفروش برسانند.
این مقام مسئول درباره آشنایی فعالان اقتصادی کشور با بازار عراق نیز عنوان کرد: این افراد با بازار عراق آشنایی کافی ندارند و ما باید بولتنهای تخصصی خبری بازار کالا داشته باشیم و در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم اما باید در کشور یک نهضت صادراتی درست کنیم که ذهن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما به سمت صادرات تمایل پیدا کند.
وی ادامه داد: اطلاعرسانی درباره نیاز کشور به حرکت به سوی صادرات وظیفه ما و رسانههاست و اکنون که قیمت نفت کاهش پیدا کرده برای اینکه بتوانیم مشکلات خود را حل کرده و درآمد لازم را برای امرار معاش کسب کنیم باید صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم.
نژادنیا تاکید کرد: ایجاد نهضت صادراتی در کل کشور وظیفه سازمان توسعه تجارت است و باید بهترین مقاصد صادراتی کشور را به ترتیب مشخص کرده و به اطلاع مردم برساند.
انتهای پیام/