صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۷ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۵

کنعانی‌مقدم: مکانیسم اجرایی قانون انتخابات ایراد دارد/ برخی قانون را به نفع خودشان تفسیر می‌کنند

دبیرکل حزب سبز ایران گفت: بعضی از نهادها یا اشخاص قانون انتخابات را به نفع خودشان تفسیر می‌کنند. بنابراین مجلس دهم شورای اسلامی اصلاح قوانین انتخابات و احزاب را در اولویت قرار دهد.
کد خبر : 73254

حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران درباره مهم‌ترین اقدامات مجلس دهم شورای اسلامی به خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا گفت: مجلس دهم سه اولویت را باید در دستور کار خود قرار دهد؛ نخست: ریل‌گذاری برای اقتصاد مقاوتی که توصیه رهبر معظم انقلاب است. با توجه به لزوم توسعه اقتصادی و لغو تحریم‌ها، مجلس شورای اسلامی باید رویکردهای متفاوت و مختلفی در حوزه اقتصاد انجام دهد.


وی در این باره اضافه کرد: مجلس دهم باید برنامه‌هایی را جهت نظارت بر دولت و دیگر نهادها لحاظ کند. به طور مثال؛ نمایندگان در خانه ملت با نحوه قانون‌گذاری می‌توانند راه را برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاوتی توسط دولت باز و هموار سازد.


این فعال سیاسی اصولگرا مساله برجام را اولویت دوم مجلس دهم دانست و در ادامه گفت: با توجه به مسئولیتی که مجلس دارد یکی از مهم‌ترین توافق‌نامه‌ها «برجام» محسوب می‌شود که نمایندگان مجلس دهم باید در این قضیه نظارت خوبی از خودشان داشته باشند.


مهم‌ترین اولویت‌های مجلس دهم؛ برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاوتی است

کنعانی‌مقدم درباره اولویت سوم مجلس دهم افزود: مردم ایران یکسری انتظارات و توقعاتی را از نمایندگان مجلس دهم دارند. به این معنا که برخی از قوانین مزاحم جهت رونق اقتصادی و معضلات دیگری در اقتصاد ایران وجود دارند. بنابراین سومین اولویت مجلس دهم را می‌توان رفع و بر طرف کردن موانع موجود در قوانین و اقتصاد بر شمرد.


به گفته وی، باید قوانینی را وضع و اجرا کنیم تا مشکلات را حل و فصل کند. قطعا در مجلس آینده فراکسیون‌های مختلفی تشکیل خواهد شد. بنابراین بهتر است مجلس دهم وحدت رویه‌ای را مبنای کاری خویش قرار دهد. چراکه این وحدت رویه باعث هم‌‎صدایی و هم‌نوایی در مجلس می‌شود تا مردم اختلافات میان نمایندگان و مسئولان را کمتر در خانه ملت مشاهده کنند. امیدوارم فراکسیون‌ها به مباحث تخصصی بیشتر بپردازند.


دبیرکل حزب سبز ایران در پاسخ به این پرسش که آیا قانون انتخابات نیاز به اصلاح و تغییر دارد یا خیر، تاکید کرد: در اجرای قانون موجود تفاسیر مختلفی وجود دارد و ممکن است تفسیر آن باعث خلاء قانونی شود. بنابراین برخی‌ها نیز از این خلاء قانونی به نفع خودشان استفاده کنند.


وی ادامه داد: برخی از افراد معتقدند که باید به تفسیرهای شورای نگهبان و دیگر نهادها نسبت به قانون انتخابات رفتار و عمل شود، اما شاید تفسیر قانون مشکلی را بر طرف نکند.


کنعانی‌مقدم با بیان اینکه نحوه مکانیسم قانون انتخابات باید تغییر یابد، تصریح کرد: ‌به نظر من، قانونی باید وضع شود تا ساختار و مکانیسم موجود را تغییر دهد تا دیگر شاهد رفتارهای مناقشه‌آمیزی در زمان انتخابات و بررسی صلاحیت‌ها(تایید، رد و عدم احراز) از سوی مراجع نباشیم.


دبیرکل حزب سبز ایران با اشاره به اینکه اگر قانون مکانیسم اجرایی را دقیق تعریف کند و خلاءها را بر طرف سازد، گفت: به عقیده من، چنین امری محقق شود راه برای انتخابات باز و هموار می‌شود و خلاءهای موجود از قانون مربوطه حل و فصل خواهد شد.


وی بیان کرد: مسائلی مانند برنامه ششم، اصلاح قانون انتخابات، تعریف جرم سیاسی، قانون احزاب و... می‌توانند جزء اولویت‌های مهم مجلس دهم شورای اسلامی قرار بگیرند.


این فعال سیاسی اصولگرا در پایان به فضای سیاسی سال 94 اشاره کرد و در این باره افزود: همانطوری که رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال 94 فرمودند همدلی و همزبانی دولت و ملت بود و خوشبختانه مردم حضور خوبی در پای صندوق‌های رأی، انتخابات و دیگر صحنه‌های سیاسی کشور داشتند. کما اینکه ملت ایران از توافق هسته‌ای(برجام) دولت تدبیر و امید حمایت کردند تا شعار رهبر انقلاب مبنی بر سال همدلی و همزبانی دولت و ملت شکل بگیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر