صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۳۴ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

مسئولان میراث‌فرهنگی هم درخت کاشتند/ کاشت نهال برای توسعه جاذبه‌های گردشگری پایتخت

صد اصله نهال، با هدف توسعه جاذبه‌های گردشگری پایتخت، با حضور رجبعلی خسروآبادی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران در بوستان نوروز کاشته شد.
کد خبر : 7316

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، خسروآبادی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران گفت: «به عقیده من آنچه ما نیاز داریم احیای میراث‌های ماندگار ما است که یکی از آن‌ها درختکاری است. در کشور ما آنچنان به کاشت درخت توجه نمی‌شود و همواره نیاز است که کسی آن را بکارد تا دیگران از سایه و میوه آن استفاده کنند، بنابراین در چنین شرایط برپایی چنین مراسمی ضروری است.»


وی با تاکید بر این‌که برگزاری چنین برنامه‌ای که احیای میراث گذشته است لازم است، اضافه کرد: «من فکر می‌کنم نیاز داریم تا برای تهران‌گردی افراد ساکن در تهران و کسانی‌که وارد تهران می‌شوند شرایطی فراهم شود تا تنها دود و آلودگی هوای این شهر را شاهد نباشند.»


رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران ادامه داد: «چنین مکانی می‌تواند مأمن و مقصد بسیار خوبی برای جذب تهران‌گردی باشد. ما می‌توانیم مردم را با چنین فضاها و مکان‌هایی آشنا کنیم. همچنین در پکیج گردشگری نیز می‌توان اتفاقاتی که در اینجا می‌افتد و خدمات فرهنگی اجتماعی آن را در اختیار گردشگران قرار دهیم.»


خسروآبادی تاکید کرد: «این مراسم حرکتی نمادین از درختکاری است تا هم میراثی ماندگار بر جای ماند و هم به خودمان که در این شهر زندگی می‌کنیم کمک کنیم.»


محمدحسین حجازی، معاون فرهنگی اجتماعی شرکت نوسازی عباس‌آباد نیز در مراسم کاشت نهال با هدف جذب گردشگر که در بوستان نوروز برگزار شد گفت: «اینجا را به عنوان منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد معرفی کرده‌ایم. این بخش ۵۶۰ هکتار متراژ دارد و منطقه‌ای است که درون تهران به عنوان منطقه زیست محیطی و فرهنگی از سوی شورای شهرسازی معرفی شده است.»


وی اظهار کرد: «در بوستان نوروز بالای ۸ هزار درخت کاشته شده و چون در حوزه زیست محیطی در اولویت اول اراضی عباس آباد قرار گرفته مجموعه گردشگری نیز محسوب می‌شود.»


وی با اشاره به این‌که به دستور قالیباف گروه گردشگری شهرداری تاسیس شده است، بیان کرد: «در راستای توسعه جاذبه های گردشگری پایتخت، مراسمی در پارک نوروز تا ۱۲ فروردین ماه برگزار می‌شود.»


وی با اشاره به این‌که «آسمان آبی و زمین پاک» شعار ماست بیان کرد: «در پی تحقق این هدف ما نمی‌توانیم قدمی برداریم جز این‌که رفتار بهینه داشته باشیم. ما با عملکرد مناسب هم در حوزه جذب گردشگر موفق خواهیم شد و هم به اهدافی این چنینی خواهیم رسید.»


محمدتقی رهنمایی مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد نیز در این مراسم گفت: «با چنین مراسمی هم به استقبال بهار می‌رویم و هم در هفته درختکاری کشور نهالی می‌کاریم.»


وی در ارائه گزارشی از وضعیت فضای سبز کشور اظهار کرد: «اگر درختکاری را واکاوی کنیم با آمار تکان دهنده‌ای روبه‌رو می‌شویم زیرا برخی مطالعات علمی نشان می‌دهد دو هزار سال پیش مساحت جنگل‌ها ۱۶۸ میلیون هکتار بوده و از آن به بعد جز به صورت نوشته‌های پراکنده اطلاعات چندانی از این شیب تند نابودی جنگل‌ها در اختیار نیست برای مثال در زمان ناصرالدین شاه به ظل السلطان که از فرمانداری تهران عزل شده بود گفته شد تا درخت‌ها را بکند و آن‌ها به فروش برساند که در آن زمان چیزی حدود ۱۲ هزار تومان از بریدن درخت‌ها پول بدست آمد ولی از میزان و تعداد درختان از جای در آمده آماری وجود ندارد.»


وی ادامه داد: «همچنین بر اساس یک گزارش در سال ۱۳۳۰ مساحت جنگل‌های ایران ۲۵ میلیون هکتار بوده است و در سال ۱۳۵۵ مساحت جنگل‌های ایران طی ۲۵ سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۵ به ۱۲/۴ میلیون هکتار رسیده است. طبق آمار در سال 1390 مساحت جنگل‌های ایران به ۸/۵ میلیون هکتار رسیده است. حال با این شرایط باید نابودی درخت‌ها را از سال ۹۰ به بعد نیز در نظر بگیریم تا ببینیم چه فاجعه‌ای به بار آمده است.»


رهنمایی تاکید کرد: «ما در منطقه خشک و نیمه خشک، بیابانی و نیمه بیابانی در روی کمربند کره زمین قرار گرفته‌ایم اگر قرار باشد با از بین بردن درخت این قدر به خودمان جفا کنیم باید بگویم در حقیقت ظلمی آگاهانه به خود کرده ایم. در کلان شهر تهران ۷۲۰ هزار دانشجو تحصیل می‌کنند که نزدیک به ۵۱۰ هزار دانشجو در تهران هستند و اگر هر دانشجو به عنوان یک وظیفه انسانی از امسال هر ساله یک اصله درخت در هر محلی که امکانش به وجود آید بکارد در سال تعداد زیادی درخت توسط نسل جوان کاشته می‌شود و ما ارتشی از برآیند حرکت و اراده ملی خواهیم داشت.»


وی اظهار کرد: «از آنجا که دیگر شهر‌ها به تهران نگاه می‌کنند پس کار فرهنگ‌سازی را باید از تهران شروع کنیم و نباید منتظر بود تا سازمان‌های متولی دست به کار شوند. شهرداری‌ در کشور ما از بهترین نهادهایی‌ است که در تماس روزمره با مردم هستند. ما با قطع درختان رفتاری می‌کنیم که در برخی از کشور‌ها مردم با میراث فرهنگی‌شان انجام داده‌اند.»


در پایان این برنامه ۱۰۰ اصله نهال توسط مسئولان، دانشجویان حاضر در این مراسم و اصحاب رسانه کاشته شد.




انتهای پیام/

ارسال نظر