صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۴۱ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۴

تخت روانچی: به آینده امیدوارم/ با مجلس جدید تعامل بیشتری خواهیم داشت

دکتر مجید تخت روانچی از آن دیپلمات هایی است که هیچ پرسشی را بی پاسخ نمی گذارد اما پاسخ هایش کاملا دیپلماتیک است و از گفتن هر جمله ای که ممکن است موجب سوءبرداشت شود پرهیز می کند. شفاف سخن می گوید و به آینده و اجرایی شدن برجام امیدوار است. از نمایندگانی که در مجلس نهم به شدت به او و گروه مذاکره کننده با قدرت های غربی تاخته اند و تیغ تیز نقدهایشان را تجربه کرده است، دلگیر نیست بلکه اظهارنظر را حق نمایندگان مجلس می داند اما در عین حال تاکید می کند که این اظهارنظرها باید فراجناحی باشد.
کد خبر : 72849

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، عضو تیم مذاکره کننده ایران با ۱+۵ و معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه در گفت وگو با خبرنگار شفقنا، امیدی که در جامعه ایجاد شده است را خیلی باارزش می داند و به پرسش هایی درباره ایران هراسی و رابطه تجاری با کشورهای جهان در دوران پساتحریم و تعامل با مجلس آینده و چگونگی اجرایی شدن برچام پاسخ داده است.


*شما معتقدید ایران هراسی به تاریخ پیوسته، این دیدگاه ناظر به آمریکا و اروپاست یا منطقه خاورمیانه را نیز شامل می شود زیرا در رقابت قدرت های منطقه ای به نظر می رسد تفکرات ایران هراسانه همچنان جاریست، به نظر شما نگاه جهانی نسبت به ایران تغییر کرده است؟


تخت روانچی: ما از ابتدای انقلاب دشمنان زیادی داشتیم و کشورهایی بودند که تلاش می کردند به هر نحوی در جهت خلاف منافع ما کار کنند و هر طور که شده بیایند و جلوی انقلاب ما بایستند که بحمدالله در کارشان موفق نبودند، ولی این تلاش وجود داشته است. واژه «ایران هراسی» که مطرح می شود؛ اول اینکه معنایش چیست؟ و به چه منظوری این واژه درست شده است و بر چه مبنا دنبال می شود. واژه ایران هراسی یعنی اینکه کشورها یا افراد یا هر پدیده بین المللی ای که از طریق بزرگنمایی به دروغ بخواهد ایجاد هراس نسبت به ایران کند. ایران هراسی یعنی اینکه یک کشوری بخواهد از قدرت ها اسلحه بگیرد یا از قدرت ها بخواهد باج بگیرد، می آید موضوع ایران را مطرح می کند و می گوید ایران تهدید است و به دروغ در مورد مسایل مرتبط با ایران بزرگنمایی می کند.


یک زمانی بحث این است که ایران هراسی خود را در قالب ادعای حمایت ایران از تروریسم نشان می دهد و یک زمان این طور نشان داده می شود که ایران تلاش دارد به سلاح های کشتار جمعی دسترسی پیدا کند. اینها همه در یک زمینه است یعنی یک تعدادی از کشورها تلاش دارند از این طریق به منافع خودشان برسند که از دید ما منافع نامشروعی است و می شود ایران هراسی.


حالا چرا این افراد این موضوعات را دنبال می کنند؟ دلیل اصلی اش این است که بعضی ها اصلا بدون اینکه بخواهند موضوعی را بزرگ کنند، نمی توانند زندگی کنند یعنی برخی از کشورها و قدرت ها نیاز دارند پدیده ای را تحت عنوان «فوبیا»، ترس و هراس مطرح کنند و از این طریق به منافع خودشان برسند؛ یعنی یک نوع بیزنس برای یک عده است و اگر شما این را از آنها بگیرید، اینها فاقد هویت می شوند.


در ارتباط با ایران هراسی که الان وجود دارد یا ندارد؟ در قضیه هسته ای بحث ایران هراسی به اوج خود رسید، یعنی در طول چندین سال اینها آمدند موضوع سلاح های کشتار جمعی ایران را بزرگ کردند، فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران را وارونه جلوه دادند و آن هم تحت عنوان اینکه ایران دارای سلاح هسته ای است. با برجام، با توافق هسته ای و در کنارش با حل شدن مساله پی.ام.دی. شما می بینید که یک ضربه اساسی به ایران هراسی خورد، چرا؟ چون اینها سال ها تبلیغ می کردند که ایران دنبال سلاح است و فعالیت های صلح آمیزش، پوششی است تا به سلاح برسد. در قضیه پی.ام.دی می گفتند ما سند و مدرک داریم که ایران دنبال سلاح بوده و در فلان سال این کار را کرده است و در سال ها این فعالیت های مخفی را انجام داده است. وقتی در تابستان امسال گزارش آژانس آمد، این فرضیه باطل شد که ایران هیچ انحرافی در فعالیت های صلحآمیز هسته ای اش نداشته است؛ بنابراین از نظر فنی، گزارش آژانس ادعای اینها را باطل کرد و هم از نظر سیاسی برجام آمد و این توهمات را باطل کرد. وقتی که شما می بینید در قطعنامه ۲۳۱ شورای امنیت می گوید، ما می خواهیم یک تغییر بنیادین در مورد فعالیت های هسته ای ایران بدهیم، یعنی چه؟ یعنی اینکه در حقیقت از نظر سیاسی تایید می کند که فعالیت های ایران صلح آمیز است و این افراد نمی خواستند رویکردی جدید نسبت به فعالیت های هسته ای ایران داشته باشند.


بنابراین این دو پدیده، برجام و گزارش پی.ام.دی به نظر من، ضربه اساسی و خیلی بنیادینی زد به پروژه ایران هراسی. البته هنوز در این باره تلاش می شود، یعنی هنوز برخی تلاش می کنند و سنگ اندازی ها وجود دارد که این پیکر نیمه جان دوباره زنده شود ولی مطمئناً نخواهد شد، یعنی مطمئناً با وضعیت جدیدی که ما داریم اینها به هدفشان نخواهند رسید ولی این تلاش وجود دارد و نمی توان کتمان کرد، یعنی هنوز پول خرج میشود و هنوز در اروپا و آمریکا هزینه های هنگفتی صرف می شود برای اینکه این پروژه شکست خورده نیمه جان را بخواهند زنده کنند. ولی به یاری خداوند و همت مردم ایران این کار را نمی توانند انجام بدهند اگرچه آنها تلاششان ادامه دارد. در طول بحث هسته ای اینها هزینه ها و لابی های زیادی برای این پروژه کردند که شاهد بودیم در برجام این هزینه ها شکست خورد و در پی.ام.دی هم که عرض کردم و الان هنوز دارند تلاش می کنند ولی تلاش بیهوده ای است.


*تلاشی که شما مطرح می کنید، با وضعیتی که ایران در جهان پیدا کرده به سرانجام می رسد؟


تخت روانچی: به نظر من، این پروژه ایران هراسی روز به روز در حال کمرنگ شدن است و حنای دشمنان جمهوری اسلامی دیگر رنگ ندارد و برای همه روشن شده است که اگر صحبت تهدید شود، تهدید ایران نیست که منطقه را از دید آنها به مخاطره می اندازد. تهدید هسته ای ایران چیز باطلی از آب درآمد، سیاست منطقه ای ایران هم که در جهت صلح و آرامش در منطقه است. تهدید را باید جای دیگری در منطقه دنبال کرد. تهدید را باید آنجا دنبال کرد که از تروریست ها حمایت می شود و به آنها سلاح، پول، کمک های اطلاعاتی و لجستیکی داده می شود. ما دنبال این چیزها نیستیم. در حقیقت پروژه ایران هراسی روز به روز کمرنگ و کمرنگ تر خواهد شد و قطعاً با شکست مواجه خواهد شد.


*در دوران پساتحریم طبیعی است زمینه همکاری های اقتصادی با کشورهای جهان به ویژه غرب فراهم شود، اول اینکه فکر می کنید بیشترین مبادلات و ارتباط های ایران با کدام کشورها باشد و ایران بر مبنای چه شرایطی درهای خود را به روی سرمایه گذاران باز می کند؟


تخت روانچی: سیاستهای اقتصادیمان اینطور نیست که بخواهیم روی یک منطقه تمرکز کنیم و بگوییم با باقی مناطق دنیا کاری نداریم، ما یک اصلی داریم و آن هم این است که میخواهیم با همه ارتباط اقتصادی داشته باشیم ولی به شرط اینکه این ارتباط، ارتباط سالمی باشد هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی. ارتباطی باشد که منافع ملی ما را تامین بکند، در ارتباطاتمان ما از موضع برتر با کشورها برخورد داشته باشیم. اینها چند اصل است که باید رعایت شود. حالا یک زمانی شما این اصول را رعایت میکنید میبینید کارتان با آسیای دور در یکسری حوزهها پیش میرود. ما با آنها میرویم جلو، کار اقتصادی سالم و شفاف که منافع هر دو طرف را در برداشت. یک زمانی شما میگویید من با اروپا میخواهم کار کنم برای اینکه در این حوزهها، اروپا میتواند به من کمک کند در چارچوب آن اصول با اروپاییها کار میکنیم.


این سوال شما نشان دهنده این است که الان اروپا خیلی مطرح است، چرا؟ چون اینها سال ها در اقتصاد خارجی ما به دلیل تحریم ها، حضورشان کمرنگ بوده است الان یک فرصتی است که بیایند و ظرفیت هایشان را نشان دهند و بگویند ما در این زمینه ها آمادگی داریم. از دید ما فرق نمی کند که ما با کدام کشور اروپایی بخواهیم کار کنیم. چیزی که سیاست اقتصاد خارجی را تامین می کند، منافع ملی کشور ماست. منافع ملی کشور ما الان در واردات بی رویه کالای مصرفی نیست؛ یعنی در دوران پسابرجام اینطور نیست که بخواهیم صرفاً واردکننده کالاهای اروپایی یا آسیایی یا آمریکایی باشیم. سیاستی که دولت در این زمینه دارد این است که بتواند سرمایه خارجی جذب کند حالا به هر صورت یا سرمایه خارجی مستقیم یا در ارتباط با پروژه های مشخص و بعد این سرمایه خارجی که جذب شد، فناوری بتواند وارد شود و نهایتاً از طریق پروژه های مشخص ما بتوانیم هم نیازهایی که در داخل داریم برای آن اقلام به آنها بپردازیم و هم اینکه صادرات به کشورهای دیگر منطقه داشته باشیم. به طور مثال، ما الان در پروژه ای که با پژو داریم و قراردادش امضاء شد، قرار بر این شد که پژو در ایران ساخته شود با سرمایه خود پژو، این سرمایه میآید در داخل و فناوری اش هم انتقال داده می شود، اینها جزو قرارداد است و نهایتاً توافق کرده ایم که ۳۰ درصد چیزهایی که تولید می شود برای صادرات به کشورهای منطقه است. این در حقیقت یک نوع بازی برد ـ برد است، یعنی ما علاقه داریم این سرمایه و تکنولوژی خارجی را جذب کنیم و بتوانیم به بازارهای منطقه دسترسی داشته باشیم، آن شرکتی هم که می آید بالاخره منافع اقتصادی دارد و می خواهد کار اقتصادی کند. نمونه هایی که به شما گفتم به عنوان یک الگو هستند برای اینکه ما در ارتباطات اقتصادی خارجی دنبال این هستیم. این را ممکن است یک زمانی شما با کشورهای آسیای دور، اروپا، غرب و حتی شرق ببینید و همانطور درباره آمریکا، شرکت آمریکایی سرمایه گذاری کند و بیاید در ایران انتقال تکنولوژی بدهد در پروژه هایی که مورد نیاز ماست – یعنی ما تعیین می کنیم که چه پروژه هایی را نیاز داریم- مثلا اینکه یک کالای مصرفی بخواهد از آمریکا وارد شود چیزی نیست که ما دنبال آن باشیم و این چارچوب اقتصاد خارجی دولت آقای روحانی است.


* شما گفتید «ما تعیین می کنیم»؛ قبل از توافق استراتژی اینگونه بود که خیلی از کشورها ما را تعیین می کردند، الان برعکس شده و ما داریم آنها را مشخص می کنیم. با توجه به فرصت پیش رو شما چه استراتژی و برنامه ای دارید که این برنامه ها همچنان ادامه پیدا کند نه اینکه با ورود دولت جدید این برنامه ها کنار گذاشته شود و از صفر شروع شود. چه برنامه ای را باید پیش رو بگیرید؟


تخت روانچی: برنامه درازمدت توسعه کشور و صنعت کشور نسبتاً روشن است، حالا ممکن است دولت ها بیایند و اولویت های خاص خودشان را داشته باشند ولی الان ما در صنعت به یک سطحی رسیده ایم که این سطح خودش تعریف می کند که نوع تعامل با دیگران چگونه باشد؛ یعنی براساس این سطحی که رسیده ایم قدم های بعدی را برمی داریم.


-به چه سطحی رسیدیم؟


تخت روانچی: در صنعت خودروسازی به یک مقطعی رسیده ایم که خود کشورهایی که سال ها در این صنعت بودند، الان قبول می کنند که می توانند از طریق کار مشترک با ایران، صادرات به کشورهای دیگر انجام دهند. این روند باید در حوزه های مختلف ادامه پیدا کند. حال من صنعت خودرو را مثال زدم، در صنعت پتروشیمی الان به حدی رسیده ایم که کشورهایی که در این حوزه پیشرفته هستند می دانند که می توانند از طریق سرمایه گذاری با ما سود ببرند. بنابراین ما در سطحی هستیم که باید به مرور زمان این سطح را از طریق انتقال تکنولوژی و تجربه بیشتر بالاتر و بالاتر ببریم که هر دولتی در سال های آینده می آید ادامه همین روند توسعه ملی را ادامه دهد و ان شاءالله همین مسیر ادامه پیدا خواهد کرد.


*کشورهایی که در زمان تحریم همراه ایران بودند آیا در دوران پساتحریم در نظر گرفته می شوند و برنامه ای برای حفظ ارتباط با آنها داریم؟


تخت روانچی: اولاً عرض کنم این تحریم ها، تحریم هایی ظالمانه بوده که علیه مردم ایران تحمیل شده است واقعاً از نظر حقوق بین الملل غیرقانونی بوده و به ناحق این کار انجام شده است. ولی به هر حال واقعیتی بوده که انجام شد. الان بحمدالله تمام اینها لغو شده و ما در فضای جدیدی قرار داریم که در ابتدای کار هستیم. در دوران تحریم ها یکسری کشورها و شرکت ها با ایران کار می کردند؛ کشورهای اروپایی که فعال بودند، در زمان تحریم کنار رفتند اما ما که کار را تعطیل نکردیم و بالاخره توانستیم این مملکت را به پیش ببریم. یکسری کشورها در این زمینه با ما تعامل داشتند و با ما همکاری داشتند. الان در دوران پسابرجام و پساتحریم می بینید اقبال زیادی به این وجود دارد که با ایران همکاری شود و این علاقه به همکاری از سوی کشورهای اروپایی و کشورهای دیگر وجود دارد و ما هم علاقه مند هستیم. همانطور که عرض کردم ما در آن چارچوبی که داریم، اصولی که حاکم است بر روابط اقتصادی و سیاسی ما در آن چارچوب می خواهیم کار اقتصادی اساسی انجام بدهیم ولی این به آن معنا نیست که ما بخواهیم فراموش کنیم که در دوران گذشته برخی از کشورها به ما پشت کردند و از ایران دوری جستند، یکسری کشورها بودند که همکاری کردند و قطعاً ما نمی توانیم فراموش کنیم و فراموش نخواهیم کرد.


حالا اینکه چه فرمولی را پیدا کنیم که هم دوستان ما بتوانند در کارهای توسعه اقتصادی ما حضور داشته باشند و هم شرکای جدیدی که در این فضای جدید می آیند جلو، این فرمولش را باید پیدا کنیم، من فکر نمی کنم کار خیلی سختی باشد. اقتصاد ما بحمدالله آنقدر متنوع است و آنقدر زمینه کار در کشور وجود دارد که فکر نمی کنم اینطور باشد که بخواهیم کشوری را کنار بزنیم یعنی اینطور نیست که وقتی در حوزه ای با کشوری کار خوب اقتصادی تجاری می کنیم، با آمدن سرمایه گذار جدید، کشور قبلی را کنار بگذاریم و فکر می کنم اینها قابل جمع است و در عمل می توانیم این کار را بکنیم و همین روش را ادامه می دهیم.


ـ به لحاظ امنیت سرمایه گذاری، سیاستی اتخاذ شده است چه برای کشورهایی که تازه در این زمینه وارد شده اند و چه کشورهایی که در زمان تحریم همراه ما بودند؟


تخت روانچی: بله. ما قانون سرمایه گذاری داریم و در بخش های مختلف برنامه روشنی وجود دارد، هم در مناطق آزاد تجاری ما قوانین خیلی روشن است که چگونه از سرمایه گذار خارجی حمایت انجام شود و هم در خود کشور این کار وجود دارد یعنی قوانین مشخص و روشن است. وقتی کشورها و شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری به ایران می آیند، چشم بسته که نمی آیند؛ آنها می آیند چون می دانند امنیت برقرار است. اگر فکر می کردند سرمایه شان را بگذارند از بین می رود، اصلاً جلو نمی آمدند. پس همین که حضور دارند و علاقه دارند بیایند، نشان از وجود امنیت سرمایه است. کسی که کار تجاری می کند قبل از اینکه قدمی بردارد همه زاوایا را بررسی می کند و این سرمایه گذارانی که می آیند مطمئن باشید یکسری محاسبات اولیه را انجام داده اند و می دانند این بازار، بازار باظرفیتی است و می دانند این بازار، بازاری است که می توانند از طریق همکاری با ایران برای تولیداتشان بازار بیابند یعنی از نظر اقتصادی بررسی کردند، از نظر اینکه سرمایه شان جای محکم و بااطمینانی است و اینها انجام شده است. قوانین هم وجود دارند. اخیراً هم بحث بانک مطرح شده است، حتی بانک های خارجی هم می توانند بیایند در ایران شعبه بزنند. در مناطق آزاد شرایط خیلی آسان تر است و در کشور شرایط نسبتاً سهلی وجود دارد و از این بابت ما هیچ نگرانی نداریم و خارجی ها هم نباید نگرانی داشته باشند. برای اینکه سرمایه گذاری آنها مورد پشتیبانی و حمایت قرار می گیرد.


* مجلس آمریکا مصوبه ای داشته که افرادی که می خواهند به ایران بیایند برای اخذ ویزا دچار مشکل می شوند. راه حلی در این زمینه پیش بینی شده است؟


تخت روانچی: وقتی این تصویب شد ما همان زمان اعلام کردیم این از نظر ما مردود است و ما این را به هیچ وجه قبول نداریم و اعتراضات خودمان را هم انجام دادیم. بعد از تصویب این قانون وزارت خارجه آمریکا یک دستورالعمل جدیدی را صادر کرد که آمد چند استثناء گذاشت برای این قانون که یکی از آن استثناءها کسانی هستند که با ایران رابطه تجاری دارند؛ بیشتر کشورهای اروپایی لغو روادید با آمریکا هستند و با این قانون باید برای سفر به آمریکا ویزا می گرفتند اما وزارت خارجه استثنا تعریف و اعلام کرد که کسانی که با ایران کار تجاری می کنند، دیگر شامل آن قانون نمی شوند؛ بنابراین آن تاجر اروپایی یا سرمایه دار اروپایی که تا قبل از این از مصوبه نگران بود و باید در چارچوب آن مصوبه کنگره، ویزا می گرفت، اگر با ایران کار تجاری کند نیازی به دریافت ویزا برای سفر به آمریکا ندارد و این نگرانی رفع شده است یعنی از نظر قانونی کسانی که کار تجاری می خواهند با ایران انجام بدهند، نگرانی برای ورود به آمریکا ندارند چون سرمایه دارها و تجار اروپایی یا آن ۳۸ کشور مستثنی از قانون کنگره شده اند. بنابراین در این زمینه از نظر قانون مقررات ورود به آمریکا مساله شان حل شده است.


اگر چه ما کل این مصوبه کنگره را قبول نداریم و مردود می دانیم و فکر می کنیم این خلاف برجام است و اعتراض خودمان را هم به آمریکایی ها داشتیم و این اعتراض خودمان را هم ادامه خواهیم داد و در مرحله عمل هم اگر ببینیم دارد این کار اختلالی در اجرای برجام به وجود می آورد، آن را از مسیری که در خود برجام پیش بینی شده است پیگیری خواهیم کرد و مساله را دنبال خواهیم کرد.


*علت اینکه آمریکا این مصوبه را تصویب کرد چه بود؟ آیا به علت فشاری بود که مخالفان بر روی برجام می آورند؟


تخت روانچی: دلایل مختلفی می تواند داشته باشد.


*مهمترین آن که خودتان پیش بینی می کنید؟


تخت روانچی: اینکه یک عده ای بالاخره در اجرای برجام تلاش دارند اخلال کنند، روشن است، بحث ایران هراسی که مطرح کردید را به طور مستقیم نمی خواهم به این وصل کنم ولی آن کسانی که هنوز دنبال ایران هراسی هستند، تلاش دارند برجام را دچار اختلال کنند. به نظر ما کسانی که ایده اولیه این طرح را دادند که در کنگره آمریکا قانون شود، دنبال این بودند که یک اختلال ایجاد کنند. البته با این مصوبه جدید وزارت خارجه آمریکا و با استثنایی که گذاشته، عملاً در کار تجاری و در اجرای برجام مشکلی ایجاد نخواهد شد.


البته این یک تحلیل است و من نمی خواهم بگویم این تحلیل من حتماً درست است ولی یک تحلیل وجود دارد که آنهایی که تلاش داشتند در اجرای برجام اخلال ایجاد کنند، خواستند از این اهرم هم استفاده کنند که کسانی که می خواهند به ایران بیایند برای ورود به آمریکا مشکل داشته باشند.


*ما قبل از تصویب برجام شاهد سنگ اندازی های زیادی بودیم؛ چه از سوی برخی احزاب و چه گروه های مختلف برای اینکه برجام به نتیجه نرسد؛ الان که در دوره پسابرجام هستیم و تحریم ها رفع شده است چه برنامه ای باید برای همراه کردن همه جریان ها اجرا شود و فکر می کنید فضای جامعه آن پتانسیل و کنش لازم را دارد که به دولت کمک کند تا برجام را اجرایی کند یا نه؟


تخت روانچی: ما که براساس برجام یکسری تعهدات را پذیرفته ایم و داریم تعهدات خود را اجرایی می کنیم؛ آخرین گزارش آژانس که چند روز پیش منتشر شد، به صراحت می گوید ایران به تعهدات خودش براساس برجام عمل کرده است، یعنی ۲۶ دی روز اجرایی برجام شد و از ۲۶ تاکنون کمتر از دو ماه، اولین گزارش آژانس بیرون آمد و اولین گزارش آژانس آمد و خیلی روشن و شفاف می گوید ایران کارهایش را انجام می دهد و ما مطمئن هستیم همین روند ادامه پیدا خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران هر جا یک چیزی را تعهد کند به تعهدش پایبند می شود. ما در مذاکراتمان این را به طرف مقابل می گفتیم. به آنها می گفتیم ما نظراتمان را خیلی صریح و روشن می گوییم و مانند برخی کشورهای دیگر نیستیم که بخواهیم تعارف داشته باشیم که مثلاً فلان موضوع را نگوییم که آمریکایی ها دوست ندارند، یا درباره فلان موضوع اینگونه موضع نگیریم که فلان کشور اروپایی دلخور و ناراحت نشود. ما مواضعمان نسبت به مسایل مختلف روشن و مشخص است و افتخار هم می کنیم که انقلاب اسلامی این جرات را به ما داده است که بتوانیم خیلی شفاف و روشن صحبت کنیم.


در عین حال هر جا تعهد کرده ایم به تعهدمان پایبند بوده ایم و در برجام هم قطعاً همین گونه است یعنی طی چند سال دیگر هم در زمانی که برجام باید اجرا شود، ما به تعهدات خودمان پایبند خواهیم بود و مردم خودمان را هم در اجرای تعهداتمان حامی خودمان می بینیم چون مردم ما از آنچه دولت خودش را متعهد به انجام آن کرده حمایت می کنند.


در عین حال که تاکید داریم به تعهدات خودمان عمل خواهیم کرد خیلی دقیق و روشن و با چشم باز نگاه می کنیم که طرف مقابل هم تعهدات خودش را انجام بدهد؛ یعنی اینطور نیست که ما بگوییم ما تعهدات را انجام می دهیم و خیلی هم دقت نمی کنیم به طرف مقابل که آیا تعهداتش را اجرا می کند یا نه. خیلی روشن و دقیق و با چشم باز دنبال می کنیم هر جایی که لازم باشد تذکر می دهیم، هر جا لازم باشد که باید علنی موضع بگیریم، علنی موضع می گیریم و جایی که لازم باشد در کمیسیون مشترک مسایلمان را مطرح کنیم، مطرح می کنیم و به مرور زمان اجرای برجام روز به روز روی ریل دقیق تری قرار خواهد گرفت.


ـ خودتان موضوع را روشن می بینید؟


تخت روانچی: قطعاً من روشن می بینم. یعنی قطعاً به یاری خداوند به آینده امیدوار هستیم فضای روشنی که الان می بینید و امیدی که در جامعه ایجاد شده است، خیلی باارزش است، امید به اینکه کشور دارد به سمت پویایی بیشتر، فعالیت های اقتصادی بیشتر و سازندگی بیشتر می رود. ما ظرفیت های بسیار زیادی در این کشور داریم، یعنی واقعاً خداوند لطف زیادی به این مرز و بوم و به این مردم کرده است و الان که یک موقعیت جدیدی است، واقعاً باید از این موقعیت جدید در جهت اعتلای اسلام، در جهت اعتلای جمهوری اسلامی، در جهت توسعه هر چه بیشتر کشور باید تلاش کنیم و انشاءالله اینطور هم خواهد شد، یعنی مسیر، مسیر روشنی است به یاری خداوند. ما امید داریم و این بزرگترین چیزی است که ما باید داشته باشیم و بحمدالله این وجود دارد و این روحیه شادی که ایجاد شده انشاءالله تداوم خواهد داشت.


*شاهد هستیم از سال دیگر مجلس جدید شروع خواهد شد؛ در مجلس نهم گاهی تحلیل هایی مطرح می شد مبنی بر سنگ اندازی مجلس به جای حمایت. از مجلس دهم چه انتظاری دارید با توجه به دوران پسابرجام و پساتحریم که همزمان می شود با مجلس دهم؟


تخت روانچی: من این تحلیل که مجلس سنگ اندازی کرد را خیلی دقیق نمی دانم. انتقادات شدیدی نسبت به برجام می شد و این واقعیتی است که برخی نمایندگان شدیدتر و برخی کمتر انتقاد می کردند اما حق نماینده است که اظهارنظر کند، چون چیزی که به ذهنش می رسد تلاش برای منافع کشور است، بعضی جاها این اظهارات در تایید کار دولت است، بعضی جاها در مخالفت با کار دولت است. آن چیزی که ما تاکید داشتیم در مذاکرات و شاید مثلاً انتقاد داشتیم به برخی از افرادی که بی محابا به سیاست خارجی می تاختند این بود که می گفتیم بحث هسته ای یک بحث فراجناحی است، اصلا سیاست خارجی مقوله ای فراجناحی است بخصوص در بحث هسته ای که یک بعد امنیتی هم دارد، یعنی به دلیل آن نوع نگاهی که، نوع تلقی ای که غربی ها و دشمنان ما می کردند، یک بعد امنیتی هم پیدا کرده بود. این قضیه قطعاً باید با آن فراجناحی برخورد می شد و بعضی موقع ها ما شاهد بودیم که نمی شد اما اینکه بگوییم مجلس فعلی سنگ اندازی می کرد، فکر می کنم تعبیر درستی نیست و با آن موافق نیستم. در مورد مجلس آینده ما می خواهیم با آن تعامل داشته باشیم؛ همانطور که الان تعامل وجود دارد، در اوج مذاکرات هسته ای و در اوج انتقاداتی هم که به سیاست خارجی و بحث هسته ای می شد ما تعامل مان را هم ادامه دادیم؛ از طریق شرکت در جلسات مختلف کمیسیون ها حتی بعضی اوقات دو جلسه همزمان بود، یعنی یک جلسه را آقای عراقچی می رفت و یک جلسه را من می رفتم؛ یعنی دو کمیسیون مجلس همزمان داشت یک بحث را دنبال می کرد از نظر ما ایرادی نداشت. بالاخره حق نماینده مجلس است که نظرات خودش را بگوید.


ما چیزی که در مجلس آینده انشاءالله ادامه خواهیم داد تعامل بیشتر با مجلس است، در جریان گذاشتن نمایندگان مجلس نسبت به موضوعات سیاست خارجی، پاسخ دادن به نمایندگان مجلس در مورد سوالاتی که می پرسند و جاهایی که لازم باشد ارتباط نزدیک برای تدوین قوانینی که به سیاست خارجی ربط پیدا می کند، اینها چیزهایی است که ما در نظر داریم در مجلس جدید هم ادامه بدهیم. ببینید موضوع سیاست خارجی از نظر ما موضوع فراجناحی است، اگر در یک مجلسی یک جناح اکثریت داشته باشد، یک جناح اقلیت و در مجلس بعدی این برعکس شود ما فکر نمی کنیم باید نگاه مجلس به این موضوع تغییر کند. برای اینکه ما در چارچوب جناح ها و احزاب و گروه ها موضوعات سیاست خارجی را نمی بینیم بلکه یک موضوع ملی می بینیم، موضوع ملی که ارتباط تنگاتنگی با منافع ملی جمهوری اسلامی دارد. بر این اساس تعاملمان را با مجلس آینده بیشتر و بیشتر می کنیم که نفعش برای خود کشور خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر