صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۵ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۵

احمد شیرزاد: اصولگرایان توقع دارند در استخر آب بیفتند، اما خیس نشوند/ کمبود چهره‌های سرشناس، تفاوت مجلس‌ دهم با مجلس پنجم

احمد شیرزاد، نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویکردی که بیانگر این است که «دیروز مردم تهران خوب بودند، اما امروز مردمان بدی شده‌اند»، گفت: آرای تهرانی‌ها نمادی از کل کشور است و اصولگرایان باید دست از تخریب، توهین و اتهام به این و آن بردارند.
کد خبر : 72526

احمد شیرزاد، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره اتهامات جریان رقیب اصلاح‌طلبان به شهروندان تهرانی اظهار کرد: توهین‌ها و تهمت‌های اصولگرایان به مردم تهران حکایت عجیبی است. این موضوع نشان‌دهنده کم‌ظرفیتی حضرات در جلب و جذب آرای تهرانی‌هاست. آن زمانی که اصولگرایان تبلیغات انتخاباتی خودشان را به در و دیوار می‌زدند حواسشان نبود که مردم تهران را قبول ندارند یا شهروندان را تحت تأثیر غربی‌ها می‌دانند.


وی در ادامه افزود: اصولگرایان از طریق تبلیغات در همین شهر سعی کردند آرای بسیاری را به نفع خودشان جلب کنند ضمن اینکه رأی‌هایی را نیز به دست آوردند، اما اکثر مردم تهران به خانم‌ها و آقایان اصولگرا رأی اعتماد ندادند.


محکوم کردن مردم تهران مانند کار شخصی است که به جای اصلاح خویش، آیینه را می‌شکند

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه «محکوم کردن مردم تهران مانند کار شخصی است که به جای اصلاح خویش، آیینه را می‌شکند»، تأکید کرد: آنچه در حوزه انتخابیه تهران اتفاق افتاد تنها و فقط ویژه شهر تهران نیست و این نکته بسیار مهمی به شمار می‌رود. تهران ویژگی‌های خاص خودش را دارد و به این دلیل که پایتخت ایران، تهران است، یک سری امکانات و دسترسی‌های منحصربه‌فردی نسبت به دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها در اختیار دارد.


وی در ادامه گفت: برخی از اصولگرایان بر این باورند که مسیر توسعه باعث حذف آن‌ها می‌شود؛ به همین دلیل این جریان مسیر واپس‌گرایی را در پیش گرفت تا مردم توسعه پیدا نکنند. زمانی‌ که سطح آگاهی و دسترسی مردم به اطلاعات بالا می‌رود مردم علی‌رغم فیلترینگ و سانسورها تمام اطلاعات را کسب می‌کنند. به هر ترتیب چنین مسیری در جای‌جای ایران طی خواهد شد.


شیرزاد به اتفاقات خاص به وجود آمده برای اصولگرایان در شهر تهران اشاره کرد و افزود: متأسفانه اصولگرایان چنین رویکردهای متفاوتی را نمی‌بینند. در بعضی از شهرستان‌ها اصولگرایان دارای نقاط قوتی هستند. مسئله رد صلاحیت‌ها نیز مزید بر علت شد تا اصولگرایان از طریق ابزارهای قانونی و فراقانونی به بازی‌هایی از قبیل شکستن آرای طرف مقابل روی بیاورند. این امر نتیجه خوبی برای آن‌ها در بر نداشت. در حالی‌که اصولگرایان برای شهر تهران نباید چنین اقداماتی را انجام می‌دادند و این قضیه باعث شد تا جناح اصولگرا بد بازی کند.


این نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی گفت:به هر ترتیب این جناح باید با چهره‌های جدیدتری وارد عرصه انتخابات می‌شد. به این معنا که باید افراد تندرو و مسئله‌ساز را در مجلس نهم شورای اسلامی در انتخابات مجلس دهم کنار می‌گذاشتند. اگر اصولگرایان شهامت چنین رویکردی را داشتند شاید وضع بهتری در شهر تهران پیدا می‌کردند.


به گفته او، وقتی دافعه اعضای لیست مشترک اصولگرایان بیشتر از جذابه آن باشد طبیعی است که اصولگرایان با چنین نتیجه‌ای در تهران رو‌به‌رو می‌شوند.


عناصر اصلی کمیسیون برجام در لیست اصولگرایان حضور داشتند

تهرانی‌ها با اصولگرایان خصومتی ندارند


شیرزاد با تأکید بر اینکه «لیست اصولگرایان دافعه بسیاری داشت و در نهایت بازی را به اصلاح‌‌طلبان واگذار کردند»، افزود: اصولگرایان به جای محکوم کردن مردم تهران بهتر است بازنگری در شیوه و رفتارشان داشته باشند. مردم ایران، مردم فهیم و آگاهی هستند و رفتار و عملکرد نمایندگان در مجلس نهم بر سر برجام، سنگ‌اندازی بر سر راه دولت و از همه مهمتر تشکیل کمیسیون کذایی برجام را دیدند. جالب اینجاست که عناصر اصلی کمیسیون برجام در لیست اصولگرایان حضور داشتند.


این کارشناس سیاسی در این باره ادامه داد: آقایان و خانم‌های اصولگرا توقع دارند تا در استخر آبی بیفتند، اما خیس نشوند. اصولگرایان موضع‌گیری‌ و رفتارهایی را از خودشان نشان دادند که برای مردم حساسیت‌برانگیز بود. بنابراین اگر حضرات دلسوزانه رفتار می‌کردند و مردم به این باور می‌رسیدند که چنین اشخاصی می‌توانند کشور را به‌خوبی اداره کنند، قطعا به آن‌ها رای اعتماد می‌دادند چراکه مردم تهران خصومت ذاتی یا شخصی با اصولگرایان ندارند.


وی رأی مردم تهران را نماد کل کشور دانست و در این باره توضیح داد: جناح اصولگرا که مانور و فعالیت‌های خاصی به غیر از حوزه‌های انتخابیه شهر تهران انجام داد، نتوانست همان رویکرد را در شهر تهران تکرار و عملیاتی کند.


نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تفاوت خاصی میان مردم تهران و سایر شهرستان‌ها مشاهده نمی‌شود چراکه ابزارهای اطلاع‌رسانی‌ای را که در اختیار تهرانی‌ها قرار دارد، در دست روستاییان نیز مشاهده می‌کنید؛ بنابراین اینطور نیست که کل مردم ایران از اطلاعات جامعه خودشان غافل باشند. به هر ترتیب رأی مردم تهران آیینه کل کشور به شمار می‌رود.


او، محکوم کردن جداگانه تهرانی‌ها را یکی از اشتباهات بزرگ اصولگرایان ارزیابی کرد و در این باره افزود: همانطور که گفتم بهتر است جناح اصولگرایی مسیر، رویکرد و رفتارشان را مورد تغییر و اصلاح قرار دهند.


جامعه به اصولگرایان رأی عدم اعتماد داد


شیرزاد در ادامه به مهمترین پیام انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی اشاره کرد و در این باره گفت: به اعتقاد من، پیام انتخابات هفتم اسفندماه، پیام تغییر است؛ به این دلیل که جامعه خواهان تغییر و اصلاح است. متأسفانه اصولگرایان از مجلس هفتم تا نهم شورای اسلامی رویکرد حذف اصلاح‌طلبان را در پیش گرفتند حتی این مسئله در دولت محمود احمدی‌نژاد روند معیوب و نامناسبی شکل گرفت و بسیاری از منابع کشور نیز هدر رفت.


این استاد دانشگاه در این باره اضافه کرد: بعید می‌دانم بتوان در تاریخ ایران آن فرصت‌های طلایی سوخته شده در دولت‌های نهم و دهم را دوباره پیدا کرد و امکانات سرشاری را که در یک جهت‌گیری اشتباه در سیاست خارجی در پیش گرفته شد، به فراموشی سپرد.


به گفته وی، جامعه رأی عدم اعتماد به اصولگرایان داد البته ممکن است در بسیاری در نقاط کشور و به دلیل رد صلاحیت‌ها یا عدم حضور کاندیداهای اصلاح‌طلب در آن نقاط، اصولگرایان رأی آورده باشند یا حتی نصف بیشتر کرسی‌های مجلس دهم را اصولگرایان تصاحب کنند، اما پیام جامعه بر همه واضح و مبرهن بود. جامعه خواهان تغییر و اصلاح‎ است و از همه مهمتر مردم به اصولگرایان رای عدم اعتماد دادند تا شاید از این طریق جناح اصولگرایی تغییر کند و اصلاحی در رفتار و رویکرد تندروانه خودشان به وجود آورند.


مجلس دهم مانند مجلس پنجم نیست


شیرزاد در پاسخ به این پرسش که «آیا ترکیب مجلس دهم مانند مجلس پنجم شورای اسلامی خواهد شد یا خیر؟»، گفت: بعید به نظر می‌رسد؛ زیرا در مجلس پنجم چهره‌های بسیار شاخص و قدرتمندی از جناح‌های سیاسی حضور داشتند؛ در حالی‌که در مجلس دهم به غیر از تعداد اندکی، اشخاص سرشناس و قدرتمندی از جریان‎های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب وجود ندارد.


وی در ادامه به دلایل محرومیت مجلس آینده از چهره‌های هر دو جناح سیاسی اشاره کرد و افزود: متأسفانه شورای نگهبان صلاحیت بسیاری از شخصیت‌های اصلاح‌طلب را برای حضور در انتخابات مجلس دهم رد کرد و مردم ایران نیز به چهره‌های جریان رقیب رأی اعتماد ندادند. در نتیجه مجلس دهم، مجلس تازه‌کاری به شمار می‌رود؛ به این معنا که پتانسیل‌های مجلس آینده هنوز شناخته شده نیستند.


در مجلس پنجم چهره‌‌های شاخص و قدرتمندی از جناح‌های سیاسی حضور داشتند؛ در حالی که در مجلس دهم به غیر از اندکی، اشخاص سرشناس از جریان‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب وجود ندارد.

نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی در این باره اضافه کرد: قاعدتا نمایندگان مجلس دهم بعد از مدتی جایگاه اصلی خودشان را پیدا می‌کنند و قطعا توانمندی‌های آن‌ها بهتر از گذشته شناخته خواهد شد، اما اکنون مجلس دهم، مجلسی نیست که به راحتی بتوانیم در مورد ترکیب آن، نظر یا تحلیلی را ارائه کنیم چه برسد به اینکه بگویم با مجلس پنجم شورای اسلامی شباهت دارد یا مانند آن است.


به گفته شیرزاد، هنوز تکلیف 69 کرسی باقی مانده مشخص نیست. بنابراین به طور دقیق نمی‌شود در مورد ترکیب یا گرایش‌های سیاسی مجلس دهم تحلیلی را بیان کرد، اما شاید تعداد اصلاح‌طلبان در مجلس دهم نسبت به مجلس پنجم بیشتر باشد.


مجلس به نمایندگانی عاقل و آشنا به قانون و حقوق نیاز دارد


این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا در لیست فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت اقتصاددانی وجود ندارد در حالی‌که شعار لیست امید «آرامش، رونق اقتصادی و امید» بود، اظهار کرد: به عقیده من، مجلس به اشخاص عاقل و شجاع نیاز دارد نه اینکه شخصی اقتصاددان یا دارای فلان تخصص وارد مجلس شود. در مجلس بر خلاف کار اجرایی تخصص ملاک نیست. البته در جاهای مختلف دنیا تخصصی که بیشتر کاربرد دارد و به درد قانون‌گذاری می‌خورد، حقوق است؛ در حالی‌ که اینجا به این نکته مهم و ارزشمند توجه‌ای نشان نمی‌دهند.


او در این باره اضافه کرد: در کشورهایی که احزاب نمایندگانی را به پارلمان یا مجلس می‌فرستند توجه به میزان آگاهی و سواد حقوقی و قانونی آنها دارند. چراکه نمایندگان با قانون اساسی و حقوق سر و کار دارند. بنابراین تخصص‌های دیگر می‌توانند کمک‌کننده باشند، اما چنین تخصص‌هایی شرط اصلی و کافی به شمار نمیروند.


شیرزاد یادآور شد: افراد و نمایندگانی در ادوار هفتم، هشتم و نهم حضور داشتند که به اقتصاددان‌های این مجالس شهرت داشتند. در حالی‌که چنین افرادی تنها در حوزه اقتصاد تحصیل‌کرده بودند و اقتصاددان به معنی صاحب نظر نبودند و دیدگاه‌های متفاوتی را ارائه می‌کردند. کارشناسان اقتصادی در دوره‌های نامبرده کمکی به وضع اقتصادی کشور نکردند.


به گفته وی، اقدامات کارشناسی و تخصصی در هیأت دولت صورت می‎گیرد و مجلس شورای اسلامی فقط تصمیم‌گیر است. با این حال، باید صبر کرد تا تکلیف 69 کرسی باقی‌مانده مشخص شود چراکه اقتصاددان‌هایی در مجلس پیدا خواهند شد.


این کارشناس مسائل سیاسی به مجلس دوره ششم شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در مجلس ششم اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت که بعید می‌دانم چنین رویکردی در دوره‌های بعد از آن ادامه یافته باشد. در آن دوره بیرون صحن مجلس برای نمایندگان، دوره‌های آموزشی در زمینه اقتصادی و... برگزار می‌شد. چنین اقداماتی را می‌توان برای نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی انجام داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر