صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۲ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۳

سید حسین موسویان: توافق هسته‌ای می‌تواند به همکاری ایران و آمریکا علیه داعش منتهی شود

عضو اسبق تیم مذاکرات هسته‌ای ایران می‌گوید قدرت‌های جهانی و ایران «پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای» در سال‌های اخیر در روند مذاکرات داشته‌اند.
کد خبر : 7239

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا، سید حسین موسویان، عضو اسبق تیم مذاکرات هسته‌ای ایران می‌گوید در حالی‌که مذاکرات هسته‌ای وارد مرحله‌ای حساس شده‌است، توافق هسته‌ای میان گروه ۵+۱ و ایران می‌تواند راه را برای همکاری در مبارزه با گروه تروریستی داعش هموار کند.


حسین موسویان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «آناتولی»، خبرگزاری دولتی ترکیه، در آستانه از سرگیری مذاکرات در پانزدهم ماه جاری میان ایران و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل یعنی آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه و روسیه به همراه آلمان تصریح کرد مذاکرات هسته‌ای با تهران که ۱۸ ماه به طول انجامیده‌ اکنون در حال نزدیک شدن به نتیجه است.


وی گفت: «شانس رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای بسیار بالاست. از سپتامبر سال ۲۰۱۳ تا اکنون ایران و قدرت‌های جهانی به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافته‌اند».


او همچنین اضافه کرد: «رسیدن به یک توافق می‌تواند موجب کاهش تنش در روابط تهران و واشنگتن شود».


موسویان افزود: «پیش از رسیدن به توافق، امکان مذاکره در خصوص مسائل گسترده‌تر نیز وجود نداشت اما توافق هسته‌ای می‌تواند راه را برای همکاری در زمینه‌های گسترده‌تری مانند مبارزه علیه گروه تروریستی داعش نیز هموار کند».


ائتلاف آمریکایی ضد داعش از اواسط سپتامبر ۲۰۱۴ اقدام به بمباران پایگاه‌های داعش در منطقه کرده‌است.


اظهارات موسویان چند روز پس از دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در مونترو سوئیس صورت گرفت. طی این ملاقات سه روزه، وزرای خارجه دوکشور تلاش کردند برای رسیدن به چهارچوبی دیپلماتیک پیش از فرا رسیدن ضرب‌الاجل ۳۱ مارس (ماه جاری) به نتایجی جامع برسند.


توافق مورد نظر شش کشور مبنی بر پذیرفتن محدودیت ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و اجازه بازرسی دقیق بازرسان آژانس انرژی اتمی بدون هیچ گونه دخالتی است. در مقابل، تحریم‌های اقتصادی و تجاری اعمال شده بر ایران برداشته خواهد شد.


موسویان در پاسخ به این سوال که اگر مذاکرات به شکست منتهی شود چه روی خواهد داد، گفت: «من معتقدم دو طرف راهی برای ادامه مذاکرات پیدا خواهند کرد».


وی افزود: «بازگشت به عقب برای هر دو طرف دشوار خواهد بود».


انتهای پیام/

ارسال نظر