صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۶ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۴

تایرهای توپی برای خودروهای بدون راننده + ویدئو

محققان به تازگی تایرهای جدیدی را برای خودروهای بدون راننده طراحی کرده‌اند که تایرهای توپی هستند و زاویه‌ای 360 درجه برای حرکت آنها طراحی شده است.
کد خبر : 72050

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گیزمگ، خودروهای بدون سرنشین به نمایش رسمی نزدیک می‌شوند و به نظر می‌رسد علاوه بر نبود راننده، باید منتظر تفاوت‌های دیگری هم در این خودروها باشیم. محققان کمپانی Goodyear، تایرهای توپی 360 درجه‌ای طراحی کرده‌اند که برای اولین بار دو نمونه کانسپت از آنها در هشتاد و ششمین نمایشگاه بین‌المللی خودروی ژنو به نمایش درآمد.


این تایرهای توپی به خودروی بدون راننده اجازه می‌دهد که در تمام جهات امکان حرکت را داشته باشد و همچنین این تایرها قادرند شرایط جاده را تشخیص دهند و خود را با آن هماهنگ کنند.



در واقع تایرهای جدید، نوعی ربات با کاربری حمل و نقل هستند که حسگرها، الگوریتم‌ها و سیستم‌های کنترلی جدیدی برای آن در نظر گرفته شده که فرصت‌های تازه‌ای را پیش روی خودروسازان قرار می‌دهد.



کمپانی Goodyear نخستین نمونه تایر زاویه 360 درجه‌ای خود را تولید کرده که به جای استفاده از محور به منظور اتصال تایر به خودرو، از شناوری مغناطیسی استفاده شده است که این امکان را به تایر می‌دهد که در تمام جهت‌ها و روی هر محوری بچرخد. این قابلیت، دامنه مانور بالایی به تایر می‌دهد به طوری که خودرو در کوچک‌ترین محل پارک هم می‌تواند پارک کند و همچنین با توجه به اینکه از زوایای کناری حرکت می‌کند، هنگام حرکت در جاده فضای کم‌تری را نیز اشغال می‌کند.


در این تایرهای 360 درجه‌ای، حسگرهایی تعبیه شده که امکان ارزیابی محیط‌های محلی و ارتباط با سایر وسایل نقلیه و نیز سیستم کنترل ترافیک محلی را ایجاد می‌کند. این تایر خطرات احتمالی و فشار تایر را نیز کنترل می‌کند و عمل طولانی‌تری نسبت به تایرهای عادی دارد.


طراحی پرینت سه‌بعدی که برای این تایر تهیه شده، الگوی مرجان مغزی‌شکل را تقلید می‌کند و باعث می‌شود که تایر مانند یک اسفنج طبیعی عمل کند و در مکان‌های خشک، سفت شود و در مکان‌های مرطوب نرم شود و جذب آب را کنترل کند.


فناوری Intelligrip، ایده‌ای است که از سوی سازندگان خودرو مطرح شده و با کمک حسگرهایی که در تایر به کار می‌رود، شرایط سطح جاده و آب و هوا را کنترل می‌کند. این سیستم همچنین پوشش تایر و نیز دما و فشار آن را نیز بررسی می‌کند.


این سیستم به منظور همکاری با سیستم‌های ضدضربه طراحی شده که به طور خودکار شرایط جاده را بررسی می‌کند و فاصله توقف و ثبات خودرو را تنظیم می‌کند. کمپانی Goodyear معتقد است که با بهبود ویژگی‌هایی چون سیستم‌های کنترل الکتریکی ثبات خودرو، سیستم‌های کنترل ترمز و سیستم‌های کنترل تعلیق خودرو می‌توان از این قابلیت هم استفاده کرد.


مترجم: ندا اظهری


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر