مدیرعامل شرکت فرابورس ایران: صنایع کوچک به فرابورس وارد می شوند
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، امیر هامونی اظهار کرد: یکی از رسالتهای اصلی فرابورس ایران تامین مالی شرکتهای کوچک و متوسط است. این شرکها که عموماً اس.ام.ای (SME) خوانده میشوند در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور نقش پررنگی دارند زیرا تامین حدود 20 درصد از آن را به خود اختصاص دادهاند و 45 درصد اشتغال کشور به آنها وابسته است.
وی با تاکید بر فراهم شدن امکان تامین مالی شرکتهای کوچک و متوسط از طریق فرابورس عنوان کرد: امکان ورود شرکتهای متوسط و کوچک به بازار سرمایه، افزایش تامین مالی این بنگاهها را در پی خواهد داشت.
هامونی به تجربه مثبت سایر کشورها از جمله آمریکاى شمالى، هند، انگلستان و چین در تشکیل بازار (SME) اشاره و بیان کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا که در زمینه ورود شرکتهای کوچک و متوسط به بازار سرمایه فعالیت داشتهاند، رشد مثبتی در تامین مالی صنایع کوچک تجربه کردهاند.
مدیرعامل فرابورس ادامه داد: با امضای تفاهمنامه بین شرکت فرابورس و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی، بخشی از بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط به همراه شرکتهای دانشبنیان دارای مجوز میتوانند از سال آینده در بازار (SME) وارد شوند و همچنین با توجه به احتمال افزایش ظرفیتهای آتی این شرکتها، امکان ورود آنها به بازار اول و دوم بورس پیشبینی شده است.
وی درباره حداقل سرمایه مجاز برای ورود بنگاههای کوچک و متوسط به بازار (SME) گفت: شرکتها با سرمایه حداقل ١٠٠ میلیون تومان و سقف ٥٠ میلیارد تومان میتوانند به بازار جدید وارد شوند. درخواست آنها از طریق هیات پذیرش بازار (SME) بررسی شده و بعد از تایید، امکان فعالیت آنها در بازار سرمایه با تابلوی مستقل فراهم خواهد شد.
وی افزود: ورود بنگاههای کوچک و متوسط به بازار سرمایه یک شروع جدید است و طراحی آن منحصر به فرد بوده و ساز و کار آن با بازارهای دیگر متفاوت است و همراه با دستورالعملهای جدید کار خود را آغاز خواهد کرد.
هامونی ضمن تاکید بر اهمیت جذب سرمایهگذاری خارجی، عنوان کرد: یکی از مسایل اصلی بازار (SME) بحث جذب سرمایهگذاری خارجی است. برخی شرکتهای بینالمللی مایل هستند به این بازار وارد شوند و این امر زمینه شفافیت و افزایش استاندارهای اقتصادی بنگاههای کوچک و متوسط را رقم خواهد زد.
وی خاطر نشان کرد: مسایل مالیاتی و عدم شفافیت شرکتهای کوچک و متوسط از جمله موانع پیش روی این بازار جدید است. عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط باید با اعمال حاکمیت شرکتی به سطح استانداردهای بینالمللی نزدیک شود.
انتهای پیام/