صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۴ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
رنجبر بهادری خواستار شد

معرفی خلاقانه توانمندی‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سطح جامعه /تغییر رویکرد از فردمحوری به عملکردمحوری در انتشار اخبار

نخستین جلسه شورای روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و مدیران روابط عمومی واحدهای دانشگاهی در واحد سمنان برگزار شد.
کد خبر : 71874

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در این جلسه، مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی را نمونه بارزی از مدیریت کارآمد در سطح کشور عنوان و اظهار کرد: «مدیریت در دانشگاه‌های دولتی با دانشگاه آزاد اسلامی متفاوت است چرا که در دانشگاه‌های دولتی شاهد مدیریت هزینه‌ها هستیم اما در دانشگاه آزاد اسلامی مدیریت درآمد و هزینه به‌صورت توام اجرا می‌شود.»


شاهرخ رنجبر بهادری با یادآوری تصویب بودجه ۱۷۳ میلیارد تومانی سال ۹۵ دانشگاه آزاد اسلامی استان در هیات امنا، توجه ویژه به زمینه‌های درآمدزایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: «بر اساس این مصوبه واحد‌های دانشگاهی مکلف شده‌اند در سال آینده ۲۰ درصد از درآمد خود را از منابع غیر از شهریه‌ تامین کنند. بنابراین شناسایی فرصت‌های درآمدزایی و معرفی آنها از جمله اقدامات مهم در دستور کار روابط عمومی‌ها خواهد بود.»


وی با بیان اینکه در عرصه جهانی دانشگاه‌ها در حال گذار از وضعیت دانشگاه‌های نسل اول و دوم که آموزش‌محور و پژوهش‌محور هستند به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم که فن‌آفرین و کارآفرین هستند، گفت: «این دانشگاه‌ها منابع درآمدی خود را از صنعت و سایر زمینه‌های درآمدی کسب می‌کنند که بی‌شک دانشگاه آزاد اسلامی نیز به همین سمت در حال حرکت است.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، توسعه متوازن و همه‌جانبه دانشگاه را از جمله سیاست‌های مدیریتی بیان کرد و افزود: «نمی‌توان به حوزه‌ای در دانشگاه توجه کرد و از سایر حوزه‌ها غفلت کرد که روابط عمومی هم از آن جمله است.»


بهادری با مثالی از هنر کاریکاتور به توصیف توسعه نامتوازن پرداخت و گفت: «کاریکاتور نمونه جالبی از توسعه نامتوازن و ناهمگون در فضای سازمانی است. نبود تناسب در طراحی اجزای سوژه‌ها باعث شکل‌گیری طرحی غیرمنطقی می‌شود که واکنش مخاطب را به دنبال دارد.»


روابط عمومی سیمای متفکر دانشگاه


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه روابط عمومی در توسعه متوازن نقش مهمی را ایفا می‌کند و خط مقدم دانشگاه است، افزود: «به اعتقاد من روابط عمومی علاوه بر اینکه سیمای متفکر دانشگاه محسوب می‌شود به مثابه چرخ‌دنده‌ای عمل می‌کند که حرکت سایر حوزه‌ها را هم هماهنگ می‌کند.»


رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان به انجام تبلیغات غیرمستقیم از طریق اجرای برنامه‌های ارتباطی و فعالیت‌های اجرایی نظیر برگزاری مسابقات ورزشی، رنجبر بهادری برگزاری همایش‌های علمی وتخصصی، ارتباط دوسویه با مسئولان، معتمدان و افراد صاحب نفوذ محلی، اقناع گروه‌های مرجع، اجرای طرح‌های فرهنگی ماندگار بویژه طرح‌های ماندگار رخدادی و اجرای سایر برنامه‌های ارتباطی با مخاطبان جوامع هدف را نمونه‌هایی از تاکتیک‌های مناسب برای معرفی توانمندی‌ها و اعتبار‌سازی دانشگاه برشمرد

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان درایت هوشیاری و درک مناسب از شرایط روز جامعه را از ویژگی‌های مدیر روابط عمومی برشمرد و گفت: دریافت اطلاعات و تجزیه و تحلیل درست از نیازهای جامعه و محیط بیرون دانشگاه و ارایه به تصمیم‌گیرندگان برای برنامه‌ریزی‌های عملیاتی از دیگر انتظارات از حوزه روابط عمومی است.»


بهادری گفت: «همان‌گونه که در فضای جدید به وجود آمده حوزه‌های مختلف در فضای دانشگاه در حال تحول هستند، انتظار می‌رود روابط عمومی هم از چهره و نگاه سنتی به سمت وضعیت مدرن و روزآمد متحول شود.»


او موضوع مخاطب‌شناسی و ارایه پیام منطقی و متناسب به مخاطبان دانشگاه را یادآور شد و گفت: «نوع تبلیغات و معرفی دانشگاه باید براساس نیاز مخاطبان طراحی و ارسال شود.»


بهادری گفت: «به اعتقاد من یکی از برنامه‌هایی که ضرورت دارد روابط عمومی‌ها در شرایط فعلی برای آن برنامه‌ریزی عملیاتی داشته باشند، معرفی هنرمندانه و خلاقانه توانمندی‌های دانشگاه در سطح جامعه است.»


وی دانشگاه آزاد اسلامی را متعلق به همه دانست و گفت: «دانشگاه باید در حوزه‌های مختلف کاری علاوه بر تعامل با مجموعه دستگاه‌های اجرایی در ارتقای کیفی شهرستان از منظر علمی، فرهنگی، اجتماعی و حتی در بعد اقتصادی هم اثرگذار باشد.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان به انجام تبلیغات غیرمستقیم از طریق اجرای برنامه‌های ارتباطی و فعالیت‌های اجرایی نظیر برگزاری مسابقات ورزشی، برگزاری همایش‌های علمی وتخصصی، ارتباط دو سویه با مسئولان، معتمدان و افراد صاحب نفوذ محلی، اقناع گروه‌های مرجع، اجرای طرح‌های فرهنگی ماندگار بویژه طرح‌های ماندگار رخدادی و اجرای سایر برنامه‌های ارتباطی با مخاطبان جوامع هدف را نمونه‌هایی از تاکتیک‌های مناسب برای معرفی توانمندی‌ها و اعتبار‌سازی دانشگاه برشمرد.»


کیفی‌سازی و افزایش رضایتمندی سیاست مهم تبلیغاتی


بهادری با ذکر چند نمونه از اقدامات موفق انجامشده در واحد سمنان گفت: «دوران اقدامات تبلیغی و انتشار اخبار و تولید محتوا با هدف تبلیغ افراد گذشته است و با تغییر رویکرد به سمت معرفی توانمندی‌ها از طریق اجرای برنامه‌های مختلف ارتباطی می‌توان به هدف‌های روابط عمومی دست یافت.»


وی اجرای طرح‌های رخدادی ماندگار فرهنگی در قالب قدردانی از مشاهیر و مفاخر منطقه‌ای را فرصتی برای تجلیل از نام آوران بومی و در عین حال اعتبارسازی برای دانشگاه در مجامع عمومی دانست و ورود با قدرت واحد‌ها دراین مقوله را از واحدهای استان خواستار شد و افزود: «این برنامه‌ها علاوه براجرای ماموریت سازمانی با کمترین هزینه، فرصت خوبی برای معرفی دانشگاه هم در پی دارد.»


بهادری همچنین افزایش رضایتمندی در مخاطبان داخلی دانشگاه که شامل گروه‌های استادان، دانشجویان و کارمندان است را یادآور شد و افزود: «کیفی سازی در فعالیت‌های دانشگاه عامل مهم ارتقا رضایتمندی و یکی از سیاست‌های مهم تبلیغی محسوب شود.»

بهادری به بیان چند نمونه از تجربیات موفق واحد سمنان در اجرای برنامه‌های ارتباطی پرداخت و چند پیشنهاد عملیاتی هم در حوزه اقتصاد مطرح کرد و گفت: «فعال‌سازی مجمع خیرین، دعوت از فعالان اقتصادی، انجمن‌های صنفی، فعالین حوزه بازار و تشکل‌های مردم‌نهاد برای بازدید از توانمندی‌های دانشگاه و همچنین اصلاح نگرش‌‌های نادرست نسبت به دانشگاه از جمله اقداماتی است که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.»


وی با توصیه به پرهیز از ورود روابط عمومی به جریانات جناحی و طیفی تصریح کرد: «روابط عمومی اگر بنا به تعریف ذاتی خود و به‌ عنوان یک اتاق شیشه‌ای، فارغ از دیدگاه‌های سیاسی، جناحی یا طیفی، به صورت عمومی عمل کرده و ارتباط شفاف و دوسویه با مخاطبان برقرار کند می‌تواند موفقیت خود را تضمین کند.»


بهادری افزایش رضایتمندی در مخاطبان داخلی دانشگاه که شامل گروه‌های استادان، دانشجویان و کارمندان است را یادآور شد و افزود: «کیفی‌سازی در فعالیت‌های دانشگاه عامل مهم ارتقا رضایتمندی و یکی از سیاست‌های مهم تبلیغی محسوب شود.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه اعتقاد به شورای روابط عمومی در باور مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان وجود دارد، اظهار کرد: «روابط عمومی تنها مرجعی است که به‌ صورت مناسب و درست می‌تواند با انتقال و انتشار اخبار و معرفی توانمندی‌ها، دانشگاه را ارتقا دهد.»


کمبود نیروی انسانی، فشار کاری و گرفتار شدن در دام روزمرگی سه مانع مهم در بروز خلاقیت‌ها و توانمندی‌ها


مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان هم تشکیل شورای روابط عمومی را اقدامی مثبت و حرکتی رو به جلو ارزیابی کرد و گفت: «این اقدام که نشان از رویکرد جدید و تحول در نگرش مدیریتی دانشگاه دارد، حاصل خواست عموم کنشگران این عرصه در دانشگاه و تلاش مدیران حوزه روابط عمومی در سازمان مرکزی و مساعدت رئیس دانشگاه است.»


مصطفی فیض، تشکیل شورای روابط عمومی استانی را یک گام بلند و مثبت در مسیر تعالی سازمانی روابط عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی ارزیابی و ابراز خوش‌بینی کرد که با بردباری، همکاری و تلاش مضاعف شاهد برداشته شدن گام‌های اساسی بعدی برای معرفی روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک نمونه موفق در بین دستگاه‌های اجرایی کشور باشیم.


فیض با بیان شاخصه‌های شاغلین در این حوزه، کمبود نیروی انسانی و متخصص، فشارکاری و گرفتار شدن در دام روزمرگی را سه مانع مهم در رسیدن به اهداف و بروز خلاقیت‌ها و توانمندی های مورد انتظار از مدیران روابط عمومی دانست و اصلاح چارت سازمانی، باز طراحی فعالیت‌ها، تبین شرح وظایف روابط عمومی و تدوین برنامه راهبردی بر اساس نیازهای بومی و منطقه‌ای را خواستار شد

وی با تاکید بر ضرورت تثبیت جایگاه روابط عمومی و لزوم همراه‌سازی و اصلاح نگرش مدیران و تصمیم‌گیرندگان دانشگاه به این حوزه اثرگذار اظهار کرد: «قدم اول در اجرای برنامه‌های ارتباطی اعتقاد به جایگاه روابط عمومی است و می‌توان گفت که مهم‌ترین دست آورد فعالیت در حوزه روابط‌عمومی تثبیت جایگاه و پذیرش روابط‌عمومی به عنوان حوزه‌ای اثرگذار در مناسبات مدیریتی و اجتماعی است.»


فیض با بیان شاخصه‌های شاغلان در این حوزه، کمبود نیروی انسانی و متخصص، فشارکاری و گرفتار شدن در دام روزمرگی را سه مانع مهم در رسیدن به اهداف و بروز خلاقیت‌ها و توانمندی‌های مورد انتظار از مدیران روابط عمومی دانست و اصلاح چارت سازمانی، باز طراحی فعالیت‌ها، تبین شرح وظایف روابط عمومی و تدوین برنامه راهبردی بر اساس نیازهای بومی و منطقه‌ای را خواستار شد.


او کار روابط عمومی را سخت و طاقت‌فرسا توصیف کرد و افزود: «توانمندی، انگیزه زیاد و عشق به این حرفه عواملی هستند که باعث شده با وجود تمام سختی‌ها و ناملایمات عزیزان همکار در روابط عمومی واحد‌ها شرایط تهدید را به فرصت تبدیل کنند.»


مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با توجه به طرح تجمیع ۲و ابلاغ سیاست‌های کلی از سوی سازمان مرکزی، ارتباط تنگاتنگ بین مدیران روابط عمومی واحد‌های استان با مرکز استان و سازمان مرکزی را عامل مهمی در تبادل اطلاعات و ایفای نقش سازمانی و دستیابی به اهداف دانست.


وی با یادآوری تاکید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر اهمیت روابط عمومی و کارکرد آن، برآورده شدن انتظارات سازمانی در این زمینه را عاملی برای ارتقای جایگاه روابط عمومی و همکاران شاغل در آن عنوان کرد.


در ادامه جلسه مدیران روابط عمومی نیز با برشمردن چالش‌ها و نقاط ضعف و قوت موجود در واحد‌های متبوع به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.


نیازسنجی موضوعات مورد تقاضا در دفا‌تر واحدهای استانی، برگزاری همایش بزرگداشت روز روابط عمومی در ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۹۵ با مشارکت واحد‌های استان با حضور روسای واحد‌ها، مدیران و مسئولان استانی، شهرستانی و سازمان مرکزی همراه با سخنرانی یکی از استادان برجسته علم ارتباطات، برگزاری ۳ دوره کارگاه ضمن خدمت برای کارکنان روابط عمومی در طول سال آینده، امکان حضور نماینده‌ای از مدیران روابط عمومی استان در جلسه شورای روسای واحد‌ها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان، اجرای چند برنامه ارتباطی و رفع یک نیاز صنفی از جمله مصوبات نخستین جلسه شورای روابط عمومی استان سمنان بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر