صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۸ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

معاون آموزشی وزارت بهداشت: دانشگاه‌ها حرکت خود در مسیر استاندارد را رصد کنند

دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، ورود به عرصه‌های بین‌المللی را یکی از محورهای مهم برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برشمرد.
کد خبر : 71864

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، لاریجانی در کارگاه توجیهی استانداردهای اعتباربخشی موسسات آموزش عالی علوم پزشکی گفت: «برای تحول در نظام سلامت نیازمند ارتقای آموزش علوم پزشکی و ارتقای سطح دانش‌آموختگان این حوزه هستیم. باتوجه به جمعیت جمهوری اسلامی ایران و سابقه علم پزشکی در کشور، امکان دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه آموزش علوم پزشکی وجود دارد و لازم است برنامه‌ریزی مناسبی برای این امر در سطح ملی صورت گیرد.»


لاریجانی حرکت در مسیر ارتقای کیفیت آموزش را لازمه ورود به عرصه‌های بین‌المللی دانست و گفت: «باتوجه به فرهنگ غنی کشور و ظرفیت‌های موجود توسعه بین‌الملل آموزش علوم پزشکی علاوه بر جذب دانشجوی خارجی در کشور موجب اشاعه فرهنگ اسلامی ـ ایرانی در جهان و انتقال دانش بومی کشور در حوزه علوم پزشکی به سایر کشورها می‌شود. در حال حاضر 17 دانشگاه در کشور اعتباربخشی بین‌المللی را آغاز کرده‌اند و امیدواریم با اجرای موفقیت‌آمیز اعتباربخشی موسسات آموزشی سایر دانشگاه‌ها نیز وارد این فاز شوند.»


او گفت: «در تدوین سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت علاوه بر ساماندهی گسترش آموزش علوم پزشکی، یکی از نکاتی که مورد توجه قرار گرفته است ارتقای کیفیت در آموزش علوم پزشکی است. هدف از اعتباربخشی تضمین کیفیت در موسسات آموزش عالی علوم پزشکی است و یکی از رسالت‌های مهم حوزه آموزش علوم پزشکی توجه به کیفیت در این حوزه است.»


معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تمایز اعتباربخشی و رتبه‌بندی افزود: «در اعتباربخشی موسسات آموزشی این موسسات رتبه‌بندی نمی‌شوند، بلکه هر موسسه با استانداردهای مربوطه مقایسه شده و وضعیت آن تعیین می‌شود.»


لاریجانی گفت: «برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی کمتر از یکسال است که به دانشگاه‌ها ابلاغ شده. قاعدتا ایجاد تحول امری زمان‌بر است و در شرایط فعلی فرایند اجرای برنامه‌های تحول و نوآوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رصد می‌شود. حوزه آموزش حوزه‌ای پرکار است و خود دانشگاه‌ها باید رصد کنند که آیا در مسیر استاندارد حرکت می‌کنند یا خیر و با تحلیل نقاط قوت و چالش‌های خود برای حرکت در مسیر ارتقای کیفیت برنامه‌ریزی کنند.»


معاون آموزشی وزارت بهداشت به اعتباربخشی به عنوان سازوکاری برای تسهیل کارهای آینده موسسات آموزش عالی سلامت اشاره کرد و گفت: «در صورتی که موسسات به صورت مرتب خود را در قالب استانداردهای اعتباربخشی ارزیابی و در مسیر ارتقای کیفیت حرکت کنند، انجام کارها و واسپاری امور آموزشی به این موسسات در آینده به راحتی صورت می‌گیرد.»


لاریجانی گفت: «اعتباربخشی موسسات آموزشی علوم پزشکی کشور آغاز شده است و این اقدام برای اولین بار پس از انقلاب در کشور صورت می‌گیرد و اقدامی سه‌جانبه است که در آن دانشگاه های علوم پزشکی با کمک مناطق آمایش و وزارت بهداشت این برنامه را پیگیری می‌کنند.»




انتهای پیام/

ارسال نظر