کارشناس صنعت ریلی: راهآهن اولویت دولت نیست / مردم مطالبهگر افزایش کیفیت باشند
مجید بابایی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه با این روند صنعت ریلی حوزه خطرناکی برای سرمایهگذاری از سوی بخش خصوصی محسوب خواهد شد، افزود: عملا کیفیت در حوزه ریل کشور در آینده نه تنها بهتر نمیشود بلکه میزان کیفیت از افت بیشتری نیز برخوردار خواهد شد.
وی تصریح کرد: برنامه ششم توسعه عملا سرنوشت 5 سال آینده کشور در تمامی حوزهها را تعیین میکند و همه برنامهها تابع سند بالادستی خواهند بود. این در حالی است که حتی یک کلمه هم از حملونقل ریلی در این برنامه مشاهده نمیشود.
بابایی بیان کرد: برای خروج صنعت شکست خورده راهآهن از وضعیت فعلی دولت باید برنامهها و سیاستهایی در راستای حمایت از بخش خصوصی داشته باشد.
وی سهم راهآهن از حملونقل مسافر و بار در کشور را حدود 8 درصد عنوان و تاکید کرد: این 8 درصد دغدغه دولت نیست. متاسفانه در دور باطلی افتادهایم که با تصمیمات اشتباه این صنعت را ضعیف کرده و حالا آن را رها میکنیم. حتی در اهداف برنامه ششم توسعه نیز آن را نمیبینیم.
دبیر سابق انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی ادامه داد: باید ظرفت راهآهن در کاهش میزان سوخت مصرفی کشور، کاهش امار تلفات جادهای و... دیده شود. مسئولان ما از این موارد آگاهی دارند اما واقعیت این است که راهآهن دغدغه دولت نیست و برای اینکه نیاز مردم در این صنعت پاسخ داده شود، باید خوشان برای افزایش کیفیت مطالبهگر باشند.
بابایی اضافه کرد: 3 سال پیش دولت قیمت بلیت قطار را ثابت نگه داشت که در این بازه میزان تقاضا بیشاز عرضه بود. به عبارتی کشش قیمتی تقاضا نزدیک به صفر بود.
وی تاکید کرد: در این زمان اگر قیمت بلیت 10 درصد هم افزایش مییافت باز هم بازار واکنشی از خود نشان نمیداد. البته با در نظر گرفتن سیاست شناور قیمتی طی یکی دو سال اخیر اکنون کشش قیمتی به بالای یک درصد رسیده است.
به گفته وی، با ارزان بودن قیمت بنزین رد کشور آمار استفاده از خودروهای شخصی در کشور بالا رفته است که این امر تبعات بسیاری را به همراه دارد چار که دولت باید هر ساله هزینه بسیاری را در راستای نگهداری از اتوبان و جادهها بپردازد. این همان سیاست اشتباهی است که متاسفانه پشت سر هم در حال وقوع است.
این فعال صنعت ریلی اظهار کرد: نه اینکه جاده وجود نداشته باشد اما باید از هر 10 اولویت دولت برای حملونقل 9 اولویت مربوط به حملونقل عمومی و یک اولویت آن مربوط به جاده باشد.
انتهای پیام/