صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۹ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۴

شبکه مستند از «آزادراه» می‌گذرد/ چرا آزادراه تهران - شمال ساخته نشد؟ + تصاویر

محسن خان‌جهانی، کارگردان «آزادراه» که برای اولین بار از تلویزیون پخش می‌شود، این مستند را اثری دانست که دلایل به سرانجام نرسیدن ساخت آزادراه تهران - شمال را برای مردم روشن می‌کند.
کد خبر : 70839

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، محسن خان‌جهانی کارگردان «آزاد راه» درباره ایده شکل‌گیری این مستند توضیح داد: «در سفرهایی که با دوستان به شمال کشور داشتیم و در برخی مواقع، ساعت‌های طولانی را در ترافیک می‌گذراندیم، فکر و ایده «آزاد راه» به ذهنم خطور کرد. شنیده بودم آزاد راه تهران - شمال سال‌ها جزء پروژه‌های عمرانی است و قرار بوده از جاده امامزاده داوود - شهران یعنی شمال غربی تهران به سمت چالوس احداث شود و بیشترین مسیر آن هم از دل کوه‌ها عبور می‌کند.»


«آزادراه» را برای روشن شدن ذهن مردم ساختم


وی افزود: «این بود که نسبت به چگونگی ساخت این جاده کنجکاو شدم و مسیر امامزاده داوود به سمت چالوس را بار‌ها مورد ارزیابی قرار دادم و سعی کردم مسیر ساخت آن را پیدا کنم. بعد از جست‌وجوی بسیار از افرادی که در آن منطقه زندگی می‌کردند، پرسیدم آیا می‌دانند راهی که در طبقه دوم کوه است به کجا می‌رود؟ همه فکر می‌کردند که قرار است جاده کن و سولقان عریض شود. جالب است که حتی مردم بومی آنجا خبر نداشتند که این جاده قرار است تهران را به شمال کشور متصل کند. این شد که تصمیم گرفتم برای روشن‌شدن ذهن مردم، فیلمی در این باره بسازم و از‌‌ همان زمان تحقیق درباره ساخت این جاده را شروع کردم.»


ممانعت جدی برای ساخت این مستند از سوی نهادهای ذی‌ربط


این مستندساز درباره مشکلات ساخت این اثر تصریح کرد: «پس از آغاز فیلمبرداری، متوجه شدیم که بخش مهمی از ساخت آزاد راه تهران شمال برای برخی از ستادها خط قرمز است و بنا به دلایلی نمی‌خواهند که این پروژه ملی ساخته شود یا فیلمی درباره این پروژه ساخته شود. اگر متوجه می‌شدند که شما قصد دارید درباره این آزادراه فیلم بسازید، به‌صورت جدی ممانعت می‌کردند. این آزاد راه جزء پروژه‌هایی بوده که دولت‌های قبل هم سرشان نسبت به آن پایین بوده و گویا اصلا آن را نمی‌دیدند و تمایلی به ساخت آن نداشتند. این موضوع مشخصا در فیلم مطرح شده است.»


وی یادآور شد: «باید برای من مشخص می‌شد که چه کسانی در ساخت این پروژه دخیل بوده‌اند؟ کدام روسای جمهور در این پروژه تاثیر‌گذار بوده‌اند؟ دلایل اصلی به اتمام نرسیدن این پروژه چه چیزهایی بوده است و از چه سالی کلنگ اولیه آن زده شده است. باید تحقیقات میدانی برای این کار انجام می‌دادم. همچنین باید راش‌های آرشیوی پیدا می‌کردم تا در بخش‌هایی که موفق نمی‌شوم با مسئولان امر صحبت کنم، بتوانم به این راش‌های آرشیوی استناد کنم. ارتباط صحیح بین این تصاویر آرشیوی با اطلاعاتی که در تحقیقات میدانی به دست آورده بودم خیلی اهمیت داشت. حساسیت مسئولان دیگر را نسبت به آن موضوع بالا ببرم تا به فکر این موضوع بیفتند که مثلا آزاد راه تهران- شمال باید ساخته شود تا مشکلات این حوزه تا حدودی کم شود.»


کارگردان آثاری چون «صندلی شماره ۲۵۷» و «انتهای خیابان پاستور» ادامه داد: «سوالی که مطرح است اینکه؛ آیا بنیاد مستضعفان از کشوری دیگر آمده؟ یا وزارت راه متعلق به کشوری دیگر است؟ یا اینکه ما اهالی کشوری بیگانه هستیم که حرف یکدیگر را نمی‌فهمیم؟! همه ما که شهروند یک کشور واحد به نام ایران هستیم و برای رسیدن به این حرف مشترک همه باید همدل باشیم تا این راه ساخته شود و این آزاد راه برای کشور آینه دق نشود.»


«آزادراه» افشاگرانه است


وی در پایان اذعان کرد: «دولت‌هایی داشته‌ایم که پول کافی برای ساخت این آزاد راه داشته‌اند، ولی این کار را نکرده‌اند. بنابراین می‌توان این فیلم را نسبت به معضلاتی که در ساخته‌نشدن این آزاد راه وجود داشته است، افشاگرانه دانست.»


«آزادراه» از مجموعه «سینما حقیقت» شنبه 15 اسفند ساعت 21 برای اولین بار از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود و یکشنبه 16 اسفند ساعت 9، دوشنبه 17 اسفند ساعت 23 و چهارشنبه 19 اسفند ساعت 18:30 بازپخش می‌شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر