صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۸ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۳
مقام‌های ایران پس از مذاکرات «مونترو»؛

ظریف: توافق هسته‌ای به زیان هیچ‌کس نیست/عراقچی: تلاش می‌کنیم تا پایان ماه مارس به درک مشترک از توافق دست یابیم

با پایان گرفتن دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ١+٥، مقام‌های ایرانی شرکت‌کننده در این مذاکرات درباره نتیجه به دست آمده توضیحاتی دادند.
کد خبر : 7067

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه ١+٥ از روز دوشنبه تا پنجشنبه (١١ تا ١٤ اسفند) در دو بخش مذاکرات درباره پرونده هسته‌ای ایران در شهر «مونترو» سوئیس شرکت کردند.


قرار است جلسه بعدی مذاکرات در روزهای ٢٤ تا ٢٩ اسفند (١٥ تا ٢٠ مارس) برگزار شود. باوجود این، مکان تشکیل جلسه هنوز مشخص نشده است.


بخشی از مذاکرات اخیر میان «جان کری» و «محمدجواد ظریف» وزرای امورخارجه آمریکا و ایران صورت گرفت که در مراحلی از آن، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا نیز حضور داشتند. بخش دیگر گفت‌وگوها در سطح معاونان وزارت امورخارجه با شرکت «سید عباس عراقچی»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان کشورهای آمریکا، انگلیس، چین، روسیه، فرانسه و آلمان (اعضای گروه ١+٥) انجام شد.


در پایان گفت‌وگوهای «مونترو»، «محمد جواد ظریف» در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا شرکت کرد و درباره نتیجه به دست آمده از این دور از مذاکرات و مواضع هسته‌ای جمهوری اسلامی توضیحاتی داد.


«ظریف» در این مصاحبه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساختن بمب اتمی نیست زیرا معتقد است داشتن تسلیحات هسته‌ای باعث برخورداری از امنیت نمی‌شود.


وی افزود: هدف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی «پیشرفت علمی» و غرور ملی است. زمانی‌که به تفاهمی دست یابیم و این جار و جنجال از میان برود، زمانی‌که ایجاد ترس از میان برود، می‌توانیم به توافق دست یابیم، توافقی که به زیان هیچکس نخواهد بود.


همچنین، «عباس عراقچی» در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «پرس‌ تی‌وی» درباره نشست‌ «مونترو» گفت: پس از چهار روز مذاکرات فشرده در سطوح مختلف، پیشرفت‌هایی به دست آمده است.


وی در مقایسه گفت‌وگوهای اخیر «مونترو» با نشست‌های پیشتر در ژنو گفت: در دور گذشته مذاکرات در ژنو، پس از چند ماه مقداری پیشرفت داشتیم و این بار ما می‌توانیم بگوییم که پیشرفت بیشتری داشته‌ایم اما هنوز راهی طولانی پیش رو داریم.


وی با بیان اینکه دور بعدی مذاکرات روز ١٥ مارس در ژنو برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: قرار است که تا پایان ماه مارس، دو طرف حداقل به نوعی درک درباره چارچوب کلی توافق دست یابند. طرف‌های مذاکره باید در زمینه بحث‌های فنی، با هم تعامل کنند. بحث‌های فنی گاه به راه حل‌های فنی منجر می‌شود که به تصمیم‌گیری سیاسی کمک می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر