صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۴ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
در کنفرانس مطبوعاتی اعلام شد

نخستین نشست پژوهشی مطالعات رسانه اردیبهشت ٩٥ برگزار می شود

کنفرانس خبری نخستین نشست مطالعات رسانه به همت دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه برگزار و اعلام شد نخستین نشست در اردیبهشت‌ماه سال آتی و با حضور اساتید تراز اول ارتباطات و پژوهشگران حوزه رسانه برگزار می‌شود. مطابق با نظر برگزارکنندگان این سلسله نشست‌ها، جای خالی مطالعات رسانه در کشور محسوس است.
کد خبر : 70553

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، کنفرانس مطبوعاتی اولین نشست پژوهشی مطالعات رسانه، صبح امروز (چهارشنبه 12 اسفندماه) با حضور وحید عقیلی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعه رسانه، مجید رضائیان، پژوهشگر ژورنالیسم و عضو هیات‌علمی و محمدرضا رسولی،‌معاون این دانشکده برگزار شد.



عقیلی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به پیشینه تاسیس این دانشکده و تغییر نام آن از دانشکده خبر به دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، گفت: «با عنایت به پتانسیل این دانشکده که در سه مقطع دکترا (در سه گرایش)، ارشد (در شش گرایش) و کارشناسی (در پنج گرایش) فعال است و از کادر علمی قوی برخوردار است، تصمیم گرفتیم برای اولین بار یک سلسله نشست حول محور مطالعات رسانه برگزار کنیم.»


وی در این‌باره توضیح داد: «عمده فعالیت‌های انجام شده در حوزه مطالعات رسانه، مربوط به غربیان است که یا در باره کشورهای غربی صورت گرفته و یا درباره کشورهای شرقی، به گونه‌ای که کمتر کشورهای شرقی اقدام به چنین فعالیت‌هایی کرده‌اند. بنابراین ما در این نشست‌ها بحث مطالعات تطبیقی را پیش کشیدیم که مطابق با آن مطالعات غربیانن را با مطالعات شرقی‌ها مقایسه و تطبیق دهیم.»


رییس دانشکده علوم ارتباطات اضافه کرد: «به همین خاطر مقرر شد در اردیبهشت‌ماه به مناسبت هفته ارتباطات اولین دوره از نشست‌های مطالعه رسانه برگزار شود.»


وی با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه گفت: «کشور ما بعد از انقلاب، مهمترین مرکز خبر در خاورمیانه بوده و موضوعاتی مانند انقلاب، جنگ تحمیلی، تحریمات، مذاکرات 5+1 و ... همواره در جهان خبرساز بوده است. همچنین در حال حاضر حضور وزرای امور خارجه کشورهای مختلف که یکی پس از دیگری به ایران می‌آیند، خود موید این اهمیت بوده و ضرورت مطالعات رسانه‌ای را بیشتر می‌کند.»


عقیلی خاطرنشان کرد: «ما در برگزاری این سلسله نشست‌ها دست به هم‌افزایی زده‌ایم و طبق هماهنگی‌های انجام شده، اساتید تراز اول کشور از دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه علامه، تهران و ... هم به عنوان شرکت‌کننده و هم به عنوان سخنران در این نشست‌ها حضور خواهند داشت. در عین حال پیرو توافق‌نامه‌ای که با دانشگاه اسلو نروژ داشته‌ایم، اساتید این دانشگاه نیز به ایران دعوت خواهند شد.»


وی یادآور شد: «با توجه به اینکه مطالعات رسانه، افرادی را می‌طلبد که هم در فضای روزنامه‌نگاری و تولید محتوا کارکرده باشند و هم با تئوری‌ها و مبانی ارتباطات آشنا باشند، از دکتر رضائیان خواستیم تا دبیری این نشست‌های پژوهشی را عهده‌دار شوند.»


رضائیان در بخش دیگری از این نشست ضمن بیان این مطلب که برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری نشست‌های مطالعات رسانه برای سال‌های 95 و 96 برنامه‌ریزی شده، سخنان خود را با خاطره‌ای از استاد زنده‌یاد کاظم معتمدنژاد آغاز کرد و گفت: «زمانی که ما در خبرگزاری ایرنا بودیم، ایشان می‌گفت دانشگاه‌های ما به صورت تئوریک کار می‌کنند و کار تجربی در دانشگاه‌ها خالی است. من فکر می‌کنم هنوز هم این فاصله بین دانشگاه و رسانه پر نشده و این سلسله نشست‌ها می‌تواند این فاصله را با پژوهش پر کند.»


عضو هیات علمی دانشکده علوم و ارتباطات در تشریح رویکرد این سلسله نشست‌ها، خاطر نشان کرد: «در ابتدا ما باید چیستی مطالعات رسانه را مطرح کنیم چراکه یکی از عیوب ما این است که نظریات غربی را نقد نمی‌کنیم و به دنبال مدل‌های بومی نمی‌رویم. این کار البته به پژوهش‌های فراوان نیاز دارد و مطابق با آن باید تجربیات خود را از رسانه به دانشگاه بیاوریم و مطابق با آن‌ها به تئوری‌های خاص خودمان برسیم.»


وی ادامه داد: «بحث دوم، بحث تطبیق مطالعات رسانه‌ است که به «مدل» می‌پردازد. به عبارت دیگر باید دید مقایسه مطالعات غربی و شرقی چه نتایجی را به دست می‌دهد. بحث سوم نیز مقایسه مطالعات رسانه‌ای خود با مطالعات غرب است. در این بخش باید یافته‌های علمی اهالی رسانه در ایران به شکل مدون دربیاید؛ اتفاقی که تا کنون رخ نداده است.»


رضائیان همچنین در تبیین رویکرد چهارم در این سلسله نشست‌ها اظهار داشت: «بحث چهارم این است که نتایج این کنفرانس‌ها به خود روزنامه‌نگاران منتهی شود؛ یعنی ما به راهکارها و مدل‌هایی برسیم که مورد مصرف رسانه‌ها قرار بگیرید.»


این پژوهشگر حوزه مطبوعات در ادامه بر ضرورت مساله آزادی بیان نیز تاکید کرد و گفت: «تا زمانی که مطبوعات ایران در موضوع آزادی بیان دچار چالش است، ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم نتایج این سلسله نشست‌ها مشکل رسانه را حل کند. اما ما کار خودمان را می‌کنیم و امیدواریم این پروژه در سال‌های 95 و 96 به نتایج مورد نظر خود برسد.»



محمدرضا رسولی، معاون دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه نیز در این نشست خاطر نشان کرد: «برگزاری این نشست‌ها ضرورت جامعه ما است زیرا بیشتر فعالیت‌های پژوهشی صورت گرفته تا کنون، حول محور ارتباطات بوده و ابعاد مطالعاتی در حوزه رسانه‌ها چندان شناخته شده نیست.»


وی ضمن ابراز خوشحالی از اینکه این سلسله نشست‌ها برای اولین بار توسط دانشکده علوم ارتباطات برگزار می‌شود، افزود: «امیدواریم یافته‌های این نشست‌ها بتواند هم در حوزه‌های آموزشی برای افزایش کارایی دانش‌اموختگان موثر باشد و هم رسانه‌ها بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.»


سپس وحید عقیلی در بخش پایانی این نشست و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، با اشاره به این مطلب که ما اولین دانشکده‌ای هستیم که ارشد روابط عمومی را ارائه می‌کنیم، گفت: «آمارها نشان می‌دهد که تعداد دانشجویان رشته ارتباطات در کشور بسیار زیاد است؛ لذا برای اینکه همه علاقمندان در سراسر کشور بتوانند از نتایج این نشست‌ها بهره‌مند شود، سایت ویژه‌ای طراحی و بارگذاری خواهد شد.»


رسولی نیز در پاسخ به سوال دیگری درباره پرداختن به رسانه‌های نوظهور، اظهار داشت: «این بحث، بحث جدیدی است که در ایران نیز تجربیان زیادی را موجب شده و ما می‌توانیم این بحث را بعد از بررسی‌های اولیه مطالعات رسانه‌ و چیستی و روش‌شناسی‌ها، در این سلسله نشست‌ها مطرح کنیم. مضاف بر اینکه اثربخشی رسانه‌های نوظهور را در انتخابات هفتم اسفند دیدیم.»


عقیلی نیز در تکمیل این بحث، افزود: «رسانه در جهان با تکنولوژی‌های مختلف مرتبط شده است و تکنولوژی‌های ارتباطی، روی رسانه‌ها تاثیرات زیادی داشته‌اند. بنابراین یکی از بحث‌ها، بحث اثرگذاری تکنولوژی روی مطالعات رسانه است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر