صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴
رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد؛

رشد صنعت و افزایش جمعیت، دو عامل تخریب محیط زیست

رئیس کل بانک مرکزی کشور با اعلام اینکه رشد صنعت در جهان و افزایش جمعیت، موجب تخریب محیط زیست شده است، گفت: پیشتر موضوع فقط به تمام شدن منابع ملی از جمله نفت و سوخت مربوط می شد اما به تدریج به این نتیجه رسیدیم که محیط زیست سرمایه ملی است. بر همین اساس قصد داریم از جهت‌گیری‌های بشر برای ایجاد مخاطره در محیط زیست جلوگیری کنیم تا کمتر شاهد تخریب محیط زیست باشیم.
کد خبر : 70117

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، ولی اله سیف در افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با اعلام اینکه امیدواریم در دولت یازدهم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مشکلات موجود در زمینه محیط زیست مرتفع شود، اظهار کرد: تفکر مذکور زمینه‌ای در رابطه با ارزش‌گذاری دارایی‌های ملی که همان محیط زیست است در کشور ایجاد کرده و در موضوع حساب‌های ملی هم به آن توجه شده است.


رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: در بحران اقتصادی وقتی سود و زیان را محاسبه می‌کنیم اینکه چه هزینه‌ها و دارایی‌هایی صرف شده به احتساب استهلاک و ارزش جایگزینی تولیدات و درآمدی که حاصل شده، تفاوت سود و بهره اقتصادی را نشان می‌دهد. بنابراین اگر در محاسبه استهلاک خط تولید غفلت کنیم یعنی در افزایش استهلاک سرعت ایجاد کرده‌ و به همین علت به جای اینکه خط تولیدی ده سال عمر کند سریع‌تر نابود می‌شود. محیط زیست کشور نیز دقیقاً چنین وضعیتی دارد.


به گفته سیف تولید ناخالص داخلی کشور مفهومی است که برای نشان دادن میزان رشد اقتصادی استفاده می‌شود. بنابراین باید استهلاک مربوط به دارایی‌های کسب شده را در نظر بگیریم، اما کسری که در این بین وجود دارد عدم تخریب جانبی محیط زیست و آثار آن است که در تحقق تولید ناخالص داخلی به آن توجه نشده است. در همین زمینه حساب‌های ملی سبز برای فعالیت‌های جانبی و ارزش‌گذاری آن‌ها و همچنین تولید خالص سبز در کشور بنیان گذاشته شده است.


سیف ضمن اعلام اینکه خانم ابتکار به مسئولان دولت یادآوری کردند که در نظر گرفتن صرف توجیه اقتصادی بدون توجه به محیط زیست نمی‌تواند ما را به توسعه پایدار برساند، گفت: بر اساس تأکید رئیس سازمان محیط زیست در صورتی که اقتصاد سبز تحقق یابد شناسایی سرمایه‌های طبیعی کشور نیز انجام خواهد گرفت. همچنین حفظ این دارایی‌ها از طریق کاهش جنگل‌زدایی و احیای جنگل‌ها، تأمین جمعیت در حال رشد، کاهش تخریب منابع آب، اشتغال‌زایی و ارتقای برابری اجتماعی، توسعه گردشگری و انرژی‌های کم کربن، جلوگیری از هدررفت و اتلاف انرژی، جلوگیری از تخریب محیط زیست و توسعه صنایع بازیافت مورد توجه قرار خواهد گرفت.


سیف ابراز امیدواری کرد که با همت سازمان حفاظت محیط زیست، خانم ابتکار و همچنین همکاری سازمان‌های دیگر کشور و جامعه بین‌المللی بتوان این مکانیزم را در کشور پی ریزی کرد و در حفظ سرمایه‌های زیست محیطی تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر