صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۳۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴
با رای موافق نمایندگان مجلس

چارچوب نظام آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و اصطلاحات مربوط به آن مشخص شد

نماینگان مجلس در جلسه علنی امروز کلیات طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی را با 110 رای موافق، 4 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.
کد خبر : 70076

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در بررسی جزییات این طرح با 10 ماده، طبق آیین نامه جدید یک بار برای کل مواد رای گیری صورت گرفت. بر این اساس جزییات این طرح نیز با 101 رای موافق، 10 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.


در ماده 1 چارچوب نظام آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی مشخص شده است.


بر این اساس در اجرای بندهای 1 و 2 سیاست‌های کلی اشتغال و بندهای د و ه قانون برنامه پنج ساله پنجم مصوب 15/ 10 /89 و با توجه به سیاست‌های کلان و اسناد بالادستی به منظور گسترش شایستگی حرفه‌ای، ارتقاء جایگاه آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی، کاهش فاصله‌ی سطح شایستگی نیروی کار کشور با سطح استاندارد جهانی، هماهنگی در سیاست‌گذاری کلان، مدیریت در برنامه‌ریزی آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی و تربیت نیروی کار شایسته، نظام آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی که در این قانون نظام نامیده می‌شود در چارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی برای تحقق اهداف زیر ایجاد می‌شود:


1- ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و اخلاق حرفه‌ای مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و ملی


2- آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آتی و ارتقاء توان کارآفرینی


3- افزایش نقش آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی، در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ایجاد هماهنگی و تعامل بین این نظام و سایر نظام‌های آموزشی و اقتصادی


4- کمک به تولید ثروت و کاهش فقر در جامعه از طریق توانمندسازی نیروی کار و کمک به افزایش اشتغال، خود اشتغالی و کاهش بیکاری،


5- ارتقاء کیفیت آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، مبتنی بر چارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی و کاهش فاصله میان سطح شایستگی‌های مورد نیاز فعلی و آتی بازار کار، و شایستگی شاغلان در کشور


6- فراهم سازی زمینه یادگیری مادام‌العمر افراد جامعه جهت دستیابی به عدالت آموزشی در حوزه شغل و حرفه


7- به کارگیری سودمندی‌های اجتماعی و فرهنگی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در راستای تعالی جمعیت با ایجاد ساز‌گاری میان نظام‌های تربیتی و آموزش ‌های عمومی و فنی و حرفه‌ای


8- افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی، و تجربه در سهم بری عادلانه در زنجیره تولید و مصرف،


9- توانمند سازی نیروی کار در راستای محور قرار دادن رشد و بهره‌وری در اقتصاد


10- فعال سازی سرمایه‌های انسانی به منظور توسعه کارآفرینی


در تبصره ماده 1 آمده است دولت مکلف است تمهیدات لازم جهت آموزش و تربیت افراد جهت کسب شایستگی‌های نوآوری و کارآفرینی در این نظام را در راستای تحقق اهداف مذکور در بندهای 1 و 2 سیاست‌های کلی اشتغال و بندهای 1 و 5 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ظرف 6 ماه به تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه و تصویب کند.


طبق ماده 2 اصطلاحات به کار رفته در این قانون دارای معانی مشهور زیر است:


1- آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی: کسب نگرش‌ها، مهارتهای عملی و فهم و دانش مرتبط با حرف و مشاغل بخش‌های گوناگون اقتصادی و اجتماعی به همراه آموزش و تربیت عمومی است.


2- نظام آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی: مجموعه‌ای از اجزا و زیر نظام‌ها شامل قوانین و مقررات، مدیریت و برنامه ریزی، نیروی انسانی، پژوهش و ارزش‌یابی است که به صورت یکپارچه اهداف این قانون را در کشور اجرا می‌کند.


3- چارچوب صلاحیت حرفه‌ای: چارچوبی است که بر اساس شاخص‌های توافق شده، صلاحیت‌ها و مدارک و گواهی‌نامه‌ها را در سطوح و انواع مختلف به صورت منسجم به هم ارتباط می‌دهند. همچنین مهارت و تجربه نیز در کنار دانش ارزشیابی می‌شوند. در این چارچوب زمان و مکان یادگیری ارزش نسبتا کمتری دارد.


تبصره: منظور از شاخص‌های توافق شده سطوح صلاحیت و توسعه حرفه‌ای ملی است که مورد توافق ذی‌نفعان اقتصادی، ارائه کنندگان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کارشناسان خبره و نظام آموزشی باشند و توسط نهاد ملی یا تحت نظر تدوین خواهد شد.


4- نهادملی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی: نهادی است ملی که وظیفه‌ی هماهنگی در سیاست‌گذاری و مدیریت در برنامه ریزی نظام آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتیکشور را بر عهده دارد.


5- مرکز سنجش، آموزش و تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی و تعیین صلاحیت‌های حرفه‌ای: مرکزی است وابسته به نهاد ملی که برای سنجش و ارزشیابی آموزش‌های موضوع این قانون و تعیین صلاحیت حرفه‌ای نیروی کار در سطح ملی و منطقه‌ای، استانی، ایجاد و تجهیز شدند.


6- جامعه هدف در آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی: دستگاه‌های حاکمیتی، مردم، بنگاهها و مراکز تولیدی و خدماتی بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی و دولتی و غیر دولتی، اتحادیه‌ها، صنوف و تعاونی‌ها هستند که از شایستگی‌ها و مهارت‌های ایجاد شده ناشی از این آموزش‌ها بهره مند می‌شوند.


7- دستگاههای مجری آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی: تمام ارائه دهندگان دولتی، غیر دولتی، تعاونی‌ها و بنگاههای اقتصادی درقلمرو این آموزش‌ها که ارائه دهنده‌ی آموزش‌های رسمی و غیر رسمی و سازمان نایافته هستند.


8- آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی رسمی: آموزشی است که جهت کسب شایستگی‌های حرفه‌ای و شغلی از دوره متوسط نظام آموزشی و بالاتر توسط وزارت آموزش و پرورش و موسسات آموزش عالی از قبیل دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه جامع علمی و کاربردی، و دانشگاه آزاد ارائه و به اخذ مدرک تحصیلی و حرفه‌ای مربوط منجر می‌شود. اتمام موفقیت هر فرد به همراه تجارب واقعی دنیای کار مجوز ورود به سطح بعدی آموزش‌ها است.


9- آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی غیر رسمی: آموزشی است که در خارج از نظام آموزشی رسمی طبق برنامه مشخص ارائه و به اخذ گواهی نامه شایستگی در صلاحیت شغلی می‌انجامد. این آموزش‌ها توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، دستگاههای اجرایی و بنگاههای اقتصادی ارائه می‌شود. نوع دیگر این آموزش‌ها به صورت فردی و سازمان نایافته جهت توسعه شایستگی‌ها و صلاحیت‌های شغلی و حرفه‌ای صورت می‌پذیرد هر دو نوع این آموزشها قابل ارزشیابی و همسطح سازی با آموزش‌های رسمی است.


10- واحد حرفه: مجموعه‌ای از حرفه‌ها در سطح صلاحیت ملی است، حرفه نیز مجموعه‌ای از مشاغل است که شباهت معقولی از نظر کارها، دانش، مهارت و نگرش‌های مورد نیاز دارد.


انتهای پیام/

برچسب ها: نمایندگان مجلس
ارسال نظر