صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۷ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴

سرطان اشخاصی را که سن ظاهری بالاتر از سن تقویمی دارند، تهدید می‌کند

تحقیق تازه پژوهشگران دانشگاه نورث‌وسترن در آمریکا نشان می‌دهد که سن واقعی در ابتلا به سرطان کمتر از اختلاف سن واقعی و سن ظاهری تأثیرگذار است.
کد خبر : 69215

به گزارش خبرنگار اجتماعی آنا، احتمال ابتلا به سرطان با افزایش اختلاف میان سن تقویمی و سن ظاهری شخص و بالاتر بودن سن اپی‌ژنتیک از واقعی بیشتر می شود.


پژوهشگران دانشگاه نورث‌وسترن در ایلینوی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان از تفاوت سن بیولوژیک و تقویمی به‌عنوان شاخصی برای پیش‌بینی احتمال ابتلا به سرطان استفاده کرد.


به گزارش پایگاه اینترنتی futurity.org که اخبار پژوهش‌های برتر دانشگاهی را پوشش می‌دهد، لیفانگ هو، متخصص اپیدمیولوژی و پیشگیری سرطان و سرپرست پژوهشی که در دانشگاه نورث‌وسترن در این مورد انجام شده است، می‌گوید: «از این شاخص می‌توان به‌عنوان یک هشدار اولیه برای سرطان استفاده کرد.» به گفته این پژوهشگر دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث‌وسترن هنگامی که سن بیولوژیک (اپی‌ژنتیک) فرد مسن‌تر از سن تقویمی فرد باشد، او در معرض خطر ابتلا و مرگ از سرطان است. نکته اینجاست که هرچه تفاوت بین دو سن بزرگتر باشد، خطر ابتلا و مرگ ناشی از سرطان بالاتر است.


لیفانگ هو می‌گوید: «اختلاف بین دو سن ظاهراً ابزاری است که با به‌کارگیری یک آزمایش خون می‌توان از آن برای تشخیص در مراحل اولیه استفاده کرد.»


سن اپی‌ژنتیک فرد بر اساس یک الگوریتم اندازه گیری می شود که از 71 نشانگر متیلاسیون DNA در خون برای رسیدن به آن استفاده می‌شود. این سن تحت تأثیر محیط زندگی یک شخص، از جمله مواد شیمیایی در محیط‌ زیست، چاقی، ورزش و رژیم غذایی قرار می‌گیرد. آزمون اندازه‌گیری سن اپی‌ژنتیک اکنون فقط در مطالعات دانشگاهی انجام می‌شود.


در این مطالعه که نتایجش در ژورنال EBioMedicine منتشر شده، نمونه‌های متعدد خون جمع‌آوری شده از افراد در فاصله سال 1999 تا 2013 مورد بررسی قرار گرفت. دانشمندان در این پژوهش از 834 نمونه خون گرفته شده از 442 داوطلب،استفاده شده که در زمان گرفتن خون به سرطان مبتلا نبوده‌اند.


نتیجه آزمایش نشان داده است که به ازای هر یک سال اختلاف بیشتر بین سنین تقویمی و اپی‌ژنتیک، خطر ابتلا به سرطان در مدت سه سال 6 درصد افزایش می‌یابد و خطر مرگ ناشی از سرطان در مدت پنج سال نیز 17 درصد بالاتر است. افرادی که دچار سرطان خواهند شد، سن اپی‌ژنتیک‌شان حدود 6 ماه بالاتر از سن تقویمی‌شان است و کسانی که از سرطان می میرند سن اپی‌ژنتیک به اندازه 2.2 سال بزرگتر از سن تقویمی دارند.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

برچسب ها: DNA
ارسال نظر