پرورش متخصص در انرژیهای نو و تجدیدپذیر ضروری است/ نیاز به رشتههای جدید در مهندسی
دکتر امیر احمرینژاد به مناسبت روز مهندس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با بیان اینکه مهندسی در ایران رشتههای بسیاری دارد اما شرایط و نیاز جامعه میتواند بیش از گذشته آن را رونق ببخشد، افزود: «برق به سبب اینکه در حال به روز شدن و کاربردی شدن است، هنوز کشور به متخصصانی در این حوزه نیازمند است. چراکه ایران چالش بزرگی در زمینه تامین انرژی دارد و در همین راستا پرورش متخصصانی در زمینه انرژیهای نو یا تجدیدپذیر میتواند کمک بسیاری به کشور کند. با توجه به اینکه ظرفیت انرژی بادی در کشور برابر با ۳۰ هزار مگاوات است تا به امروز نادیده گرفته شده و نیاز به کار بیشتر دارد.»
وی خاطرنشان کرد: «اگر در این مسیر ورود پیدا کنیم و به شمار متخصصان خود در این رشته بیفزاییم مسلما میتواند بر روی سایر رشتههای مهندسی نیز تاثیرگذار باشد و رشتههای جدیدتری را به مهندسی اضافه کند.»
این مسئول با بیان اینکه طول و عرض مهندسی بسیار وسیع بوده و گذشته از رشتههای قدیمی امروز کار به کشاورزی و پزشکی رسیده است، گفت: «رشتههای مهندسی را نمیتوان از هم تفکیک کرد چراکه در ساخت یک نیروگاه همه رشتههای مهندسیها کاربرد دارند. نیاز جامعه و پیشرفت تکنولوژی و صنعت است که رشتههای جدید را به مهندسی اضافه میکند. با این وجود پایه همه رشتههای بین رشتهای همان ۴ شاخه اصلی برق، مکانیک، عمران، شیمی است. نیاز به رشتههای جدید در رشته مهندسی وجود دارد. مدیریت انرژی و تداوم انرژیهای تجدید پذیر در حیطه مهندسی امروزه بسیار مطرح است.
وی در باره اینکه چرا رشته مهندسی پرطرفدار است؟ عنوان کرد: «انتخاب رشته در جامعه یکی از نقاط مهم زندگی هر فرد است که مسیر آینده او را مشخص میکند بنابراین باید آگاهانه اتفاق بیفتد. اما رشته مهندسی یکی از رشتههایی است که با وجود آمار بالای دانشجو در آن نیاز به تامل بیشتری در این باره دارد.»
رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) ادامه داد:« اگر رشتههای پرطرفدار در نظام آموزشی ایران را موشکافی کنیم باید این را مد نظر قرار دهیم که چرا بیشتر افراد به سراغ رشتههای مهندسی میروند. علاقه، بازار کار و اشتغال و کاربردی بودن رشته مهندسی در زندگی روزمره یکی از عللی است که این رشته را پرطرفدار میکند. تمرکز خاصی بر روی انتخاب رشته در ایران وجود ندارد که این خود یک آفت است. اگر فرهنگ ورود به دانشگاهها را تصحیح نکنیم قطعا در آینده با مشکل روبرو خواهیم شد. باید جامعه نسبت به یک رشته احساس نیاز کند تا در رابطه با آن جذب نیرو شود.»
وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی و آمریکا رشتههایی مثل علوم ارتباطات اجتماعی و مدیریت به خاطر درآمدزایی پرطرفدارتر هستند، گفت: «در کشور ما رشته مهندسی پرطرفدار است و این ممکن است روزی برای ما به آفتی تبدیل شود چرا که اگر فردی در هنگام ورود به رشتهای تنها به حساب اینکه این رشته پرطرفدار است آن را انتخاب کند و شناختی از آن نداشته باشد، پیامدهای بدی در بلندمدت برای نظام مهندسی در کشور به وجود خواهد آورد. از سوی دیگر اگر بازنگری در فرهنگ ورود به این رشته در کشور به وجود نیاید با توجه به اقبال زیاد افراد به این رشته و نبود بازار کار قطعا در آینده نزدیک این رشته نیز دچار اشباع خواهد شد.»
احمرینژاد در تعریف مهندس اظهار کرد: «مهندس به کسی اطلاق می شود که به علوم مهندسی آگاه است. مهندس کسی است که تلاش میکند تا ساختار منسجم عملی و کاربردی را برای هدف خاصی ایجاد و از فناوریهای نوین و پایه استفاده کند. در نگاه اجمالی به صنعت مشخص میشود که از رنسانس تا قرن بیستم همه صنایع ابزارها به صورت مکانیکی بودند و مهندسی به طراحی و ساخت این وسایل مکانیکی اطلاق میشد. البته با بکارگیری الکتریسیته در صنایع و کاهش ابعاد و حجم این دستگاهها، مهندسی پیچیدهتر و رشتههای مختلفی در مهندسی ایجاد شد.
این مسئول در باره با خروجی و تخصص و مهارت دانشجویان مهندسی به آنا گفت: «امکانات به مراتب بهتر از قبل شده و اینترنت همه چیز را راحت کرده و با یک سرچ دانشجو میتواند به بهترین منابع دسترسی پیدا کند. دست بسیار باز شده است. امروز نرم افزارهای مهندسی بسیاری آمده که میتواند بسیاری از شرایط مهندسی را بازسازی کند. دانشجو اگر بخواهد بستر برایش فراهم است، اما اگر بخواهیم این را بررسی کنیم که دانشگاهها خروجی خوبی خواهند داشت باید بگوییم که این بازار کار است که خروجی دانشگاهها را تعیین میکند.»
وی یاآور شد:«دانشگاه کار خود را انجام میدهد و طبق استانداردها و روال کار خود خروجی دارد. هرچند تعداد دانشگاهها و رشتههای مهندسی بالا رفته و سبب شده تا نظارت و کنترل سختتر شود اما در مجموع این بازار کار است که مشخص میکند یک دانشجوی مهندسی چقدر توان و مهارت دارد.»
انتهای پیام/