صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۵ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
مدیر و نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران مطرح کرد؛

دانش بومی راه حل چالش‌های جدید محیط زیستی

مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران گفت: زمان تصمیم‌های سخت فرا رسیده است، باید جوامع و اقتصادهای سبز را با سرمایه گذاری در توسعه بشری و سرمایه اجتماعی ساخت، ضمن اینکه چالش های جدید نیازمند راه حل‌های خلاقانه‌ای هستند و معتقدم در این راه باید از دانش بومی نیز استفاده کرد.
کد خبر : 68738

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، استرکیش لاروش در بیست و یکمین همایش ملی-منطقه‌ای انجمن متخصصان محیط زیست ایران که امروز در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، ادامه داد: جای خرسندی است که امروز در کنار شما شاهد آغاز سه اتفاق بسیار مهم شامل بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن متخصصان محیط زیست، یازدهمین جشواره و نمایشگاه توسعه سبز و گشایش رسمی کرسی یونسکو برای انرژی های پاک و تجدیدپذیر هستم.


وی با بیان اینکه دیگر رویه "امروز پیشرفت کنم و فردا تمیز می کنم" برای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جوابگو نیست، گفت: دنیای امروز با تغییرات بی سابقه ای مواجه است، افزایش ناهمگونی ها و بی عدالتی جهانی، افزایش جمعیت، تغییر آب و هوا، نابودی و آلودگی محیط زیست، استفاده ناپایدار از منابع آب شیرین و کاهش منابع دریایی که سبب افزایش بلایای طبیعی و انسانی می شوند، از جمله تغییراتی است که با آن روبرو هستیم.


وی با بیان اینکه جوامع فقیر، در حاشیه و آسیب پذیر در معرض بیشترین آسیب هستند، تصریح کرد: این جوامع از بحران های جهانی که در ابعاد مالی، انرژی، غذا و زیست محیطی وجود دارند رنج بیشتری می برند. بنابراین بیش از هر زمان دیگری نیاز به تلاش و قدم برداشتن در راهی مشترک است.


مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران با اشاره به اینکه امروز نیازمند رویکردی نسبت به توسعه برای پاسخگویی به سوال‌های پیچیده اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی که با آنها روبرو خواهیم شد، هستیم، افزود: لزوم ارائه شاخص ها و روش‌های جدید سنجش میزان پیشرفت، فراگیر شدن توسعه پایدار، فرهنگ اجتماعی محافظت از اقلیم و اکوسیستم و هماهنگی انسان ها با محیط زیست، بیش از پیش محسوس است.


وی تصویب دستور کار توسعه پایدار 2030 در سازمان ملل را گامی تاریخی در راستای حفظ محیط زیست دانست و تصریح کرد: برنامه 2030 آینده ای بهتر، امن تر و سبزتر برای همگان را خواهد داشت، پیش از این هرگز رهبران جهان خود را متعهد به تلاش و اقدام مشترک در چنین سطح وسیعی نمی دانستند.


لاروش افزود: همه ما نقش مهمی در رسیدن به اهداف توسعه پایدار داریم، در این راستا سازمان های مردم نهاد و جامعه مدنی می توانند در بالا بردن سطح آگاهی مردم و ترویج الگوهای خوب و نظارت بر اجرای تعهدات دولت ها نقش قابل توجهی ایفا کنند. دفتر منطقه ای یونسکو آماده هرگونه حمایت از جمهوری اسلامی ایران و کلیه کشورهای عضو در رویارویی با مسائل زیست محیطی و بکارگیری راهکار های توسعه پایدار است.


وی با ابراز خرسندی از اینکه این کنفرانس توسط گروهی ایرانی علاقمند به محیط زیست برپا شده است که خود می تواند گواهی بر نقش تعیین کننده سازمان های مردم نهاد باشد، تصریح کرد: مطمئنم کرسی جدید یونسکو در انرژی‌های تجدید پذیر و پاک نیز موجب تقویت اینگونه تلاشها خواهد شد.


لاروش با بیان اینکه باید سطح آگاهی نسبت به نقشی که هر یک از ما در کاهش ردپای به جا مانده از کربن را دارد افزایش داد، خاطر نشان کرد: در این راستا سازمان یونسکو ابتکار جدیدی را با عنوان " شهروندان سبز یونسکو" ارائه داده است، در این پروژه داستان های مردم از سراسر جهان در یک نمایشگاه سیار به نمایش گذاشته می شود و هدف از آن نشان دادن اهمیت توسعه پایدار به رهبران، کشاورزان، کارگران و والدین آینده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر