صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۲:۴۶ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴

پایان سریال سرقت رادیواکتیو در عراق/ داعش بی‌تقصیر بود

رادیو اکتیوی که ماه گذشته در عراق به سرقت رفته بود و این احتمال داده می‌شد که توسط داعش در ساخت «بمب کثیف» مورد استفاده قرار گیرد، پیدا شد.
کد خبر : 68589

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، یک صفحه رادیواکتیو در کنار یک ایستگاه پمپ بنزین در شهر جنوبی زبیر در استان بصره پیدا شد.


پیشتر وزارت محیط زیست عراق، به همراه هفت مقام امنیتی و محلی عراق به شدت نگران آن بودند که این مواد رادیواکتیو «بسیار خطرناک» به عنوان موادی برای تولید سلاح در اختیار داعش قرار گرفته باشد.


این مواد رادیواکتیو در حد یک لپ تاپ بوده و در ماه نوامبر (آبان و آذر سال جاری) از تاسیساتی نزدیک شهر بصره متعلق به شرکت نفتی آمریکایی «ویثفورد» به سرقت رفته است.


یکی از مقامات وزارت محیط زیست عراق گفته بود که این مواد رادیو اکتیو از نوع Ir-192 بوده است.


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این نوع از رادیو اکتیو را به عنوان مواد هسته‌ای درجه دوم طبقه‌بندی کرده است. این به آن معناست که اگراین مواد به درستی نگهداری نشوند می‌توانند در چند دقیقه یا چند ساعت به انسان‌های نزدیک به آن مواد آسیب دائمی وارد کنند. همچنین این مواد برای افرادی که برای مدتی طولانی در نزدیکی آن هستند، کشنده است.


یکی از مقام‌های امنیتی در شهر بصره به رویترز گفته است که یک عابر پیاده به هنگام عبور از نزدیکی یک پمپ بنزین در شهر زبیر، متوجه بسته مشکوکی شده و پلیس را خبر می‌کند.


به گفته این منبع «پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد که صفحه رادیو اکتیو 100 درصد سالم است و در نتیجه هیچ استفاده‌ای از آن نشده است.»




انتهای پیام/

ارسال نظر