صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۵ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
رئیس مجلس شورای اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم:

وابستگی دانشگاه‌ها به دولت و پول نفت معضل است/ از دکتر میرزاده بابت توسعه دانشگاه آزاد قم سپاسگزارم / قم با 1.4 میلیون نفر جمعیت باید مشکلاتش را با صنعت حل کند

دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم حاضر شد و با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از استادان این دانشگاه گفت‌وگو کرد.
کد خبر : 68579

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت توسعه تحصیلات تکمیلی گفت: «این که دانشگاه آزاد اسلامی به سمت توسعه تحصیلات تکمیلی می‌رود و کادر هیات علمی خود را گسترش می‌دهد، حرکت خوب و سنجیده‌ای است که مایه جهش آینده دانشگاه است». او این حرکت را در بهبود شرایط آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی موثر دانست.


دکتر لاریجانی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی کالبد خوبی دارد، گفت: «کاری که آقای دکتر میرزاده کردند کاری به موقع در جهت بهبود آموزشی و علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود. انتظار از آقای دکتر میرزاده که اهل تحقیق و پژوهش هستند نیز، همین بود که به پژوهش توجه بیشتری کنند و از ایشان بابت توسعه دانشگاه آزاد اسلامی قم نیز تشکر می‌کنیم.»


رئیس مجلس شورای اسلامی به معضل وابستگی دانشگاه‌ها به دولت و پول نفت اشاره کرد و ادامه داد:‌ «معضلی در کشور هست که آقای دکتر میرزاده می‌توانند به خاطر عملکرد و ماهیت دانشگاه آزاد اسلامی، آن را به صورت الگویی ارایه دهند، بلکه این مشکل در کشور حل شود و دانشگاه‌های دیگر هم یاد بگیرند. چون دانشگاه‌های دنیا، ‌بدین شکلی که در کشورهای نفتی مرسوم است، با پول نفت یا دولت اداره نمی‌شوند؛ بلکه بخشی از هزینه آن‌ها از طریق شهریه‌ها و بخش زیادی از پژوهش تامین می‌شود که از تولید گرفته می‌شود و به همین خاطر دانشگاه‌ها به سمت درآمدزایی نیز رفته‌اند.»


او نفتی بودن اقتصاد کشور را سبب وابستگی دانشگاه‌ها به پول نفت دانست و گفت: «به دلیل همین وابستگی نفتی است که پژوهش به تولید وصل نشده است. اگر پول نفت بیشتری به دانشگاه‌ها بدهیم، باز هم پژوهش به تولید وصل نمی‌شود چون صنعت ما نیز دولتی است و نیازی به مدرن شدن در خود نمی‌بیند و بخش‌های تحقیق و توسعه را راه اندازی نکرده است.»


رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش، با بیان اینکه باید اساس کار دانشگاه آزاد اسلامی، حل نیازهای جامعه در دانشگاه باشد، تاکید کرد: «پیوند دانشگاه با صنعت باعث رونق تولید است، برای همین پیشنهاد می کنم شما در دانشگاه آزاد اسلامی، نیازهای بخش صنعت و تولید را چنگ بزنید، ایده بدهید،‌ راه حل بدهید و سوار بر تکنولوژی بشوید و نقش آفرین باشید. باید کاری کرد که همه برای موفقیت بیشتر به مدل شما رجوع کنند، ما هم در برنامه ششم این کار را برای شما تسهیل می‌کنیم.»


وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به توافق هسته ای و شرایط پیش‌روی کشور تاکید کرد: « در فضای پسابرجام اگر دانشگاه‌ها از این فرصت سرمایه‌گذاری و رونق به جود آمده استفاده کنند، در آن صورت است که پول کشور بد مصرف نخواهد شد.» رئیس مجلس شورای اسلامی از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی خواست نیاز به گرفتن پژوهش‌های بخش تولید را در واحدها ایجاد کنند و مشوق‌هایی در این زمینه در نظر بگیرند.


در فضای پسابرجام اگر دانشگاه‌ها از این فرصت سرمایه‌گذاری و رونق به جود آمده استفاده کنند در آن صورت است که پول کشور بد مصرف نخواهد شد

او به مدل‌های «دفاتر ارتباط صنعت و دانشگاه» و «افزایش بودجه پژوهش» اشاره کرد و آن‌ها را تنها باعث افزایش تولید مقاله دانست. دکتر لاریجانی همچنین وعده داد در برنامه ششم توسعه، زمینه حرکت صنعت به سمت پژوهش‌های دانشگاهی فراهم می شود و در عین حال تاکید کرد دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند به الگویی در این زمینه تبدیل شود.


لاریجانی گفت: «وقتی دانشجوی دکتری در حال فارغ‌التحصیلی است می‌گوییم باید دو مقاله علمی داشته باشد اما نمی‌گوییم برای کمک به داخل، این مقاله‌ها باید به تولید منجر شود.»


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی هم‌چنین اولویت اول این شهر در سرمایه‌گذاری را بخش صنعت دانست و گفت:‌ «قم با جمعیت ۱میلیون و ۴۰۰هزار نفری باید با صنعت مشکلات خود را حل کند.»


لاریجانی تربیت نیروی متخصص از کاردانی تا مهندس در صنایع غیرآب‌بر را اولویتی برای دانشگاه‌های قم خواند. او درباره اولویت دوم استان قم گفت: «اولویت دوم قم مسائل توریستی است. می‌توانید با آموزش افراد کارآمد اولویت‌های ما را مورد توجه قرار دهید. این بخش از حوزه خدمات با توجه به وجود حرم حضرت معصومه(س) وجمکران گسترش پیدا می‌کند و بنابراین در اولویت‌های قم است.»


لاریجانی پژوهشگری، فرهنگ اسلامی و دین پژوهی را اولویت‌ سوم دانشگاه های قم دانست و در توضیح اولویتهای بخش کشاورزی گفت: «با اینکه سهم کشاورزی در استان قم ۵ درصد است اما می‌توان آن را با کیفیت و بهره‌وری زیاد حفظ کرد که برای این منظور، حوزه کشاورزی احتیاج به مدرن کردن صنعت کشاورزی و صنایع دارد و کشاورزان باید آموزش‌های لازم را ببینند.»


دکتر لاریجانی در خاتمه توصیه کرد دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اولویت‌های چهارگانه و نیازهای قم در جهت توسعه قم قدم بردارد و نیروهای کارآمد تربیت کند تا جذب بازار قم شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر