صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۹ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
دام‌های زنده روی دست دامداران مانده است!

واردات گوشت از کجا آب می‌خورد؟

خبرها از واردات دام زنده و گوشت به کشور حکایت دارد اما نایب رئیس اتحادیه سراسری دامداران معتقد است که دام‌ها بر روی دست دامداران مانده است و حتی نیاز به واردات یک کیلوگرم گوشت هم به کشور وجود ندارد.
کد خبر : 68429

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی گوشت قرمز مورد نیاز از کشورهایی مانند برزیل و استرالیا تامین می‌شود و وادرات گوشت گوزن و گاو از روسیه، واردات گوشت گاومیش از هندوستان، واردات لاشه گوسفند از ارمنستان و استرالیا و واردات گوشت قرمز از کشورهای اروپای شرقی مانند لیتوانی و همچنین دانمارک و فرانسه نیز در حال بررسی است. از طرفی دام زنده نیز از پاکستان به ایران وارد می‌شود.


این در حالی است که برخی دامداران از روی دست ماندن دام‌های زنده و پروار شدن آنها در دامداری‌ها خبر می‌دهند که حتی با قیمت‌های پایین نیز کسی حاضر به خرید آنها نیست.


موسوی: یک کیلوگرم گوشت هم نباید وارد شود


نایب رئیس اتحادیه سراسری دامداران با تاکید بر اینکه کسی حاضر به خرید دام‌های روی دست مانده دامداران نمی‌شود، به خبرنگار آنا گفت: هیچ کمبودی برای تامین دام مورد نیاز بازار در کشور وجود ندارد.


محمود موسوی با تاکید بر اینکه پرواربندی بیش‌ از 700 کیلوگرم گاو صرفه اقتصادی برای دامداران ندارد، افزود: اکنون تعدادی قابل توجه دام در دامداری‌ها وجود دارد که وزن آنها به بیش از 900 کیلوگرم می‌رسد و کسی آنها را به قیمت تمام‌شده خریداری نمی‌کند.


وی با بیان اینکه در برخی استان‌ها دام اضافه بر روی دست دامداران باقی مانده است، تصریح کرد: چطور دولت گندم را به صورت تضمیمی خریداری می‌کند اما گوشت و شیر و لبنیات فاسدشدنی دامدار قابلیت خرید تضمینی را ندارد. همه عوامل درست بر دست هم داده تا صنعت دامداری در کشور رو به افول باشد.


موسوی با بیان اینکه در اروپا دولت‌ها علاوه بر خرید شیر و گوشت از دامدار برای هر گاو نیز سالیانه معادل 4 میلیون تومان یارانه پرداخت می‌کنند، تاکید کرد: دامداران ما عطای یارانه را به لقای آن می‌بخشند اما بگذارند بازار در دست دامداران و فعالان این صنعت باشد.


نایب رئیس اتحادیه سراسری دامداران بیان کرد: اگر تشکیلات دامداری‌ها را بفروشیم و در بانک سرمایه‌گذرای کنیم یقینا 10 برابر سود فعلی عاید دامدار خواهد شد و با این وضع فعالیت در این بخش به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد.


ملکی: کمبود دام در بازار داریم


با این حال پیش از این رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با تاکید بر اینکه به علت کمبود دام زنده در بازار واردات گوشت ضروری است، اعلام کرد که در صورت عدم انجام واردات باید شاهد جهش قیمت گوشت قرمز در پایان سال باشیم.


به گفته علی‌اصغر ملکی، اکنون با کمبود دام زنده در کشور مواجه هستیم و روند قیمت‌ها نیز در بازار به همین علت صعودی بوده است.


صفرزاده: کمبود عرضه دام در بازار به علت احتکار است


معاون سازمان امور عشایری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه با کمبود عرضه دام در بازار مواجه هستیم، گفت: نمی‌توان علت را صد درصد به کمبود دام ارتباط داد چرا که دامداران می‌خواهند دام خود را با قیمت بیش‌تر در پایان سال عرضه کنند.


میرولی صفرزاده افزود: بر این اساس طبیعی است که بازار به علت کمبود عرضه با تنش مواجه شود اما دام‌های عشایران در چرخه پرواربندی برای عرضه قرار دارند.


با وجود اینکه بر اساس آمار امسال حدود 900 هزار راس دام سبک صادر شده است،مسئولان از بررسی واردات دام و گوشت به کشور خبر می‌دهند. با این وضع به نظرمی‌رسد بازار گوشت به کلاف سردرگمی تبدیل شده است که سرنوشت آن مشابه بازار برنج و واردات‌های بی‌حساب و کتابش خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر