صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برندگان جشنواره موسیقی فجر معرفی شدند/ از شهرداد روحانی و محمد اصفهانی تا دو کامکار و علیرضا قربانی + تصاویر

مراسم اختتامیه سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر شنبه اول اسفندماه با برپایی مراسم فرش قرمز هنرمندان و با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران برگزار شد.
کد خبر : 68391

به‌گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در بخش موسیقی کلاسیک جایزه بهترین آهنگساز به امین هنرمند برای آلبوم «شکوه‌های بی‌کلام» اهدا شد.


در بخش موسیقی کلاسیک جایزه بهترین آلبوم به «باغ ایرانی» اثر شهرداد روحانی اختصاص یافت.


شهرداد روحانی بعد از دریافت جایزه خود گفت: «این قطعه را برای پدرم رضا روحانی ساخته بودم اگرچه زمان اتمام کار این آلبوم پدرم از دنیا رفته بود ولی مطمئن هستم حالا که میان ما نیست روحش با من است.»


در بخش موسیقی تلفیقی جایزه بهترین آهنگساز به گروه «دارکوب» به سرپرستی همایون نصیری برای آلبوم «نوکوب» اختصاص یافت.


در بخش موسیقی تلفیقی جایزه بهترین آلبوم به «ماه و ماهی» اثر حجت اشرف‌زاده و امین و آرش بیات اهدا شد.


حجت اشرف زاده بعد از دریافت جایزه خود از گلاب آدینه، از «مردم هنر فهم ایران» که به هنرمندان اعتبار دادند تشکر کرد و در ادامه از خالی بودن جای پرویز مشکاتیان سخن گفت.


در بخش موسیقی فیوژن جایزه بهترین آلبوم به «گذر» اثر سیاوش روشن اعطا شد.


در بخش موسیقی پاپ جایزه بهترین خواننده نیز به محمد اصفهانی برای آلبوم «شکوه» تعلق گرفت.


اصفهانی بعد از دریافت جایزه خود از سالار عقیلی از تمام کسانی که در باز کردن راه باریکی که میان مردم باز کرده است و همچنین از ملک مسعودی و از علی جهاندار که ردیف را پیش آنها آموخته است و همچنین حسین خواجه امیری و محمدرضا شجریان به عنوان دو اسطوره موسیقی تشکر کرد.


در بخش موسیقی پاپ جایزه بهترین آهنگساز به گروه «چارتار» برای آلبوم «باران تویی» اختصاص یافت.


در بخش موسیقی پاپ جایزه بهترین آلبوم نیز به آلبوم «عشق یعنی» اثر فریدون آسرایی و بهروز صفاریان تعلق گرفت.


بهروز صفاریان عنوان کرد: «خیلی خوشحالم که موسیقی پاپ به دید مسئولان جشنواره موسیقی فجر هم جدی گرفته شده و از فرمایشات علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلاکی هم بسیار خوشحالم و امیدوارم اتفاقات خوب هرچه زودتر بیفتد.»


فریدون آسرایی نیز ضمن اظهار خرسندی از این‌که موسیقی پاپ در جشنواره موسیقی فجر جایزه گرفته ، آلبوم خود را به همه طرفدارانش تقدیم کرد.


همچنین در بخش موسیقی ایرانی جایزه بهترین آلبوم سازی به آلبوم «یقین گمشده» اثر اردشیر کامکار اختصاص یافت.


بهروز رضوی که اجرای این برنامه را بر عهده داشت ضمن یادآوری این‌که همایون شجریان و حمیدرضا نوربخش از نامزدی در بخش بهترین خواننده موسیقی ایرانی انصراف داده‌اند اعلام کرد: «با توجه به این انصراف باید مجدداً بازنگری انجام شود تا ببینیم چه کسی انتخاب می‌شود و چه کسی باید این جایزه را اهدا کند.»


در ادامه کیخسرو پورناظری علیرضا قربانی را برای آلبوم «قطره‌های باران» به عنوان بهترین خواننده بخش موسیقی ایرانی معرفی کرد.


قربانی پس از دریافت جایزه خود گفت: «دلم می‌خواهد در اینجا دل‌مشغولی و درددلی را مطرح کنم. قطعاً امسال شاهد جزئیات کیفی و ارتقای سطح کیفی آن بودم که با سابقه‌ای که من دارم می‌توان گفت که تاکنون جشنواره موسیقی با این کیفیت برگزار نشده است که حتماً اتفاق مبارکی است ولی آنچه برایم مهم است این است که خاصیت جشنواره بسترسازی برای اعتماد است تا همه موزیسین‌ها با گرایش‌های متفاوت علاقه‌مند به شرکت در آن شوند.»


وی ادامه داد: «با وجود تمام کیفیت‌ها نیاز است که جشنواره با برنامه‌ریزی بهتری برگزار شود تا جاذبه در افراد برای شرکت در جشنواره را افزایش دهد.»


وی با تجلیل یادآوری زحمات بزرگان موسیقی اظهار کرد: «من شنیده‌ام که مشکلی بین یک هنرمند و خانه موسیقی ایجاد شده است. در این میان گلایه‌هایی مطرح بود که نیاز است با ریش‌سفیدی و رفتار مهربانانه هنرمندان بزرگی که گوش شنوا دارند از جمله فخرالدینی، پورتراب و گنجه‌ای، سخنان دوستان شنیده شود. امیدوارم بجای پیگیری در محاکم قضایی به صورت دوستانه این مشکل رفع شود و اگر شکایتی هم وجود دارد پس گرفته شود و افراد در کنار هم با گفت‌وگو این مشکل را رفع کنند.»


در ادامه این مراسم جایزه بهترین آهنگساز در بخش موسیقی ایرانی به هوشنگ کامکار برای آلبوم «کوچ بنفشه‌ها» اهدا شد.


هوشنگ کامکار اعلام کرد: «دوست داشتم جوان‌ها در جشنواره تشویق شوند. در جلسات هم گفتم که بهتر است ما را تشویق کنید اما جوایز را به جوان‌ها دهید. امیدوارم این امر در سال‌های بعد رخ دهد.»


در بخش موسیقی ایرانی جایزه بهترین آلبوم با کلام به آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان» اثر تهمورس پورناظری و همایون شجریان اختصاص پیدا کرد. همایون شجریان با حضور روی صحنه گفت: «از علیرضا قربانی بخاطر حرف‌های قشنگش و از سهراب پورناظری که من و پدر را با اجرایشان شرمنده کردند، تشکر می‌کنم. »


وی ادامه داد: « آواز همانطور که از عشق و انسانیت و شرایط اجتماعی، عشق و فراغ می‌گوید گاهی با سکوت نیز همان پیام‌ها را می‌گوید. من یاد گرفته‌ام به همه پیشکسوتان ادای احترام کنم به خصوص به پدر و مادرم. پدرم که تمام تار و پودم از او است. اسم باربد و اختصاص یافتن بخش جایزه به این نام، این نوید را به اساتید موسیقی ایران می‌دهد که اتفاقی بخواهد در موسیقی بیفتد.»


وی افزود: «آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» را مدیون آهنگسازی خوب تهمورس پورناظری هستم و با تصنیف چرا رفتی روی شعری از سیمین بهبهانی، مخاطبانی را پیدا کردیم که کودکان زیر هشت سال بودند. دلم می‌خواست اگر این کودکان، حوصله‌شان سر نمی رفت، کنسرت‌هایم را برای آنها، آزاد می‌کردم چراکه آنها آیندگان موسیقی ما هستند. این آلبوم برای من تجربه خاصی بود.»


در بخش موسیقی نواحی جایزه بهترین آلبوم به «شمال خراسان» با هنرمندی سهراب محمدی تعلق گرفت.


از حواشی این مراسم معرفی برگزیدگان بخش «ایران فرهنگی» بود که جایزه این بخش توسط حسن فریدون و محمدباقرنوبخت به سه اثر «شبگرد کولی باد» سهراب پورناظری و روبیک آرتوزوبیان، آلبوم «هزارتوی قفقاز» افشار نامور و فیروز ویسانلو، «ری تا روم» سعید نایب محمدی اختصاص داشت و این در حالی بود که هیچ لوح تقدیر و یا تندیسی برای تقدیرشدگان این بخش در نظر گرفته نشده بود و نمایندگان رئیس جمهور مجبور شدند تا تنها با تقدیرشدگان این بخش دست دهند.


اجرای چند قطعه از گروه چارتار، گروه فیض علی فیض از پاکستان و کامکارها و همچنین تقدیر از رافائل میناسکانیان، داوود گنجه‌ای و ملک مسعودی از بخش‌های این مراسم بود.


رضا شایسته، نجمه تجدد، ارسلان کامکار، حسین رضایی‌نیا، گلاب آدینه، فرزاد طالبی، محمد سریر، هنگامه اخوان، داریوش پیرنیاکان، بهرام جمالی، محمود عزیزی، فریدون اسرایی و سهراب پورناظری از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.


انتهای پیام/

برچسب ها: موسیقی
ارسال نظر