صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۴۸ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۴

سهم کمتر از یک درصدی ایران در تولید محتوای دیجیتال

سهم ایران در تولید محتوای دیجیتال در وب، بر اساس آماری که حدود 5 سال پیش مرکز تحقیقات مخابرات اعلام کرد، حدود یک هزارم و بر اساس آماررسمی که معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی اعلام کرده است، کمتر از یک درصد بر آورد می شود.
کد خبر : 68184
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از خراسان، حال با وجود تفاوت بسیار زیاد بین این آمارها و صرف نظر از این که کدام یک، امروز به واقعیت نزدیک تر است، به نظر می رسد که ایران در زمینه تولید محتوای دیجیتال فارسی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و این موضوع بیشتر به دلیل نبود برنامه و نقشه راه مشخص در این حوزه است به همین دلیل کاربران اینترنت در کشور ما بیشتر مصرف کننده محتوا هستند تا تولید کننده آن.


تولید محتوای دیجیتال در اسناد بالادستی

لزوم توسعه تولید محتوای فارسی در فضای مجازی، موضوعی است که در اسناد بالادستی نظام از جمله در برنامه پنجم توسعه نیز مورد تاکید قرارگرفته است؛ بر این اساس، در فصل اول قانون برنامه پنج ساله توسعه و در بخش «فرهنگ اسلامی – ایرانی» موضوع لزوم توسعه تولیدات و فعالیت های رسانه ای، فرهنگی و دیجیتال مورد تاکید قرار گرفته است . همچنین در یکی از بندهای سیاست های کلی فضای مجازی ابلاغی مقام معظم رهبری، ایشان بر ضرورت «مقدم داشتن محتوا نسبت به زیر ساخت هاو قالب ها و خدمات اینترنتی و سرمایه گذاری بالا و مستمر در زمینه تولید وسیع و فزاینده محتوای جذاب براساس اسلام ناب محمدی و گفتمان انقلاب اسلامی» تاکید کردند.

علاوه بر این ها با توجه به اهمیت موضوع تولید محتوا درفضای مجازی، مقام معظم رهبری در یکی از بندهای دهگانه وظایف و ماموریت های جدیدی که به شورای عالی فضای مجازی تفویض کردند، موضوع توسعه محتوا و خدمات کارآمد و رقابتی منطبق بر ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی – ایرانی درتمامی قلمروهای مورد نیاز جامعه و جلب مشارکت‌های مردمی و به کارگیری ظرفیت‌های بخش خصوصی در این زمینه را مورد تاکید قرار دادند و ضرورت اهتمام و توجه جدی به این مهم را خواستار شدند.

سهم کمتر از یک درصدی ایران در تولید محتوا

براساس برآوردی که حدود پنج سال پیش از سوی ‌مرکز تحقیقات مخابرات ایران، اعلام شد حجم محتوای وب فارسی حدود یک هزارم وب جهانی بوده است؛ اما نصرا...جهانگرد؛رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاون وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات، اکنون از سهم نزدیک به یک درصدی ایران درعرصه تولید محتوای وب خبر می دهد و در عین حال می گوید: این سهم از تولید محتوا در حوزه زبان فارسی در فضای مجازی به هیچ وجه مناسب نیست و تلاش می کنیم بر اساس یک بر نامه ملی آن را به یک درصد برسانیم.

به گفته رئیس مجمع فعالان فضای مجازی در حال حاضر آماردقیقی از میزان تولید محتوای فارسی در فضای وب وجود ندارد زیرا اساسا شاخص هایی که برمبنای آن باید این آمار تهیه و به طور مستمر پایش شود، وجود ندارد؛ اما به طور کلی برآوردها نشان می دهد حدود یک درصد از محتوای وب جهانی را محتوای فارسی تشکیل می دهد که با در نظرگرفتن میزان ضریب نفوذ اینترنت در ایران و نیز جمعیت جوان و فعال ایران درفضای مجازی، این سهم به هیچ وجه شایسته کشور ما نیست. رئیس مجمع فعالان فضای مجازی در عین حال می گوید: ایران در حالی در تولید محتوای دیجیتال در فضای مجازی سهمی کمتر از یک درصد را به خود اختصاص داده است که از نظر ضریب نفوذ در مقایسه با بسیاری ازکشور ها حتی برخی کشورهای پیشرفته سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است .

نقشه راه نداریم!

یکی از ضعف های موجود بر سر راه تولید محتوا در کشور نبود یک برنامه راهبردی و به طور کلی نقشه راه توسعه محتوا در فضای مجازی است؛ موضوعی که رئیس مجمع فعالان فضای مجازی بر آن تاکید می کند، او می گوید: در شرایط کنونی انتظار می رود شورای عالی فضای مجازی در دور جدید فعالیت خود که با حکم جدید مقام معظم رهبری شکل گرفته است بدون تعلل، اقداماتی را انجام دهد تا طی آن، سهم مناسب برای تولید محتوای ایران در فضای مجازی کسب شود حال آن که متاسفانه در حال حاضر تحرکی را در این زمینه شاهد نیستیم .

کشورهای پیشرو در عرصه تولید محتوا

رئیس مجمع فعالان فضای مجازی از کشورهای کره جنوبی، چین، روسیه، آلمان، ژاپن و آمریکا به عنوان کشورهای پیشرو در عرصه تولید محتوای دیجیتال نام می برد و می گوید: اکنون این کشورها با اعمال سیاست های قوی و بر خورداری از یک برنامه راهبردی و با حمایت از تولیدکنندگان محتوا، توانسته اند سهم بالایی از محتوا را در فضای مجازی به خود اختصاص دهند. صرامی می گوید: مهم ترین و راهبردی ترین کاری که این کشورها انجام داده اند ایجاد یک شبکه داخلی اطلاعات یا به اصطلاح همان شبکه ملی اطلاعات بوده است و این شبکه را به گونه ای تنظیم کرده اند که پهنای باند کشورشان برای تولید محتوا به کار گرفته شود.

و سخن آخر ...

صرامی می گوید: در شرایط فعلی به نظر می رسد موضوع تولید محتوا باید در دستور کار جدی شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گیرد و در این مسیر با اعمال برخی سیاست های تشویقی برای تولیدکنندگان محتوا در داخل کشور و همچنین سرمایه گذاری مناسب، فضا را برای توسعه محتوای فارسی در فضای وب فراهم کنند در غیر این صورت دیری نخواهد پایید که خط و زبان فارسی در فضای مجازی ما رو به زوال خواهد رفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر