حمایت زنگنه از تولید خودروهای سواری با موتورهای دیزلی
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شانا، بیژن زنگنه در نهمین همایش بینالمللی موتورهای درونسوز و نفت که در مرکز همایشهای بینالمللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد با بیان اینکه از منظر وزارت نفت زمانی که بحث خودرو و موتور مطرح میشود، موضوع سوخت اهمیت مییابد، افزود: با توجه به نرخ رشد مصرف سوخت در آینده و همچنین تأثیری که مصرف بر حملونقل و کل اقتصاد کشور دارد باعث میشود تا توجه به تولید موتور خودروها اهمیت بالایی پیدا کند.
وی با بیان اینکه براساس پیشبینی آژانس بینالمللی انرژی (آی یی ای) تا سال ٢٠٥٠ مصرف انرژی در بخش حمل و نقل ٧٥ درصد افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: اگر از فرصت بهبود کارایی موتورهای درونسوز استفاده کنیم ٢٠ درصد از ٧٥ درصد اشاره شده قابل کنترل است.
وزیر نفت جایگزینی سوخت کمکربن را از جمله مسائل مهمی دانست که هم اکنون در حمل و نقل مورد توجه قرار گرفته است.
زنگنه تصریح کرد: براساس پیشبینی آژانس بینالمللی انرژی تا سال ٢٠٥٠ میلادی استفاده از خودروها با سوخت بنزین از ٥٠ درصد به ١٠ درصد میرسد.
وی ادامه داد: با این حال تا آینده قابل تصور، سوختهای فسیلی نقش تعیین کنندهای در تأمین سوخت خودروها دارند حتی اگر خودرو برقی باشد، سوخت مورد استفاده از آنها نیز باز هم از طریق انرژی فسیلی تأمین میشود.
این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه هزینه مصرف سوخت در حملونقل کشور حتی با قیمتهای کنونی نفت ١٥ میلیارد دلار است، افزود: حتی اگر قیمت نفت به ٦٠ دلار هم برسد این میزان به ٣٠ میلیارد دلار خواهد رسید که رقم قابل توجهی است.
مصرف روزانه ٢٠ میلیون مترمکعب سی ان جی در کشور
زنگنه با بیان اینکه هم اکنون ایران بالاترین مصرف جهانی سوخت گاز در خوردوها را دارد، اظهار کرد: هم اکنون مصرف روزانه سی ان جی در خودروها ٢٠ میلیون مترمکعب است که حدود ٢٥ درصد مصرف سوخت خودروهای سواری را شامل میشود که این مسئله نیز جای گسترش دارد.
وی ضمن تاکید بر اینکه ایران یکی از گستردهترین شبکههای گازی جهان را دارد، افزود: هم اکنون ٩٠ درصد کل جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز است ضمن اینکه سه هزار جایگاه سی ان جی در کشور وجود دارد که این جایگاهها زیر ٥٠ درصد ظرفیت خود کار میکنند.
وزیر نفت خطاب به برگزارکنندگان این همایش گفت: درخواست دارم افزون بر فعالیت بر بهبود فرآیند موتورهای با پایه بنزین در تولید و بهینهسازی موتورهای پایه گازسوز نیز کار کنند.
به گفته وی قیمت گاز در ایران ارزانتر از قیمت گازوئیل و بنزین است بنابراین چنانچه خودروها از سوخت گاز در حمل و نقل استفاده کنند برای ما صرفه بیشتری دارد.
آمادگی وزارت نفت برای ورود ال پی جی به سبد سوخت
زنگنه با بیان اینکه باید حداقل یک سوم مصرف سوخت حمل و نقل را در خودروهای سواری به سمت سی ان جی هدایت کنیم، تصریح کرد: در اتوبوسهای درون شهری نیز سیاست استفاده از سوخت با پایه گازسوز موفق بوده به نحوی که قرار است در تهران نیز حدود ١٧ هزار اتوبوس پایه گازسوز نوسازی شوند که این مسئله برای ما اهمیت بالایی دارد.
زنگنه اظهار کرد: بر این اساس موتورهای تولید شده برای این میزان اتوبوس نوسازی شده باید متناسب با سوخت پایه گاز باشد و همچنین وزارت نفت این آمادگی را دارد تا مصرف سوخت ال پی جی را در سبد سوخت خودروها وارد کند.
وی با بیان اینکه استفاده از سوخت ال پی جی در خودروها کاملاً اقتصادی است، اظهار کرد: براین اساس تقاضا داریم تا موتورهایی با پایه سوخت ال پی جی عرضه شوند.
این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به این که با پیگیریهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران بیش از ٢ سال است که در تهران و تعدادی از شهرها گازوئیل با گوگرد کمتر از ٥٠ PPM، توزیع میشود، گفت: با وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس این رقم به میزان قابل توجهی کاهش مییابد.
تشکیل کارگروه دائمی بررسی سوخت مصرفی خودروها
زنگنه از حمایت وزارت نفت از خودروهای سواری با سوخت دیزلی خبر داد و گفت: باید تفکر استفاده از خودروهای بنزینی را کنار گذاشت، ضمن اینکه وزارت نفت استفاده از خودروهای سواری با موتور دیزلی را مورد توجه قرار داده و از تولید آنها حمایت میکند.
وی ادامه داد: تقاضا داریم در مرحله نخست با تمرکز بر توجه به ساخت بهینه و قابل رقابت در کلاس جهانی موتورهای پایه گازسوز سواری، اتوبوس، خودروی ال پی جی و دیزلی برای خودروهای سواری داشته باشند.
وزیر نفت پیشنهاد کرد: کارگروه دائمی با حضور صنعتگران و وزارت نفت برای بررسی استفاده از خودروهایی با سوخت پایه گازسوز، ال پی جی و دیزلی تشکیل شود.
زنگنه با بیان اینکه وزارت نفت از طرحهای منتخب در این زمینه حمایت خواهد کرد، خاطر نشان کرد: امیدوارم این کارگروه دائمی تشکیل شود تا برکاتی برای مصرف سوخت، صنعت خودرو و محیط زیست حاصل شود.
انتهای پیام/