صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۷ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

مهندسان اروپایی هواپیمای مافوق صوت می‌سازند + ویدئو

مهندسان اروپایی با مطالعه روی ساختار هواپیماها، در حال مطالعه روی عملی کردن ساخت هواپیمای مافوق صوتی هستند که سرعتی چندین برابر سرعت هواپیماهای کنونی خواهد داشت.
کد خبر : 6754

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از DailyMail، مهندسان با همکاری ژاپنی‌ها در حال مطالعه روی مسائل مربوط به شکل هواپیما، موتور، سوخت، تاثیر آن بر محیط زیست، شرایط اقتصادی و جنبه‌های پرواز مسافری با سرعتی چند برابر سرعت صوت است.


امانوئل بیلان ویلین، پژوهشگر طراحی هواپیما در گروه ایرباس می‌گوید: «می‌دانیم که امروزه منظور از هواپیمایی با سرعت بالا در مقایسه با هواپیماهای معمولی، به معنای کاهش زمان مسافرت و برای مثال سفر از اروپا به ژاپن ظرف حدود 3 ساعت است. ما در زمینه تولید نیروی محرکه و مصالح و طراحی کاملا متفاوت هواپیما، به فناوری‌های جدیدی دست یافته‌ایم که دسترسی به چنین سرعت بالایی را میسر می‌کند».


هواپیماهایی با این سرعت نیازمند فناوری‌های جدیدی در زمینه طراحی، نیروی محرکه و مصالح جدید است که توسط شرکای صنعتی اروپا و ژاپن در حال توسعه است.


پاتریک گرون، مهندس ایرودینامیک سرعت‌های بالا می‌گوید: «می‌توانید اشکال دیگری را نیز تصور کنید، اما همه مشترکات زیادی با هم دارند. مثلا به زاویه‌های تند و طرح بسیار آیرودینامیک نیاز دارید، چون در غیر این صورت نیروی بازدارنده بالا خواهد بود و نمی‌توانید به فشار و نیروی محرکه کافی برای شتاب دادن به سیستم دست یابید».


در گوتینگن، مدل‌های مقیاس، داخل یک تونل ۶۰ متری قرار می‌گیرند. در این تونل می‌توان فشار هوای فوق‌العاده و متناسب با پرواز مافوق صوت ایجاد کرد.








امروزه منظور از هواپیمایی با سرعت بالا در مقایسه با هواپیماهای معمولی، به معنای کاهش زمان مسافرت و برای مثال سفر از اروپا به ژاپن ظرف حدود 3 ساعت است. ما در زمینه تولید نیروی محرکه و مصالح و طراحی کاملا متفاوت هواپیما، به فناوری‌های جدیدی دست یافته‌ایم که دسترسی به چنین سرعت بالایی را میسر می‌کند

کلاوس ‌هاینه‌مان، پژوهشگر دماپویای پرواز می‌گوید: «این تونل باد است که با آن می‌توانیم جریانی از سرعت بالا ایجاد کنیم و وسیله نقلیه‌ای مانند شاتل فضایی را شبیه‌سازی کنیم و یا آنچه اکنون برایمان جالب است یعنی: سیستم‌های پرواز مافوق صوت».


این آزمایش اکنون آماده انجام است و این ابزار دقیق، اندازه‌گیری‌های آیرودینامیکی را در کسری از ثانیه انجام می‌دهد.


حس مسافران در هواپیمای مافوق صوت


اما احساس مسافران در داخل هواپیمایی که چند برابر سریع‌تر از سرعت معمول پرواز می‌کند چگونه خواهد بود؟ جان استیلانت، پژوهشگر دینامیک سیالات و نیروی محرکه سیستم‌ها در آژانس فضایی اروپا در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «احساس خیلی متفاوتی نسبت به هواپیمای‌های کلاسیک به جز مسئله زمان، در میان نخواهد بود. بحث بر سر زمان شتاب گرفتن هواپیما در ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اول است. اما از همان شتاب گرفتن و عبور از سرعت صوت نیز می‌توانید با کمال آرامش لذت ببرید».


در بیشتر طرح‌ها، جای مسافران در طرف دیگری است که تانک‌های سوخت قرار دارد و جای زیادی از هواپیما را اشغال می‌کند. در میان انواع سوخت نیز توجه پژوهشگران به هیدروژن مایع است که گاز کربنیک تولید نمی‌کند و از آن به عنوان مایع خنک کننده نیز می‌توان استفاده کرد.


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر